(Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

Skulle du acceptera att försäkringsbolagen ersätter skadan dynamiskt?

Ja
25
81%
Nej
6
19%
 
Total votes: 31

User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

(Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by Andreas »

För varje säsong ser vi att medlemsskapet minskar i våra skoterklubbar, till slut har klubbarna inga medlemmar och heller inga medel för att underhålla lederna. Att sedan ett fåtal eldsjälar/medlemmar skall betala alla andras framfart på lederna är heller inte acceptabelt.

En idé skulle vara att försäkringsbolagen ersätter skador beroende på medlemsskap i någon skoterled. Om skoterägaren inte är medlem i en registrerad/godkänd skoterklubb ersätts t.ex. 70% av skadan, men om man däremot är medlem i en godkänd skoterklubb ersätts 100% av skadan.

Notera: Det finns Inget förslag om detta någonstans. Det är bara en idé som jag bara skrapat lite på...

Vad tycker du?
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by Mikael »

Skulle vara en lösning, sedan hur enkel/svår den kan vara att genomföra är svårt att sia om.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by StaLin »

Låter som en god idé. Man kan ju också få rabatt på försäkringspremien.
En annan idé som jag funderat lite på är att när någon köper en ny eller begagnad skoter så blir man tvungen att köpa ett medlemskap i en skoterklubb. Vad gör ett par hundringar mer när man ändå köper en skoter? Då får man i alla fall en del nya medlemmar. Sedan är det upp till skoterklubbarna att försöka behålla dom (vilket tyvärr inte är så lätt).
Mvh
StaLin (medlem i Fyrklöverns skoterklubb (Luleå), Arvidsjaurs skoterförening och Polcirkelns Skoterklubb (Vuoggatjålmefjällen))
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by Trollet »

Jag är ytterst tveksam. Tror snarare på MC-modellen där man får sänkt premie efter genomgången säkerhetsutbildning. Medlemskap i en klubb är nog skit samma för försäkringsbolaget, medlem eller inte så säger det ingenting om förarens egenskaper och därmed riskbenägenhet. Vilket i slutändan är vad försäkringsbolag bryr sig om.

Sen det som diskuteras om lägre premie eller sänkt självrisk, det är egentligen samma sak. Det finns ju gott om försäkringar där man kan välja en lägre premie och högre självrisk, eller tvärtom. Allt faller ändå tillbaka på riskbedömningen som försäkringsbolaget gör och den tror jag inte blir annorlunda av ett medlemskap på papper. Genomgången förarutbildning däremot (inte bara köra på sitt B-körkort) kanske skulle ha effekt?
Nüvi 500
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by ô-Man »

Så som det är gjort i MC svängen skulle ju kunna vara en väg att vandra.
Du får vara med i hur många klubbar du vill, det ger inget(utom H.O.G). Är du däremot med i SMC (Svenska Motor Cycklister, eller någe sådant) så har dom tagit fram en del bra saker. Billigare försäkring, resärvdelar osv.
Detta kanske SnowFed skulle göra. Då gagnar det dom som vill betala för denna möjlighet till att "spara". Men det är ju som med allt annat, smaken är som baken.
Jag tycker däremot inte att man skall tvinga folk till betalning, detta bör var och en kunna välja själva.
Det är ju det som är det svåra med ideella föreíngar. Detta fenomen gällar alla ideella förenignar oavsett vad man sysslar med.

Med handen på hjärtat alla ni som är med i en skoterklubb frivilligt, betalar ni tv-licens?
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by Andreas »

ô-Man wrote:Så som det är gjort i MC svängen skulle ju kunna vara en väg att vandra.
Du får vara med i hur många klubbar du vill, det ger inget(utom H.O.G). Är du däremot med i SMC (Svenska Motor Cycklister, eller någe sådant) så har dom tagit fram en del bra saker. Billigare försäkring, resärvdelar osv.
Detta kanske SnowFed skulle göra. Då gagnar det dom som vill betala för denna möjlighet till att "spara". Men det är ju som med allt annat, smaken är som baken.
Jag tycker däremot inte att man skall tvinga folk till betalning, detta bör var och en kunna välja själva.
Det är ju det som är det svåra med ideella föreíngar. Detta fenomen gällar alla ideella förenignar oavsett vad man sysslar med.

Med handen på hjärtat alla ni som är med i en skoterklubb frivilligt, betalar ni tv-licens?
Jag betalar TV-licens, men det är inte på grund av att jag är medlem i ett antal skoterklubbar. TV-licens inget med skoter att göra, det är som att jämföra äpplen och päron. :wink:

Det de flesta skoterklubbar arbetar för är att främja samarbetet mellan skoterförarna och skogsägarna m.fl. Sedan har skoterklubarna ett outtalat ansvar för all skotertrafik. All oangelägenhet står skoterklubbarna till svars för.
Det skrivs om säkerhetsutbildning och flertalet skoterklubbar håller just i "säkerhetsutbildning" d.v.s. Skoterkörkortet.

Givetvis är det i sådana fall ge och ta som gäller. De skoterklubbar som skall kunna bli godkända måste i sådana fall driva frågan om säker skoterkörning och det är ett långtgående arbete.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by Andreas »

StaLin wrote:Låter som en god idé. Man kan ju också få rabatt på försäkringspremien.
En annan idé som jag funderat lite på är att när någon köper en ny eller begagnad skoter så blir man tvungen att köpa ett medlemskap i en skoterklubb. Vad gör ett par hundringar mer när man ändå köper en skoter? Då får man i alla fall en del nya medlemmar. Sedan är det upp till skoterklubbarna att försöka behålla dom (vilket tyvärr inte är så lätt).
Mvh
StaLin (medlem i Fyrklöverns skoterklubb (Luleå), Arvidsjaurs skoterförening och Polcirkelns Skoterklubb (Vuoggatjålmefjällen))
Istället för att köparna tvingas betala medlemsskap kan priset justeras på skotern så att det täcker ett års medlemsskap i en skoterklubb i köparens/säljarens region. I sådana fall kan det stå på kontraktet att medlemsskap ingår.

Det är som att man får tre månaders antivirus på en dator vid nyköp... Inga pengar för varken köparen eller säljaren, men pengarna kommer till en god sak.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by StaLin »

Precis, det var något sådant jag menade fast inte uttryckt tillräckligt bra.
Det är som att man får tre månaders antivirus på en dator vid nyköp... Inga pengar för varken köparen eller säljaren, men pengarna kommer till en god sak.
Fast i antivirusfallet går pengarna till en ond sak för att förhindra en ännu ondare sak ;)
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by Andreas »

StaLin wrote:Precis, det var något sådant jag menade fast inte uttryckt tillräckligt bra.
Det är som att man får tre månaders antivirus på en dator vid nyköp... Inga pengar för varken köparen eller säljaren, men pengarna kommer till en god sak.
Fast i antivirusfallet går pengarna till en ond sak för att förhindra en ännu ondare sak ;)
:mozilla_cool:
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by ô-Man »

Andreas wrote:
Jag betalar TV-licens, men det är inte på grund av att jag är medlem i ett antal skoterklubbar. TV-licens inget med skoter att göra, det är som att jämföra äpplen och päron. :wink:


Klart det inte har med varandra och göra, men det är en grej som alla skall betala men inte gör ändå. Precis som man tycker alla skall betala till den skoterklubb som ser till att lederna är i ordning.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by Mikael »

ô-Man wrote: Klart det inte har med varandra och göra, men det är en grej som alla skall betala men inte gör ändå. Precis som man tycker alla skall betala till den skoterklubb som ser till att lederna är i ordning.
Liten skillnad är det, betalar man inte TV-licens och de kommer på att man har en TV så blir det inte kul.
Däremot, om jag inte betalar medlemskap i en klubb så kan klubben inte göra ett smack åt att jag inte betalar och jag kan dessutom fortsätta att köra på lederna.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by Andreas »

Det egentliga problemet är att om det inte finns medlemmar, har klubben inga medel att finansiera ledunderhåll med. Och med ett svikande medlemsantal har man heller inget tryck gentemot kommun m.fl. i frågan om bidrag och annat. Det kommer troligen sluta med att skoterklubbarna avvecklar sin verksamhet istället. Skogsägare tillåter inte frikörning på deras marker och finns det ingen organisation som håller ordning på detta blir det antingen anarik eller totalförbud... eller så tar någon annan part över hanteringen av skoterleder, som t.ex. kommuner. Och om detta händer får vi ett inbetalningskort som liknar va-avgiften eller TV-licensen.

(Det är inte så att skoterklubbarna vältrar sig i pengar och köper resor och nöjen för pengarna, det är däremot tvärt om; hårt ideellt arbete som ingen/få uppskattar).
Problemet är att folk inte ser längre än näsan framför sig och det är lite synd.

Å andra sidan skall det inte vara ett "måste" att vara medlem, då hamnar vi i träsket som musikindustrin befinner sig i. Medlemsskap skall vara frivilligt, men folk skulle behöva öppna ögonen lite.
Det finns ett sätt att fixa detta på, men det tjänar ingen på; Håll inne ledunderhållet helt och hållet i en säsong.

Såja - Nu har jag blivit lite piggare och orkar kanske arbeta lite... Ha det, vänner... :)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by ô-Man »

Tog som exempel tv-licens då detta alltid vållar debbat, vilket det även gjode nu.

Det är synd att inte alla får en chans någon gång i livet att vara med i en förening, dvs i den del av föreningen som gör jobbet.
I vårat fall eskar pengar, sladdar leder, för våra åsikter vidare till berörda instancer, ser om våra rättigheter, kontakt med markägare. Ja, listan kan göras längre.
Det är just detta arbete som är svårt att ta till sig, för det är inget man ser. Ser man det göras så är man mer betalvillig.
Det som alla ser på en gång är när tex lederna inte är sladdade, konstigt!!!

Det är svårt och centralisera ett så omfattande arbete som gör i vårt avlånga land, skulle nog vara en omöjlighete och kotrollera. Arbete är ju inte heller lika fördelat över klubbarna, oavsett hur många medlemmar man har. Det är ju trycket på lederna som till syven och sisst avgör arbetsinsatsen.

Det är alltid lättare och gnälla än att göra rätt för sig.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by Andreas »

ô-Man wrote:Det är just detta arbete som är svårt att ta till sig, för det är inget man ser. Ser man det göras så är man mer betalvillig.
Det som alla ser på en gång är när tex lederna inte är sladdade, konstigt!!!
Det är just det; Även om det är fina leder så händer inget. Folk förutsätter att lederna skall vara sladdade, medlemmar som icke medlemmar, "det hör liksom till".

Jag sitter själv i styrelsen för Kalix skoterklubb, och det enda man får höra är hur dåliga lederna är, aldrig (nästan) hur bra lederna är. Folk tycker att vi skall sladda oftare, men matematiken går inte ihop. Det finns inte medel för detta, det är tur att vi får bidrag från kommunen, men liksom alla andra kommuner stramar även Kalix åt på bigragsfronten.

Jag tror iofs att grunden till problemet är att mentaliteten generellt har ändrats bland folk. Man vill/behöver inte betala för sig numera. Om lederna är fina behöver man inte betala, "dom är ju så fina".

Liknande exempel är nerladdning av mjukvara/musik. "Sånt kan man fixa gratis, varför då betala"?
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: (Omröstning) Medlemsskapet i skoterklubbarna minskar.

Post by ô-Man »

Andreas wrote:Liknande exempel är nerladdning av mjukvara/musik. "Sånt kan man fixa gratis, varför då betala"?

Det var en bra jämförelse till min tv-licens.

Precis den tanken jag hade då jag skrev det, varför betala det funkar ju i alla fall.
Men vi vet ju att så inte är fallet, men hur problemet sedan skall tacklas törs inte jag gissa mig fram till.
Men som frågan var ställd från början så är svaret Nej för mig. 1 till aktör som skall vara med och dela på de små medel som finns till hands, för inte heller försäkringsbolagen gör något gratis.

Detta problem får vi nog tampas med så länge det är i ideell anda, då det blir komersiellt som i vissa delar av landet så blir det annat ljud i skällan. DÅ blir det dyrt
Kör så det ryker, nog håller grejorna
Post Reply