*LÖST* Skoterkartan ligger ovanpå färdspåret (Oregon 300)

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

*LÖST* Skoterkartan ligger ovanpå färdspåret (Oregon 300)

Post by 65nord »

Något skumt har hänt under sommarhalvåret, antingen i Oregons senaste firmware's eller i skoterkartan. Var ute på premiärturen idag och trodde jag slagit av spårregistreringen, men det hade jag ju inte. Det märkliga är att färdspåret visas under skoterledskartan, så jag ser inte färdspåret utan att avaktivera skoterkartan... Någon annan som råkat ut för detta?

Bifogar en skärmdump där spåret tydligt syns när jag kör utanför leden, men inte så länge jag kör på lederna. Provade med en halvtransparent TYP-fil för att kolla om det blev bättre, skärmdumpen är från denna TYP-version.
Last edited by 65nord on 9 February 2010, 20:28, edited 1 time in total.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterkartan ligger ovanpå färdspåret (Oregon 300)

Post by Mikael »

Det verkar som att Garmins GPSprogramvara i de nyare GPSrna alltid ritar ovanpå bakgrundskartan istället som tidigare att de ritar spår/rutter ovanpå alla kartor.

Vet ej hur Garmin tänkte då de kom på detta, antagligen som vanligt, dvs inte alls.

I Skoterledskartans fall så går det enkelt att lösa med "TYP-hanterings-programmet", finns andra kartor där problemet inte går att fixa lika lätt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Skoterkartan ligger ovanpå färdspåret (Oregon 300)

Post by 65nord »

Som redan nämnts i en annan tråd här så är problemet löst med senaste firmwaren (3.60 i skrivande stund) till Oregon 300. Ordningen återställd och allt funkar som det ska göra :D
Post Reply