Egen färg på namngivna leder ?

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Egen färg på namngivna leder ?

Post by ranchn »

Satt och lekte med Mapsource. Det finns ju en del leder man ett egetnamn. Kul.
Kan det vara någon idé att ha en egen färg på dessa leder?
Hade de en annan färg än "vanliga" leder, så vore det ju enklare att planera olika rutter kring dessa.

Jag skapade olika rutter bara för att lättare få en översikt över dessa leder.

Har jag missat några leder?
Har ni kört dessa?
Attachments
Namnleder_1.gdb
Nasaleden, Victorialeden, tobaksleden, Malmensväg, Västerlden, Polcirlelleden.
(188.77 KiB) Downloaded 168 times
Namnleder_2.gdb
7-Milaleden, vindelälvsleden.
(71.26 KiB) Downloaded 178 times
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Malmens Led och Polcirkel-leden har jag kört.

Kommer ytterligare en led vid nästa uppdatering, kring dina hemtrakter: Blåvägen-leden

Finns antagligen många fler namngivna leder. ATt kunna få den i en annan färg går, men då måste de tillhöra en annan vägtyp och med tanke på hur mycket problem det har varit med färgen på en ledtyp, hur kommer det då bli med 2 ledtyper?
Dessutom så kommer de krocka med bakgrundskartan i Mapsource med 2 ledtyper så det kommer inte alls bli snyggt (vanliga vägar kommer också att ändras då).

-----------

Sedan så har det frågats om jag på något sätt kan namnge skoterleden så att man också ser vilken klubbs område det tillhör.

Tvärlålunds SK var det som efterfrågade den funktionen. Man kan göra så att man bara ser texten "Skoterled" och när man zoomar in närmare så står det ex. "Skoterled Tvärlålunds SK".

Vet inte om det är en grej som är bra om man ser på det stora hela.
Vad tycker ni? Kan ju bli lite skoj i autoroutingen, "Ta Skoterled Tvärlålunds SK om 200 meter"

Men då måste man få in många sådana leder där de tillhörande leder är markerade med en waypoint eller ritat ett område eller liknande.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Post by JONASA »

Stopp och belägg! Nu räcker det!
Kartan är hur bra som helst. Vill man ha ändringar får man leka med det själv. Funkar bra med att ändra ledfärg och det räcker tycker jag.
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Ang. att klubbkatergorisera lederna tycker jag låter fränt.
I mitt område, så har jag ingen aning alls vilka leder som förvaltas av Hällnäs ScoterCrossKlubb. Jag hade dock tänkt att skriva ut ledkartan kring Hällnäs och göra ett besök hos orförande i klubben, så att han får ringa in deras område.

När det gäller namngivna leder, så går det ju att laborera själv som JONASA menar. Men personligen, så tycker jag inte ska vara rädd för nya idéer.

Blåvägenleden blir spänande att kolla in.
Mvh ranchn
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Klämmer in en rutt på Blåvägenleden.
Attachments
Namnleder_3.gdb
Blåvägenleden 080404
(60.6 KiB) Downloaded 152 times
Mvh ranchn
Post Reply