Page 2 of 3

Posted: 1 January 2008, 19:15
by ulstefan
Har varit i lofsdalen i mellandagarna och åkt skoter lite varannandagsväder men i det stora hela bra. nu har jag kollat det här med
dom x-ade skidlederna som jag skrev om tidigare och jag upptäckte fler
som var inskickade som skoterleder nu ber jag alla som skickar in leder
till grabbarna i kalix att skicka in rätt eller om ni upptäcker att det är fel
så rätta till det.det är ju inte så roligt om man kommer in på fel områden
om man lagt in en rutt och kommer på ett nytt ställe där man inte vart
förut det heter NORRLANDS SKOTERLEDSKARTA inget annat :!: :!:

Posted: 11 February 2008, 17:26
by ulstefan
Nu har jag varit ut på våran årliga gubbresa igen vi åker en runda i
jämntl-härjedalen varje år den här tiden bor lite här och där i år med ett nytt instrument dvs aoutorouting i gps-en och det funkar super utom
på några få platser vet ej om dom som körde där tog med sej kryssen
skoterled fanns där det vill säja på gps-en men icke i verkligheten?
Där jag var nu när jag upptäckte brister var i och runt Messlingen
nu vädjar jag till du eller ni som lagt in lederna i dom trakterna att
ni korrigerar eller tar bort dom lederna och även om det förekommer någon annanstans i detta långa land personliga leder kan ni spara i
er egen gps detta är en kanon grej som kalix grabbarna tagit fram
men det gäller att vi övriga som är med och drar vårt strå till stacken
gör det på rätt vis (ENDAST KRYSSADE SKOTERLEDER)
MVH Sefan....

Posted: 11 February 2008, 17:47
by Mikael
Illa, antagligen nåt friåkningsspår som kommit med.
Förhoppningsvis så är det ett misstag.

Hoppas jag får in spår så jag kan korrigera felen så snart som möjligt.

Posted: 13 May 2008, 12:41
by runte
Adventure wrote:Kan bara hålla med. Det är ju X-ade skoterleder kartan skall innehålla & inget annat !!
Hej, förstår dina tankebanor men håller inte med dig

I de fjällområden som jag mest besöker, Sandviken i Arjeplogsfjällen (mellan Vuoggatjålme och Merkenäs) där finns det bara en x-markerad led som går upp mot gränsen och som i princip följer väg 95:an

Där finns istället ett antal allmänt vedertagna färdstråk, livligt frekventerade som använts sedan skoterns barndom, dessa "leder" kan vara utmärkta med någon pinne/buske medan andra "leder" helt saknar markering
Jag anser absolut att dessa typer av "leder" ska finnas med på Skoterledskartan, vilket faktiskt också de flesta är. Hade tex. själv nytta av detta i vintras

En vision vore om det kunde framgå på Skoterledskartan vilken led som är x-ad, pinnmärkt eller saknar markering

Posted: 13 May 2008, 15:30
by Andreas
runte wrote:
Adventure wrote:Kan bara hålla med. Det är ju X-ade skoterleder kartan skall innehålla & inget annat !!
Hej, förstår dina tankebanor men håller inte med dig

I de fjällområden som jag mest besöker, Sandviken i Arjeplogsfjällen (mellan Vuoggatjålme och Merkenäs) där finns det bara en x-markerad led som går upp mot gränsen och som i princip följer väg 95:an

Där finns istället ett antal allmänt vedertagna färdstråk, livligt frekventerade som använts sedan skoterns barndom, dessa "leder" kan vara utmärkta med någon pinne/buske medan andra "leder" helt saknar markering
Jag anser absolut att dessa typer av "leder" ska finnas med på Skoterledskartan, vilket faktiskt också de flesta är. Hade tex. själv nytta av detta i vintras

En vision vore om det kunde framgå på Skoterledskartan vilken led som är x-ad, pinnmärkt eller saknar markering
Vi vill inte ha med icke kryssade leder. Det är en grundregel vi har. Om vi tillåter detta, så kommer massvis med icke kryssade leder in i systemet (Mer än idag iaf.) och inte bara på fjället, utan även i lägre skogsterräng och kanske över nyplanteringar osv. osv.

En att annat skäl till att vi inte vill ha med ej kryssade leder är att vi som sammanställer kartan kommer få på pälsen ifall vi "rekommenderar" genomfart på felaktiga ställen.

Ett annat skäl är terrängkörningslagen:
1 § i TKL förbjuder all körning i terräng med
motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk.

Sedan finns det undantag ur denna lag, men i princip är man tvingad till att följa skoterleder, och dessa skall/bör vara markerad.

Alltså:
ej markerad led = ingen skoterled

Posted: 13 May 2008, 15:49
by Mikael
Kanske måste klargöra det jag menar med kryssad.

Lederna som skall vara med i kartan skall vara märkta på något sätt.

Detta gäller för fast mark:
X-ad (plastkryssen), skoterskylten, markerad med "skogsband" (orange plastremsor), påsar eller liknande räknas som X-ad led.

Alla har inte möjlighet att lägga ner en förmögenhet på att köpa riktiga ledkryss så de improviserar med andra saker.

