Luleå-Stora Stenträsket

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
TOMAMI
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 4 March 2010, 08:41
Location: Luleå

Luleå-Stora Stenträsket

Post by TOMAMI »

Jag och mina pojkar ska ta en tur till Stenträsket nu på fredag. Vi utgår från modellflyget Luleå, och tänkte ta första stopp på OK i Råneå.
Vet ngn hur isläget är efter kusten. Eller är det skoterled på fastlandet som gäller??

Hör gärna av er ni som vet ngt om detta.

:D TOMAMI
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Luleå-Stora Stenträsket

Post by Mikael »

Isarna är väl bra, har funnits år med både bättre och sämre is.
Finns väl inga farliga sund eller liknande från Luleå på vägen in mot Råneå, men det kan finnas ganska gott om vatten på isen.

Kan ha blivit ganska mycket drivor på isen då det har blåst ganska mycket.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
TOMAMI
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 4 March 2010, 08:41
Location: Luleå

Re: Luleå-Stora Stenträsket

Post by TOMAMI »

jag tar nog vägen förbi Rutvik och mot Furufjärden (men det känns som en omväg)
Var ut och testade nya skoterledskartan. Vilket kartformat resp. kartdatum ska jag ha. Den visar 50-100m från spåret. Har provat de flesta men den visar samma.
Förmodligen skit bakom GPS:en ;-)
Kan du hjälpa mig??

Mvh/ TOMAMI
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Luleå-Stora Stenträsket

Post by Mikael »

TOMAMI wrote:jag tar nog vägen förbi Rutvik och mot Furufjärden (men det känns som en omväg)
Var ut och testade nya skoterledskartan. Vilket kartformat resp. kartdatum ska jag ha. Den visar 50-100m från spåret. Har provat de flesta men den visar samma.
Förmodligen skit bakom GPS:en ;-)
Kan du hjälpa mig??

Mvh/ TOMAMI
Kartformat/datum har ingen betydelse. GPSen visar var du är i kartan.
Felen du ser beror mest troligt på att det är gamla leder med gammal GPS som spårat.
Med ytterligare krydda så hade USA tidigare en beräknad missvisning på ca 200 meter inlagt i GPSsystemet, detta är avstängt numera.

I kurvor så kan det ibland fela uppåt en 50 meter beroende på hur punktreduceringen i GPSen gör (GPSens spår kan 'gena' i kurvan). Och äldre GPSer hade ibland så långt som 300 meter som standard mellan varje spårpunkt (spårminnet räckte ju långt ;) ). Dessutom kunde användaren ändra på det hursomhelst.

Ladda ur och skicka mig spåret så korrigerar jag kartan.

Noggrannheter på <20 meter är svårt. GPSen påstår ex. 2 meters noggrannhet, men det sätts inte en punkt varannan meter utan det reduceras till ca 70+ meter mellan varje punkt. (en skum algoritm som jag inte kommer ihåg namnet på används, så i raksträckor är det längre mellan punkter och i kurvor kortare)

Dessutom, spår innehåller en punkt varannan meter och jag lägger in dem så skulle det inte finnas någon GPS som klarade av att hantera den kartan. Skulle väl ta 10 minuter mellan varje omritning av kartan. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
TOMAMI
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 4 March 2010, 08:41
Location: Luleå

Re: Luleå-Stora Stenträsket

Post by TOMAMI »

Men den visade fel även när jag körde på ett par bilvägar som var utritad på kartan- där borde väl det stämma?

Jag tar en skärmdump, så du får se.
Fick ett felmeddelande då jag skulle skicka över kartan till Mapsource. Så jag kan inte bifoga en skärmdump åt dig.
Se bif fil.

Mvh/ TOMAMI
Attachments
Felmedelande vid filöverföring från GPS.png
(645.62 KiB) Downloaded 5 times
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Luleå-Stora Stenträsket

Post by Mikael »

Bakgrundskartan i skoterledskartan är handritad och objekten i den är hämtade ur gratisdatabaser på internet.
Lantmäteriets priser på deras data är skyhögt så jag var tvungen att gå den vägen.

Angående felmeddelandet så beror det på felaktiga tecken i GPSens spårfil, dvs den som heter CURRENT.GPX
Här kan du bl.a läsa om det:
http://blog.stackley.net/blog1.php/2009 ... -character
http://www.poi-factory.com/node/24733


Du kan istället bifoga current.gpx i ett mail till mig. Jag kan läsa även felaktiga GPX-filer.

Efter du mailat (eller sparat undan) CURRENT.GPX så radera den, stäng av GPSen, slå på GPSen och testa överföra spåret igen. Då GPSen startas så genereras spårfilen pånytt från GPSens interna spårminne.

Om det inte hjälper, testa att göra en reset av GPSen.
GPS avslagen. Håll fingret på displayen i nedre högra hörnet. Slå på GPSen och fortätt hålla fingret på displayen tills du får frågan om att radera användardata. Svara JA och GPSen nollställs. Kartorna raderas ej.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
TOMAMI
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 4 March 2010, 08:41
Location: Luleå

Re: Luleå-Stora Stenträsket

Post by TOMAMI »

Här kommer den.
Attachments
Current.gpx
(60.95 KiB) Downloaded 300 times
TOMAMI
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 4 March 2010, 08:41
Location: Luleå

Re: Luleå-Stora Stenträsket

Post by TOMAMI »

Har provat göra som du säger, men det sista fungerar ej. Jag får inte fram de spår(tracks) jag har på gps:en till mapsource. Så jag kan skicka till dig.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Luleå-Stora Stenträsket

Post by Mikael »

Jag har plockat ut spåret från GPX-filen. Det finns ogiltiga tecken i den, och därför så bombar Mapsource ur.

Vet inte riktigt vad du skall göra om inte en reset hjälper.

Här har du den fixade filen. Bara att öppna den i Mapsource
Current.gpx
(60.93 KiB) Downloaded 324 times
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Luleå-Stora Stenträsket

Post by Mikael »

En sak, du har en waypoint som heter "001" i GPSen. Det var den som hade ogiltiga tecken.

Kan du redigera kommentaren i den waypointen i GPSen, ex. ta bort all text och skriva in nåt själv. Sedan stänga av GPS och koppla in den i datorn och testa överföra.

Om det inte hjälper, testa att ta bort waypoint som heter "001" i GPS, stänga av GPS och koppla in i datorn och testöverföra.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply