Friluftskartan Pro V5

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Friluftskartan Pro V5

Post by HMR »

Har jämfört Fri Pro V4 med nya Fri Pro V5 och är inte imponerad.

Det verkar som om jag kommer att fortsätta med Fri Pro V4. Detta trots att jag har tillgång till både V4 och V5.

- Eftersom V4 visar vandringsleder där jag bor mycket bättre än V5 så fortsätter jag med V4 i den Samsung S3 med Street Pilot jag använder vid skogspromenader.

- Eftersom V5 inte är fullt kompatibel med äldre Garmin (ÅÄÖ funkar inte) så fortsätter jag med V4 i mina 278 och eTrex.

- Eftersom jag inte hittat några fördelar med V5 framför V4 så kör jag vidare med V4 oxå i Montanan trots att V5 funkar OK i den. Vill inte ha olika versioner i olika GPSer.

- I norra Norrland saknas alla vägbommar i V5.

För den som inte har Fri Pro förut kan V5 vara ett bättre köp eftersom man får hela Sverige för samma pris som man förut bara fick en fjärdedel.

För den som redan har Fri Pro V3 eller V4 anser jag att en uppgradering till V5 är meningslös. Jag har inte funnit några uppdateringar av betydelse i själva kartan utöver att vissa glapp som fanns i V4, och som störde ruttningen, är fixade i V5.

Suck! :(
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Friluftskartan Pro V5

Post by Mikael »

Tack för informationen. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Friluftskartan Pro V5

Post by runte »

Har kollat en del på FPv4 vs FPv5 och funit att FPv4 är lika eller bättre i många avseenden
Image

Image

Alla STF:s stugor har namn i FPv4 men ingen i FPv5 som ex. Som nämnts tidigare av HMR så saknas bla. vägbommar i FPv5

Att färgsättningen är lite olika på mina ex har dock inget med kartorna att göra utan beror på tycke och smak
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Varva
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 11 October 2019, 11:25

Re: Friluftskartan Pro V5

Post by Varva »

Har funderingar på att köpa gps till skotern, men vissa säljs i paket med friluftskartan pro V5 eller V6. Vilken av dessa är att föredra?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Friluftskartan Pro V5

Post by Mikael »

Den som är billigast. :)
Naturen ändrar sig inte så ofta, berg är där de alltid varit. :D Möjligen att någon skogsväg kan ha tillkommit.
Att Garmin byter namn från V5 till V6 innebär inte att den är mer detaljerad. Inte så ofta som nya kartor över Sveriges topografi skapas av Metria.

Kör själv med V3, mest bara för att den har bäst färgsättning.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply