Autorouting vid ställen där leden slutar

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Autorouting vid ställen där leden slutar

Post by ankaon »

Funderar på hur/om det går att lösa problemet jag har med att göra en rutt, om vi säger som så att jag gör en rutt i MS efter en led och sen kommer den fram till en sjö och där tar leden slut för att sen fortsätta på andra sidan sjön, kan man då på nåt sätt rita ett eget spår över sjön och få rutten att fortsätta efter det spåret och sen vidare efter leden?
Hoppas det går att förstå vad jag menar..........
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Autorouting vid ställen där leden slutar

Post by Mikael »

Det är lite svårlösligt, man kan rita direktrutt över sjön som man aktiverar just då. Inte så smidig lösning, kan bli många rutter och sitta och aktivera då man kör. Dessutom en hel del pillande i Mapsource. Då gäller det också att GPSen kan aktivera rutt utan att i samma veva räkna om rutten. Räknas den om så blir det fel.

Bästa är om jag kan få in hur man brukar köra över sjöarna som saknar led. Då slipper man det problemet helt och hållet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Magster
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 11 February 2008, 20:43
Location: Örnsköldsvik

Re: Autorouting vid ställen där leden slutar

Post by Magster »

Bästa är om jag kan få in hur man brukar köra över sjöarna som saknar led. Då slipper man det problemet helt och hållet.
Är det inte bara markerade leder över sjöar som ska vara med? Har för mig att jag läst det i något inlägg men nu hittar jag det inte, kanske bara är nåt som jag fått för mig .

Vore bra med en utförlig beskrivning om vad som gäller i t.e.x. tråden "Gpsspår / waypoints - Ledjägare".
Vad gäller för:
Uppmärkta men ej X-ade leder.
Ej väl uppmärkta men leder som sladdas mycket oftare än X-ade leder i samma område.
Ej markerade leder över sjöar o.s.v.

Man kanske kan märka dessa med t.e.x.:

uppmärkta men ej X-ade leder - småvägar
Ej väl uppmärkta men sladdas oftare än X-ade leder i samma område - grusvägar
Ej markerade leder över sjöar - färjor
Markerade leder över sjöar - färjor
Leder som kräver ledbevis - avgiftsvägar


När jag började det här inlägget var det leder över vatten som jag ville markera som grusväg, småväg, färja eller nåt.
Har det då varit kallt som nu och man tror man kan köra över vattendrag så bockar man ur undvikandet och när det inte ens är lönt att åka och kolla om man kan ta sig över vatten så bockar man i undvikandet.

Verkar som jag komplicerade till det lite men vill ju inte att du blir utan göra Micke :wink:

Måste väl även säga som "ankaon" hoppas det går att förstå vad jag menar.......
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Autorouting vid ställen där leden slutar

Post by Mikael »

Allt går att strukturera upp, med leder över sjöar som har andra typer, svgiftbelagda osv. osv.
Det hela hänger i slutändan på hur spåren ser ut som jag får in från er. Gäller att de är korrekt info kring dem, är spåret avgiftbelagt eller inte osv.

Gäller att användarna delar upp spåret om delar av det är inom avgiftbelagt område eller inte.
Många är inte så kunniga inom Mapsource underbara värld beträffande redigering av spår och har man det kravet så misstänker jag skarpt att väldigt många undviker att skicka in spår om det blir alltför mycket krav.

Sedan i norra sverige så har leder över sjöar etc. ingen betydelse då det är hållbart då snön faller och det är nog med snö för skoterkörning.

När det gäller södra sverige, typ söder om Umeå ;) så verkar märkning/ruskning på sjöar vara något som är lika sällsynt som krokodiler i vårar utomhus-spa. :)

Därför som jag också tycker att "körstråk", eller hur man brukligen kör över en sjö kan finnas med, trots att det inte är ruskat. Är det en massa "hål" i lederna då de går över sjöar så blir autoroutingfunktionen helt värdelös.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply