Luleå-Kalix

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Luleå-Kalix

Post by Crusse »

Jag har funderat på att köra till Kalix på Lördag och jag undrar om någon vet hur isarna är om man åker lite längre ut, tänkte åka i princip rakt från Luleå och till Kalixälvens mynning och det blir ju några mil ut på isen.

Och sen hörde jag att dom slutat bryta isrännan in till Töre, kan någon bekräfta det?

Och när fan ska vi få nån snö vid kusten?????
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag skulle inte rekommendera att åka den sträckningen du har tänkt dig, såvida du inte har vattenskoter.
Isarna utanför skärgården är i princip obefintliga pga all blåst och vattenståndsförändringar.

Dessutom är i princip varenda sund öppet, detta pga vattenståndsändringar, ena dagen +20 andra dagen +130 och nästa dag +40. Mycket vatten som åker fram och tillbaka och äter upp isen.

Skulle rekommendera att hålla landvägen mot Bensbyn (eller Persön) och kör sedan mot Råneå, Töre och sedan Kalix. Längre sträcka, men vem vill köra kortaste vägen? :)

Isrännan in till Töre var har jag inte sett så länge jag kan komma ihåg.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Post by Crusse »

Du har nog rätt om isarna, dumt att chansa... grejen var att jag ska på fest i Kalix och det var väl mer på vägen hem som jag ville ha lite kortare väg, kan vara både skallebank och illamående på söndagen :?

Prövade förresten Zumon på skotern idag... gick åt h-vete, efter en timme ungefär så stängde den av sig själv och sen slog den av och på sig själv med ett par minuters mellanrum utan att jag ens rörde den..???
Den höll på så ända tills jag kom hem och skruvade ur batteriet.

Ska testa den imorgon igen och se om det var nåt tillfälligt eller om den helt enkelt inte klarar kyla....

Vidare så var det irriterande att den inte visar spår som ligger i den förrän man väljer spåret som en rutt…
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Bara skönt med frisk luft då man mår lite purket, se bara till att du kan få av dig hjälmen fooort om det blir en paniksituation av bussliknande karaktär. ;)

Har hört om dem om inte fått av sig hjälmen i tid. :(

Har du extern matning till den+batteri eller endast batteri?

Spår som rutt. Menar du att spår som du kört inte syns på kartan för man aktiverar backtrack eller menar du att du har inaktiva rutter som syns först då du aktiverar dem?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Post by Crusse »

Mikael wrote:Bara skönt med frisk luft då man mår lite purket, se bara till att du kan få av dig hjälmen fooort om det blir en paniksituation av bussliknande karaktär. ;)

Har hört om dem om inte fått av sig hjälmen i tid. :(

Har du extern matning till den+batteri eller endast batteri?

Spår som rutt. Menar du att spår som du kört inte syns på kartan för man aktiverar backtrack eller menar du att du har inaktiva rutter som syns först då du aktiverar dem?
Jo jag menar då man kört nånstans och gjort ett spår så kunde man i min 60:a ha den så den alltid syntes på kartan, bra när det snöar och man är ute på isen tex. men i Zumon syns den inte förrän man omvandlar den till en rutt... och det är ju besvärligt att måsta sitta och knappa in dit man vill plus att backtrack finns inte så man måste till datorn och vända på rutten för att kunna köra tillbaka...

Lutar nog mot att investera i en till gps 276, 278 eller en 60csx...
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag har hört att backtrack skall komma i nästa version av firmware till GPSen.

Sedan kanske man inte skall jämföra en Zumo med ex. 276C som är en GPS som används mer i navigerande syfte då jag antar att Zumo är mer en GSP för vägbruk.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Post by Crusse »

Mikael wrote:Jag har hört att backtrack skall komma i nästa version av firmware till GPSen.

Sedan kanske man inte skall jämföra en Zumo med ex. 276C som är en GPS som används mer i navigerande syfte då jag antar att Zumo är mer en GSP för vägbruk.
Jo jag har hört att backtrack ska komma, men tror inte den bir nån riktig "offroad maskin" ändå.

Det blir förmodligen en 60csx igen, dom ligger ju rätt bra i kurs och jag kan ju öppna en till CN9 gratis från den jag fick med Zumon så det ända jag behöver är en hållare till skotern.

Om jag skulle springa på en 276c till rätt kurs så har jag för mig att minneskorten till dom är svindyra, du som har en sån borde ju ha koll om det ligger till så??
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Prismässigt går det inte att jämföra vanliga SD minnen med Garmins specialminnen till 276'an. Lite surt faktiskt.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010043596

Dock räcker 128 Mb hyffsat långt. Skall man dock mata in Europas vägar blir minnet snabbt litet..
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Post by Crusse »

Andreas wrote:Prismässigt går det inte att jämföra vanliga SD minnen med Garmins specialminnen till 276'an. Lite surt faktiskt.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010043596

Dock räcker 128 Mb hyffsat långt. Skall man dock mata in Europas vägar blir minnet snabbt litet..
OH SHIT! Ja det var fan hutlöst av Garmin... :shock: :evil:
Men som sagt 128 mb räcker ju när jag bara tänkt den till skotern.

En grej till bara, funkar mottagningen bra i skogen? har hört att dom gamla mottagarna är mycket sämre än dom nya (SiRF)
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Jorå, jag har till och med mottagning i garaget, trots att jag har en relativt stor carport utanför garaget.

Kan tilläggas att jag alltid kör med extern antenn till min gps, se denna tråd:
viewtopic.php?t=49

(Har du möjlighet att montera extern antenn, så gör det, du blir inte besviken på resultatet.)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
PatrikS
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 21 November 2007, 01:43
Location: Kalix

Post by PatrikS »

Crusse wrote:
Mikael wrote:Bara skönt med frisk luft då man mår lite purket, se bara till att du kan få av dig hjälmen fooort om det blir en paniksituation av bussliknande karaktär. ;)

Har hört om dem om inte fått av sig hjälmen i tid. :(

Har du extern matning till den+batteri eller endast batteri?

Spår som rutt. Menar du att spår som du kört inte syns på kartan för man aktiverar backtrack eller menar du att du har inaktiva rutter som syns först då du aktiverar dem?
Jo jag menar då man kört nånstans och gjort ett spår så kunde man i min 60:a ha den så den alltid syntes på kartan, bra när det snöar och man är ute på isen tex. men i Zumon syns den inte förrän man omvandlar den till en rutt... och det är ju besvärligt att måsta sitta och knappa in dit man vill plus att backtrack finns inte så man måste till datorn och vända på rutten för att kunna köra tillbaka...

Lutar nog mot att investera i en till gps 276, 278 eller en 60csx...
Hmm, med risk för att jag inte fattat exakt hur du menar här, men jag fattar det så att du vill se en logg över hur du redan kört? I så fall är det väl bara att aktivera "Visa tripplogg" i Zumon? Eller har jag missförstått vad du är ute efter?
ArcticFun
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 5 January 2008, 20:46
Location: Kiruna, Lappland Sweden

Post by ArcticFun »

Om du tittar på datumet så fungerade inte det då. Nu efter firmware uppdateringen så fungerar det och mycket annat :P
//
Post Reply