Det absolut viktigaste är att leden är en led som alla får köra efter lagligt (med eller utan ledpass), inga temporära genvägar skall vara med.

För sjöar, älvar och andra vattendrag:
Risad eller på annat sätt uppmärkt vintertid. Om risning/märkning saknas, vilket är vanligt söderut, så skall man vara noga med att köra där ledstråket går.

På vissa ställen så flyttar sig leden från år till år beroende på is-tillgängligheten. På sådana ställen så kan jag lägga in varningar i kartan som uppmärksammar föraren.

Posted: 13 May 2008, 16:46
by runte
Nu pratar jag om färdstråk som är vedertagna sedan år-tioenden tillbaka och nyttjas av 100-tals skoterekipage varje vecka under säsong där även terrängen är sådan att det är bra precis samma spår år efter år
Naturligtvis går stråken i tillåten terräng

/Runar

Posted: 13 May 2008, 17:33
by ulstefan
jojo men någon sorts gräns måste finnas annars kommer vart enda skoterspår vara inritat som led på gps-en jag har tyvärr varit utsatt
för leder som ej varit tillåtna för skoter :)

Posted: 13 May 2008, 18:26
by runte
ulstefan wrote:jojo men någon sorts gräns måste finnas annars kommer vart enda skoterspår vara inritat som led på gps-en jag har tyvärr varit utsatt
för leder som ej varit tillåtna för skoter :)
Håller med dig i stort, det är en ytterst grannlaga och seriös uppgift kalixbrothers har. (Gissar att dom är bröder)

Det får absolut inte vara så att någon som tex.åkt en kul repa skickar in detta som en led, då faller hela den mycket goda iden med skoterleskarta
Kanske så att spåruppgifter från endast certifierade ledjägare skulle godkännas.
Trots att jag är nybörjare med skoterledskartan har jag redan sett en del felaktigheter som ju naturligtvis inte Mikael kan lastas för, utan det är oseriösa eller okunniga uppgiftslämnare som står för detta

Posted: 13 May 2008, 19:31
by ulstefan
Det var för att slippa alla icke skoterleder i den här fina grejen som skoterledskartan faktiskt är som jag drog igång det här ämnet och att vi alla ser till att skicka in rätt sorts leder till micke o andreas :) sen att bedömma vad som är riktiga leder det vet inte jag, men nog tycker jag dom lär vara riktigt utmärkta och naturligtvis också godkända annars vet ju bara dom som har skoterledkartan att man kan åka där :?:
Stefan...

Posted: 13 May 2008, 19:48
by Mikael
Jag vet om en hel del leder runt där jag kör som inte har X-markeringar, istället så använder det som håller i leder sådana gul-röda plastband som är knytna i träden efter leden. Tyvärr inga reflexer i dessa så det är lite lurigt på natten om man skall spåra. :(

Men jag håller med om att en led som skall vara en led borde vara märkt med något för att visa att här kan man/bör man köra.

Om det nu är stråk som alltid det körs efter så tycker jag personligen att man då borde ta kontakt med de ansvariga i området och be dem märka upp dem, brukar minska på busåkning och det blir dessutom säkrare att köra då man slipper gissa sig till var man skall köra.

Posted: 13 May 2008, 20:02
by ulstefan
Ja man kan ju vara på genomresa och så har det kommit 3 decimeter nysnö :?:
Stefan...

Posted: 13 May 2008, 20:09
by runte
ulstefan wrote:Ja man kan ju vara på genomresa och så har det kommit 3 decimeter nysnö :?:
Stefan...
Det är ju vid ett sådant tillfälle skoterledskartan är guld värd (åtminstonde 400kr) förutsatt att det är en led men kanske med taskig uppmärkning

Posted: 13 May 2008, 20:18
by fredrikl
"Ett annat skäl är terrängkörningslagen:
1 § i TKL förbjuder all körning i terräng med
motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk.
"
Det där gäller vid barmarkskörning, men annars så håller jag med dig.

Posted: 13 May 2008, 20:37
by ô-Man
Det finns ju en annan aspekt i skoterledsdragningn kontra X:ade leder i fjällen.
Dom flesta leder ovan trädgränsen är inte X:ade. Precis som sades tidigare så bör alla leder vara utmärkta för att lättare kunna följas och användas.
Ett stort problem ovan trädgränsen är, likväl som på is, att leden fort byter "rutt" jämfört med förra veckan. Där har vädrets makter en större inverkan vilket tvingar oss att ta större hänsyn och inte bara förlita oss på en gps karta. Kartan ser inte tex öppenvatten eller en hängdriva.
Detta tror jag är en stor anledning till att tex många av dom vedertaget körda lederna inte skickas in som spår av brukare i tex Arjeplogsfjällen.

Vad jag hoppas och tror av Micke och Andreas så skall detta vara ett hjälpmedel för oss, inte en tvingande fingervisning.


Kom på en sak till..
Alla ställen där det vedertaget körs lämpar sig heller inte som ett gps spår för den ovane användaren. Det blir fort farligt och följa ett spår i dåligt väder om man inte hittar i området. Dom leder som finns med skall kunna följas och köras av "alla".
Jag ser själva denna karta som ett offantligt bra verktyg som bör brukas med tillförsikt, då inget är för evigt.