NY LEDKARTA!?

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

NY LEDKARTA!?

Post by Unisoldier »

Tja!
Visst fan är det så att vi behöver en ny rikstäckande karta på skoterleder. Snöskoterforumet skoter.se gav ju år 2000 ut sin variant - "Stora ledboken 2000" - som jag köpte ett ex utav. Sen har det inte kommit några fler. Det verkar som om dom har slutat att utge den gamla och nån ny version verkar inte vara i sikte. Och även om ideen som sådan var mycket bra så hade just den samlingen av kartor sina brister. Leder som saknades, dåliga kartdetaljer, bristfälliga hänvisningar osv.
Men finns det ingen möjlighet att spinna vidare på den här ideen med att samla alla GPS-spår från hela landet, och sedan - när det arbetet är slutfört - trycka en pappersvariant som är baserade på de spåren, för att sedan sälja till självkostnadspris typ.
GPSen är bra för all del - men jag brukar vilja ha en papperskarta som extra referens när jag är ute å åker. Som det är nu så brukar jag köpa en ny karta för varje område jag kommer till, men det är ju inte ekonomiskt försvarbart om man ska köpa alla rikets kartor.

Det jag personligen har funderat på att göra som en första insats är att samla ihop länkarna till alla ledkartor på nätet. Jag har konstaterat att många klubbar har lagt ut sina kartor på nätet. Vissa är bara schematiska - alltså inte lika bra som pappersvarianten - men bra som första referens ändå. Hör av mig när det blir någon ordning på den saken.
Ride hard - Die free !!
User avatar
Ronk@n
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 19
Joined: 14 April 2006, 16:50
Location: S.Sunderbyn

Post by Ronk@n »

Tycker att vi kör vidare på GPS-kartan.
Jag tror inte att det som du beskriver är riktigt i
linje med Micke med anhangs ide.

Om man sammanfattar det hela så tänkte du samla
ihop alla spår som eldsjälarna har sammanställt &
på ett enkelt sätt göra en papperskarta av det ?

Skulle jag själv ha jobbat på som ¤%& så hade det
inte varit kul om någon "stal" allt råmaterial för egen
vinnings skull !

:roll:

Mvh//Ronk@n
Snart är det jul igen !!
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Ledkarta

Post by Unisoldier »

Det var ju inte så tanken var riktigt då. Jobbet med GPS-kartan ska naturligtvis fortsätta i vanlig ordning. Men det kan ju tänkas att dom som använder mjukvaran vill ha en rikstäckande papperskarta för att lättare kunna planera tex en långtur. Jag tycker det är så jävligt jobbigt å sitta och scrolla sig fram på GPSen när man ska planera en rutt. Och pappervarianten skulle naturligtvis inte vara gratis. Den skulle förslagsvis kosta vad den kostar att trycka + förslagsvis en slant till dom som jobbar med den då.
Förhoppningen skulle då vara att folk vill köpa både mjukvaruvarianten och pappersvarianten. Åtminstone jag då skulle kunna tänka mig å lägga nån hundring på en bra papperkarta. Är jag fortfarande ute å cyklar?
Ride hard - Die free !!
User avatar
Adventure
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 16
Joined: 17 April 2006, 01:06
Location: Luleå
Contact:

Använder folk papperskartor ?

Post by Adventure »

Jag håller med dig Ronkan !! Sen var ledboken 2000 totalt vädelös. Lederna misstämde till 97% Dåligt detaljerat, ja listan kan göras lång på alla fel med ledboken. En gång fick jag användning för ledboken 2000. Skulle grilla korv, då använde jag den för att få upp eld...
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Ledkarta

Post by Mikael »

Unisoldier wrote:Jag tycker det är så jävligt jobbigt å sitta och scrolla sig fram på GPSen när man ska planera en rutt.
Jag planerar rutten i Mapsource och sedan skickar jag in den i GPSen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Använder folk papperskartor ?

Post by Mikael »

Adventure wrote:Jag håller med dig Ronkan !! Sen var ledboken 2000 totalt vädelös. Lederna misstämde till 97% Dåligt detaljerat, ja listan kan göras lång på alla fel med ledboken. En gång fick jag användning för ledboken 2000. Skulle grilla korv, då använde jag den för att få upp eld...
:lol: Så den brann iaf. Jo, jag har också köpt "Den stora ledboken" och där blev man onekligen blåst. Jag hade en tanke på att man kanske kunde ha med sig den och köra den tillsammans med GPSen på långturer... Men tji fick man...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Re: Ledkarta

Post by Unisoldier »

Mikael wrote:
Unisoldier wrote:Jag tycker det är så jävligt jobbigt å sitta och scrolla sig fram på GPSen när man ska planera en rutt.
Jag planerar rutten i Mapsource och sedan skickar jag in den i GPSen.
Jo, det funkar ju. Skulle onekligen vara bra att ha en Palm, minilaptop eller liknande monterat på skotern - dels för att få en större skärm så att man ser bättre - men även att dra med sig in i övernattningsstugan som man kan ligga och scrolla på i sovsäcken.

Vet ju om att det finns dom som har byggt lite mer snillrika system på sina skotrar. Har ju själv funderat på någon typ av uppgradering men man är ju så dåligt insatt i vad som funkar bra tillsammans tex med tanke på b.la kyla och vibrationer.
Kanske man ska ta å öppna en ny tråd där vi kan diskutera utrustning av den här typen - jo så blir det.
Ride hard - Die free !!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Vad hade du för GPS?

Man kan inte ha för stora enheter på skotrarna, men jag tycker att 276C är oslagbar.

Den är vattenskyddad, funkar på sjön lika bra som på skotern. klarar autorouting... den enda som saknas är egentligen en aktiv kompass.

Och så har den relativt stor och relativt högupplöst skärm.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

GPS

Post by Unisoldier »

Jag har en Gpsmap 76cs. Har väl bland dom största skärmarna av "handburna" enheter, dock något mindre än den du nämnde. Just min är en bra kompromiss om man använder den ofta, även på andra ställen än på skotern. Men det vore ju helt klart guld om man kunde ha en fastmonterat på skotern och den andra i ryggan som reserv.
Ride hard - Die free !!
Post Reply