Sida 3 av 3

Postat: 13 maj 2008, 20:49
av ulstefan
Det är ju vid ett sådant tillfälle skoterledskartan är guld värd (åtminstonde 400kr) förutsatt att det är en led men kanske med taskig uppmärkning[/quote]

Hur vet man om det är en taskigt utmärkt led eller en felaktigt inskickad
led :?:
Stefan...

Postat: 13 maj 2008, 21:20
av runte
ulstefan skrev: Hur vet man om det är en taskigt utmärkt led eller en felaktigt inskickad
led :?:
Stefan...
Man kanske har kört leden/färdspåret tidigare någon/några ggr och ser på kartan att det verkar lovande, annars har du en liten poäng i din fråga
Å andra sidan om ledkryssen står som spön i backen vem behöver då en ledkarta.............

Postat: 14 maj 2008, 05:01
av ulstefan
Jag brukar varje vinter lägga upp en touringresa och då försöka komma
till ställen jag inte åkt förut då är det grymnt bra när man kan i förväg
räkna ut dagsetapper med aoutoroting och då vill man vara säker att man hamnat på rätt sorts leder men däremot där jag åker dagligdags där behöver jag ingen hjälp av gps-en
Stefan...

Postat: 14 maj 2008, 07:25
av Mikael
ulstefan skrev:men däremot där jag åker dagligdags där behöver jag ingen hjälp av gps-en
Stefan...
Detta är en av orsakerna till att det finns våldsamt med leder i fjällen, medans kustlandet (gäller ej vissa områden) har mindre/lite leder i skoterledskartan. ;)

Har alltid med er GPSen, även om ni skall fara en pyttesväng. Man vet aldrig vad man kan hitta. :)

Postat: 14 maj 2008, 12:20
av ulstefan
Absolut jag har alltid med gps-en det är alltigt roligt och gå tillbaka och
titta på skoterspår som man sparat när man sitter hemma under den här
så kallade mellansäsongen men appropå hur leder bör vara utmärkta för att hamna på Norrlands skoterkarta så tycker jag upphovsmännen dvs. micke o andreas skall
bestämma det och dom har ju skrivit sina åsikter här :)
Stefan...

Postat: 16 maj 2008, 13:00
av Andreas
fredrikl skrev:"Ett annat skäl är terrängkörningslagen:
1 § i TKL förbjuder all körning i terräng med
motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk.
"
Det där gäller vid barmarkskörning, men annars så håller jag med dig.
Skall man dra det hårt så gäller det även om det finns barmarksfläckar. Kör man då efter en skoterled är det ok, men om man kör på ett omärkt område och det är barmark (t.ex. på våren) i ca. 100 meter är detta förbjudet enligt denna paragraf.

Re: Bara X-ade skoterleder Tack.

Postat: 15 januari 2014, 10:14
av ulstefan
Pratade just med ledansvarig i dalarna (sond) om hur bra skoterledskartan är men han hade en annan uppfattning han sa att det är för mycket leder med som inte är kryssade eller skyltade leder inte bra därför vädjar jag till alla lägg inte in egna leder i skoterledskartan

Re: Bara X-ade skoterleder Tack.

Postat: 15 januari 2014, 19:07
av Mikael
Har personen ifråga Skoterledskartan?

Jag kollade lite snabbt på SOND's hemsida och deras översiktskarta som är förenklad och så mycket mer leder finns det inte i Skoterledskartan. Största skillnaden är väl att lederna är krokigare i Skoterledskartan men det beror ju på SONDS-förenklade karta.

Men givetvis, ser någon en led i kartan som inte alls finns i verkligheten så hoppas jag att jag får info om det. Är lite väl långt för mig att kolla upp. :)

Re: Bara X-ade skoterleder Tack.

Postat: 16 januari 2014, 07:06
av ulstefan
Vet ej om han har kartan ?men det borde alla i hans ställnig ha så kunde dom rätta till allt som eventuellt är fel jag framför bara vad Han sa när jag sa att jag åker efter gps-en och Norrlands skoterleds karta

Re: Bara X-ade skoterleder Tack.

Postat: 16 januari 2014, 10:53
av Mikael
Ok, mjo. Skulle vara bra, istället för att ha åsikter så skulle han snabbt kunna maila in vilken/vilka leder som har blivit felinskickade av någon.

De kanske hellre vill sälja sin egen papperskarta istället :wink: Men den säger inte var man skall när man står där ute i mörkret.... :)

Vet att det finns andra områden där aktiva inom klubben/styrelsen eller sladdfolk har kartan.
Dels för att det skall vara korrekt i Skoterledskartan men också för att de själva skall få leden rätt från säsong till säsong.

Inte alltid lätt att hitta i mörkret när det skall grundtrampas.

Re: Bara X-ade skoterleder Tack.

Postat: 16 januari 2014, 12:24
av ulstefan
Håller helt med + att papperskartan uppdateras ju inte så ofta,varför detta kom upp beror på att vi ska ta oss en tur genom deras område i mitten på februari och jag har inte åkt där förut så då är gpskartn kanon dvs om det inte är nå egna leder inlagda ,och så det här med ledavg vi är 16 gubbar som gör en liten tripp på 40 mil och kommer då att åka genom 4st olika ledavg områden ,men det ska tydligen kosta att åka skoter

Re: Bara X-ade skoterleder Tack.

Postat: 17 januari 2014, 14:33
av Mikael
Du har just drabbats av det som väntar oss alla då det är en tidsfråga innan hela Sverige blir sönderhugget i olika reglerområden. :(