Ledstatus?

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Ledstatus?

Post by Andreas »

Kanske ledstatus på vissa leder kan vara instressant.
Även varningar och "passups!" på grund av diverse nerfallna ledningar eller träd kan vara intressant för andra att veta.

Å andra sidan så är det intressant med alla möjliga inlägg om "leder å sånt", för det är ju det som detta forum heter....
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Tubby
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 3
Joined: 16 February 2009, 15:00
Location: Luleå

Re: Ledstatus?

Post by Tubby »

Då måste vi komma på ett gemensamt språk, om vi ska rapportera om leder. Varje dialekt har sina egna uttryck när det gäller snö.
T.ex. Den leden är "bronkat". Så säjer vi på NederLuleå dialekt när en led är väldigt "vågig", osladdad, max hastighet kanske 20.
Jag vet inte vad det heter annars.

Det är upp till Er (Skaparna av kartan, Ni är ju de första att samla alla under ett "paraply") att också skapa ett "Skoter lexikon".

Det finns tusen olika benämningar på snö, fören och hur spåren ser ut. Skapa en mall.
Eskimoerna har 101 ord för snö, vi kanske har 50....Och sen har vi 50 för leder .... Och 50 för spår....
Det blir 50 x 50 x 50 = 125 000 olika fören !!! Ohållbart !!! Vi måste ha en standard.
Och då inte som "norrlänningar": Bra före och dåligt före...
När jag pratar med en Kirunabo och säjer att: där är bronkat, och där är flövatten, så ser dom ut som
frågetecken. Och försöker de hjälpa mej är jag lika frågande.

Tubby.
---\Murphys lag gäller. Och vid de tillfällen den lagen inte går att applicera gäller O'Tooles lag./---
Post Reply