Föra över spår till Nuvi 500

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
blomQ
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 5 June 2009, 13:53
Location: Luleå

Föra över spår till Nuvi 500

Post by blomQ »

Hej!

Var idag ute och åkte skoter med en kompis som har en GpsMAP 276c och jag har en Nuvi 500.
Vi åkte både led och lite utanför leden. Där vi åkte fanns det några naturreservat som man ju ska undvika. Dock syns ju naturreservatens gräns väldigt dåligt i Friluftskartan pro så han hade gjort ett spår runt naturreservatet så man såg gränsen mycket tydligare som han sedan lagt in i sin gps.

Men på min nuvi 500 verkar det inte gå att lägga över spår till. Jag hittade ett program som heter Mapwel 2009 och använde deras demoversion. I det programmet kunde man importera ett spår i GDB format och sedan gick det att skicka över kartan till gps:en så att man såg spåret i gps:en. Men där kommer problemet, det gick inte att se spåret om man hade friluftskartan och den egna kartan i samtidigt och då blir det ju meningslöst.

Sen ett annat problem är att jag vill ha både den egna kartan med spåret och skoterledskartan på internminnet och eftersom det är olika program man överför till gps:en med så försvinner ju den kartan som redan ligger på internminnet.

Någon som vet något lämpligare program som man kan använda eller om det går att göra på något annat sätt?

Tacksam för svar!

Mvh
Tobias
Mvh blomQ, Tobias Blomqvist
Arctic Cat M800 Sno Pro Hillclimb -13
Garmin Montana 600 med Friluftskartan och Skoterledskartan
Post Reply