Ledkartans bakgrundskarta

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Ledkartans bakgrundskarta

Post by ranchn »

Har för mig att jag har nämnt detta tidigare, men är ej säker.

Bak/grundkartan i skoterledkartan är inte riktigt geografisk rätt placerad.
I gps:en tänker jag ej på detta, då jag använder Fri pro. Men i datorn tycker jag det är en smula störande.

Jag vill helst inte uppfattas som gnällig, då jag i övrigt tycker att skoterledskartan är den karta jag någonsin har haft mest användning för.
En stor eloge till till Mikael & co!


Hur som helst.
Jag gjorde en rutt kring en sjö i Fri Pro och sedan bytte jag karta till skoterledskartan.
Är detta något Mikael kan ändra på eller är det ett för stort ingrepp?

Så här ser det ut
Image Image
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag vet att bakgrundskartan misstämmer lite här och var. Jag kan flytta den där sjön. En sjö tar väldigt kort tid men mer eller mindre alla sjöar ligger kanske 100 meter snett, hit eller dit och det finns många sjöar i Sverige. :)

Detsamma gäller vägar osv. De ligger också lite snett och är inte lika detaljerade som verkligheten.

Bakgrundskarta är ganska 'slarvigt' ihopritad, trots det så tog det åtskilliga dagar/veckor att rita den.

Den är mer som en referens då man är i Mapsource och planerar var man skall köra. När man sedan kör i GPSen så använder 98% av alla Friluftskartan som bakgrund, 1.5% använder City Nav som bakgrund.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Nej strunta i att flytta just den sjön.
Jag provade med ett långskott och trodde att du "bara" kunde markera bakrundskartan ch flytta den... Som ett lager i Photoshop.
Men jag inser nu att det inte är så lätt.

Som sagt strunda i det, så koncentrerar vi oss på själva lederna i stället. :wink:
Mvh ranchn
Post Reply