Graddis Vintern 08/09

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Graddis Vintern 08/09

Post by ranchn »

Lite tidigt, men klämmer in detta i alla fall.
Nästa sesong (innan snön har kommit hit, så kommer jag att använda Graddis som "basecamp" för lite skoterköra i svenska fjällen.

Varför just Graddis? Jo för att Graddis Fjellstue ägs av min brors svärföräldrar, så boendet blir billigt (läs väldigt billigt).
Där är olika stugor/anex att hyra. Tillgång till egen matlagning och servering. Graddis finns endast 7 km från svenska gränsen.
Då det råder allmänt skoterförbud i Norge, så lär det bli bil och släp till närmaste led, om inte det finns en "inofficiell" led vill säga.

Tidpunkt? Så tidigt som möjligt och gärna inna julen 08. Jag har inte riktigt koll när vinterföret är ok i dessa trakter.
Varaktighet? långweekend (torsdag-måndag).

Det skulle vara riktigt kul vi var ett gäng som drog dit.
Vem hakar på?
Attachments
Graddis.gdb
(1.96 KiB) Downloaded 238 times
Mvh ranchn
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Det känns som en fiiiiin ide.
Då jag själv har husvagn på Camp Polcikeln så lär inte boende för mig vara aktuellt i Graddis. Men jag är gerna med på en utflyt eller 2. Som Guide om inte annat :wink: har kört en del i dom trakterna.
Att sedan veta när vinter kommer är som att spela på Lotto.
Förra julen dvs -06 så var det körbart överallt i stortsett, julen -08 var det i det närmaste barmark, ingen körning alls.

Så mitt förslag skulle vara att senare lägga det lite iaf. Men som denna vinter så vart det inte körbart förren i slutet av Januari. Vi hade mer vinter hemma än det var i fjällen.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Ja, tidpunkten är ju inte det viktiga. Det som får styra är snömängden. :wink:
Som sagt tidigare, s¨vore det kul om vi blev ett gäng.
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Hmm, från mig så blir det 44.8 mil med bil och 45.2 mil med skoter.
Skulle vara klart roligast och köra dit med skoter, och genomförbart.
Problemet är väl de sista 7km...

Kostnadsmässigt blir det hugget som stucket, bilen drar nog dryga litern 98 oktan med ett kåpsläp.

Men jag tror inte att jag får med mig någon på en sådan tur och åka ensam är inte helt bra säkerhetsmässigt sett.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Mikael. Jag kan haka på med skoter från Kalix, under förutsättning att det finns platts att lämna kvar bilen och släpet hos dig. Och om det går att ta sig från gränsen till Graddis.
Mvh ranchn
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Det låter ju som en plan.
Från Kalix till Vuogga.
Att chans apå skoterkörning i Nogre kan bli nog så dyrt, men det går ju alltid och samåka upp så blir det ju billigare.
Jag har beroende på årstid min skoter där och åker tom från Luleå.
Men lägg upp en plan så är jag med. Man kan lätt göra 20-30-40 mil på en dag och hinna tillbaka åxå. Men det blir tungt om det ska vara flera sådana dagar i sträck. Beroende på hur mycke som skall köras led och hur mycke som skall vara ospårat.
Men vem har brådis när man har roligt :wink:
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Den sträckan jag nämnde är via leder, men man kan inte garantera att alla leder är grundtrampade. Mycket då beroende på tid på året.

Men nog kör man upp dit på en dag, kanske att det går att anlita några norrbaggar som kan hämta lite skotrar på släp sista 7km eller?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Det borde jag kunna ordna, men varje dag T&R känns nog besvärligt..även för en norrman. Jag ska kolla upp ang. led mellan Graddis och gränsen. Odvar (han som äger Graddis Fjellstue) har koll på detta och det är aven han som "bevakar" Norska fjällvärden i Salten. Vi kanske kan få "diplomatstatus" de dager vi är där. 8)
Mikael wrote:kanske att det går att anlita några norrbaggar som kan hämta lite skotrar på släp sista 7km eller?
Mvh ranchn
Post Reply