Namnge leder på ledkartan.

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply

Namnge leder med deras "Officiella namn"

Ja
21
95%
Nej
1
5%
Spelar ingen roll
0
No votes
 
Total votes: 22

User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Namnge leder på ledkartan.

Post by Mikael »

Har liten fundering på om jag skall börja namnge leder.

Istället för att det står "Skoterled" så kan det stå "Malmens Väg", "Nasaleden", "Västerleden", "Tobaksleden" osv.

Jag skulle isf behöva lite hjälpt med lednamnen och start/slut på dem, men det är inte aktuellt just nu.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Man kanskde inte skall namnge alla leder. Det skulle bli för mycket misstänker jag. Huvudstråk och viktiga leder skulle gärna kunna namnges. Det är ju lättare att beskriva leder med namn än med koordinater... :)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jo, det var mer de stora lederna jag menar, som har officiella namn, inte 'Nils-Oskars aborrled' eller liknande. :lol:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Man skulle också kunna märka namnlederna med större 'skyltar' i GPSen, ungefär på samma sätt om E4 osv är märkt. De namngivna lederna är inte så många så det blir nog ingen risk för att det skall bli plottrigt.

Det finns olika typer av 'skyltar' som en GPS kan visa, tror det finns 6 olika typer.
Attachments
Exempel från Mapsource
Exempel från Mapsource
exempel.gif (2.23 KiB) Viewed 6110 times
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Gozze
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 1
Joined: 19 April 2006, 13:00
Location: Boden

Post by Gozze »

Skulle det inte vara en idee att "stora" leder har en annan färg än små okryssade leder
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jodå, man kan göra så att det namnmärkta lederna ser ut på ett annat sätt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Gozze wrote:Skulle det inte vara en idee att "stora" leder har en annan färg än små okryssade leder
Okryssade. Det är väl inte meningen att okryssade leder skall finans med i kartan. Det finns en del sådana, men målet är att bara ha preparerade och markerade leder i kartan.
Last edited by Andreas on 5 October 2006, 12:37, edited 2 times in total.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag uppfattade det som ej namnmärkta leder, okryssade leder skall inte finnas med. Leder över is bör vara ruskade för att de skall vara med.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
PG
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 27 April 2006, 15:41

Post by PG »

Det skulle vara trevligt om namnen fanns med på ex. Malmens väg
eller Artic Trail dom stora lederna om det är "Nisse Hults" lilla svängom kanske inte är så intressant att veta....
User avatar
Ronk@n
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 19
Joined: 14 April 2006, 16:50
Location: S.Sunderbyn

Post by Ronk@n »

Vore underbart att namnge lederna !!
Snart är det jul igen !!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Ser ut som att många vill namnge leder. Då återstår bara ett problem.

Vissa leder vet jag om, ex. Malmens Väg, Tobaksleden osv. Det finns många andra namngivna leder, men jag vet inte deras exakta namn eller var de börjar och slutar.

Ni som vet lite sånt kan plicka in lite waypoints i Mapsource som gör att man ser vicken väg den namngivna leden tar, och var den startar resp. slutar.

Och sedan maila den sparade mapsourcefilen till mig.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Ny led?

Post by Unisoldier »

Varför kan inte vi göra en egen led? Vi syr ihop en led av befintliga leder från typ så långt söderut det finns skoterföre - låt säga södra dalarna- till treriksröset. Så kallar vi den tex Norrlandsleden. Det är flera som har haft liknande ideer före oss men det har runnit ut i sanden. Tycker det borde finnas en norr-söder-gående led helt enkelt.
Ride hard - Die free !!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Det är iofs en bra idé men för att en sådan led skall ha slagkraft, så måste den underhållas. D.v.s. då skulle det det behöva finnas en lite intresseförening bakom som kan hjälpa till att sponsra denna ledsträckning.

Jag tror inte det skulle vara populärt att låta spika upp namnskyltar på befintliga leder som underhålls av annan person.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Norrlandsleden

Post by Unisoldier »

Jo visserligen ett riktigt stort projekt det där. Skulle nog inte vara några problem att få de berörda klubbarna att bli intresserade, men att få dom att hålla just den givna sträckan i särskilt gott skick skulle nog vara svårare då det handlar om kostnader. Samt att man helst skulle vilja ha nån speciell märkning på leden - typ blåa ledreflexer istället för dom mer vanliga orange. Som sagt lite arbete och pyssel.
Har själv åkt större delen av Nasaleden, och där visar dom verkligen att det går att få klubbar att samarbeta över gränserna. En Norrlandsled är nog bara en tidsfråga skulle jag tro.
Ride hard - Die free !!
Post Reply