Långt imellan spårpunkterna.

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Långt imellan spårpunkterna.

Post by sarrow »

Tycker det blir alldeles för långt imellan spårpunkterna på min garmin zumo om man kollar på mapsource. Kan man ställa in detta på min zumo eller kan man bara ställa tätheten på 60 csx och sådana gpser? Isf blir det ju mycket bättre karta om man bara tar spår från sådana gps:er.!
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Långt imellan spårpunkterna.

Post by Mikael »

Borde kanske finnas något sätt. Det man skall undvika är att spara långa spår i GPSen. Då reduceras de till väldigt få spårpunkter oavsett sträcka på originalspåret.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
CMD
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 25 February 2009, 02:17
Location: Sundsvall

Re: Långt imellan spårpunkterna.

Post by CMD »

Vad räknas som långa spår då?
-06 Lynx X-trim 800
-09 Colorado 300
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Långt imellan spårpunkterna.

Post by Mikael »

Ta exempelvi ett spår som är 40 mil långt, om det reduceras till 700 punkter så blir det i snitt en punkt var 570'e meter.

Nu är det sanning med modifikation då GPSen reducerar mer på raka sträckor än i kurvor.

Personligen så brukar jag spara spåret var 10 mil om jag far på en längre sväng och är osäker på om mina 10000 punkter inte kommer räcka till.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ArcticFun
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 5 January 2008, 20:46
Location: Kiruna, Lappland Sweden

Re: Långt imellan spårpunkterna.

Post by ArcticFun »

Zumon har en "smart" algoritm som sparar få punkter när det går rakt och fler när det svänger.
Tycker att det fungerar kanon. Det spelar ingen roll hur långt spåret är, punkterna är alltid sparade på samma sätt.

Vad har du för tillämpning som kräver tätare mellan punkterna när det går rakt ? Eller tycker du bara att det ser glest ut ?

//
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Re: Långt imellan spårpunkterna.

Post by sarrow »

Zoomade in ganska kraftigt då tyckte jag spåret gick så många meter på sidan om vart jag hade åkt, men det kanske bara är jag som är petig.
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Långt imellan spårpunkterna.

Post by Mikael »

ArcticFun wrote:Zumon har en "smart" algoritm som sparar få punkter när det går rakt och fler när det svänger.
Tycker att det fungerar kanon. Det spelar ingen roll hur långt spåret är, punkterna är alltid sparade på samma sätt.

Vad har du för tillämpning som kräver tätare mellan punkterna när det går rakt ? Eller tycker du bara att det ser glest ut ?

//
Algoritmen får vara hur smart som helst (kan nog säga att alla GPSr har den algoritmen), men är spåret för långt så kan det bli långt mellan spårpunkterna då det är krokigt, och då det är relativt rakt så händer det ofta att algoritmen tar bort lite för mycke så att spåret rätar på sig och flyttar sig, i många fall betydligt mer än man tror.

Går det rakt så spelar det ingen roll, men en svag sväng över ex. en lång sjö blir också rak, vilket inte alltid är så bra.

Bättre att spara spåren lite oftare istället för att fylla primärspårminnet max innan man sparar.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
mph60-2002
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 30 March 2009, 14:40
Location: Älvsbyn

Re: Långt imellan spårpunkterna.

Post by mph60-2002 »

Visst är det så att om man sparar spåret i gpsn så reduseras det till 500 punkter.
Däremot så är väl ACTIVE LOG större (i alla fall på min 60csx)
Joakim I - Garmin 60CSx - Lynx ST600
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Långt imellan spårpunkterna.

Post by Mikael »

mph60-2002 wrote:Visst är det så att om man sparar spåret i gpsn så reduseras det till 500 punkter.
Däremot så är väl ACTIVE LOG större (i alla fall på min 60csx)

Helt korrekt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply