Leder kring Sälen

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
bla
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 7 December 2007, 15:02

Leder kring Sälen

Post by bla »

Tänkte köpa mig en GPS till i vinter så att jag hittar hem igen när jag är ute med skotern. Kommer mestadels köra kring Sälen, i synnerhet söder om fjället och ner mot Malung och undrar därför hur pass uppdaterad skoterledskartan är i det området. Finns exempelvis Nordic Area inlagd? Tittar man på täckningskartan här på hemsidan så ser det ut som att lederna slutar ungefär vid Sälenfjällen.

Har en bonusfråga också. Jag har letat runt på hemsidan och på forumet och inte hittat något om vad skoterledskartan kostar, bara att autorouting kostar en hundring extra. Så, vad kostar ledkartan?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Hej!
Kanske att översiktsbilden måste uppdateras. :)
Finns en hel del leder i området du efterfrågar, som du ser nedan.

Och jo, jag vet att jag måste fixa till ite med priser och så men här är lite info.

Skoterledskartan kostar 400:- och det är för hela täckningsområdet som i dagsläget består av drygt 42000 km leder. Dessutom ingår autoroutingpaketet som medför funktionen automatisk vägvisning mm.
Kartan laddar du ner via en internetlänk eller så skickar jag den till dig via e-post.

Du får även med ett uppdateringsprogram som används för att automatiskt hämta ner uppdaterade kartor med jämna mellanrum.
1 års uppdateringar ingår i köpet och sedan kostar uppdateringarna 100:- / år.
Attachments
Sälen.jpg
Sälen.jpg (69.15 KiB) Viewed 2426 times
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
bla
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 7 December 2007, 15:02

Post by bla »

Det där ser ju bra ut. Är första året som jag kör i Sälen och har inte köpt en vanlig ledkarta ännu så jag vet inte om det är något som saknas. Kanske någon som brukar köra i området kan kommentera? Hur fungerar det om man hittar leder som inte finns med? Vad jag har förstått kan man själv spara tracks från GPS:en och skicka in till dig så att de kommer med på kartan. Det lutar åt att jag köper en 60cx, kan man använda den till det?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag har fått information om att det finns några felaktiga leder men det skulle Ulf S korrigera vilket är superbra.

Om du själv hittar leder, vindskydd eller grillstugor som saknas/felaktiga på kartan så laddar du ut GPSspåren från GPSen med hjälp av Mapsource och sedan skickar du GPSspåret via e-post till mig så lägger jag in det i kartan.

Det är bra om du på nåt sätt markerar eventuellt icke ledkörning så jag vet att inte lägga in sådan i kartan. Kanske med wn waypoint eller liknande. Jag kan inte avgöra om delar av ett spår är lekkörning eller ej och det har hänt att jag lagt in friåkning (som dock senare korrigeras) då man av misstag glömt bort att markera sådant.


Du kan använda vilken GPS som helst för det då alla har den funktionen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply