Page 1 of 2

Warrior VS Moutain

Posted: 28 December 2009, 09:39
by ranchn
Nu klarar jag inte hålla mig längre...
Efter husköp för snart ett år sedan, har jag varit utan egen skoter. Men efter timlånga samtal med psykolog (läs sambo) pga av mina abstinenser har jag blivit rekommenderad att åter blir med skoter igen.

För min del är det endast Yamaha RX som gäller. Men jag velar mellan Moutain och Warrior.
Jag vore tacksam om någon kan förtydliga skillnaderna mellan dessa maskiner. Årsmodeller som ligger inom min budget är -03, -04

Ps. God fortsättning på er alla!

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 28 December 2009, 16:24
by Raave
skillnaden är väl att warriorn är 345 medans mountain är 365? mountain versionen har också 51 mm kammar medans warriorn har 32 orginal. sen så skulle jag kunna tänka mig att det är lite mer finesser i warriorn så som ställbara dämpare eftersom det är mer en led piskare men borde höra andra åsikter också eftersom jag inte är så bra på yamaha för jag håller mig till 2 takt :)

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 28 December 2009, 16:55
by ranchn
Jo Warriorn har en 345 matta, men hur det står till med med den andra vet jag dock inte.

Har ju varit stolt ägare av en Warrior LE -04. Så den är jag bekant med... och har inget negativt att säga om den.
Jag misstänkte att Moutain hade längre matta och högre kammar. Hur ägnar den sig för eventuell pulkdragning. och hur påvekas slidekylningen på denna maskin jämfört med Warriorn. På den sistnämnda kan man montera extrakylare. Kan man det på en Moutain?
Isrivare är nog ett måste på den lika väl som på Warriorn.

Mina färder kommer till huvudsak att vara längs leder och "slät" mark. Men för den del betyder det inte att jag är mindre lössnökåt som många andra skoterägare. :wink:
Jag kommer även att till 90% färdas ensam på den, men i blad kan det tänkas att det fastnar en pulka där bak.

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 28 December 2009, 19:18
by Raave
I det fallet hade jag nog testat en mountain det är ju för och nackdelar med det med varje mountain så är det ju nästan ett måste med isrivare och kylningen borde det inte vara något problem med och slidesen klarar sig med isrivarna och pulkdragning, mountain versionen gör det nog lika bra som en warrior :)

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 28 December 2009, 23:20
by ô-Man
MM med drag monteras extrakylar alltid på.
Mattlängd 384.
Har själ kört en sådan, hade de inte varit för att frun vill "åka" skoter och inte köra själva hade det stått en sådan på gården.
Hade aldrig problem med motortempen på min -03:a, däremot så gillar den slides på slätspåret oavsett isrivare.
Största problemt till det som jag ser det är Yamahas briljanta ide och bara öppna var 3:e lucka. Öppna luckor och skoning i varje så borde det vara löst.

Förutom att den är låg i sitthöjd som alla RX ( Går ju och höja dynan) så är det en fantastiskt fin skoter. Tung när man kör fast, men vilken yamma är inte de.

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 28 December 2009, 23:27
by ô-Man
Störasta skillnaden är nog spårvidden. Kursstabiliteten är inte lika bra på en MM som en kort eller Warrior

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 28 December 2009, 23:41
by ranchn
Intressanta svar.
Vad skiljer i spårvidd på dessa maskiner?
Leveredas mm alltid med bredare skidor?

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 29 December 2009, 01:17
by Andreas
Kika in på specsen på bifogad länk:
http://www.yamaha-motor.com/assets/serv ... 33_802.pdf

Det är en del skillnader vad gäller reduktionsväxeln och antal tänder i drivhjulen och jag vill påstå att det är viktigare att tänka på än spårvidd.
Spårvidden och bredare medar fixar man hyffsat billigt och enkelt genom att införskaffa nya medar. (Runt 2-3000 pengar.)

Däremot om man skall in i reduktionsväxeln kan det lätt kosta massvis.


(Dock min åsikt :) )

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 29 December 2009, 08:07
by ranchn
Andreas. Det är just åsikter jag var ute efter. Tack för din åsikt. Och alla andras.
Ang. reduktionsväxeln och antal tänder i drivhjulen, så får du gärna förklara lite närmare. Att det finns skillnader har numera läst mig till, men vad det innebär i praktiken, får jag nog överlåta till någon mer kunnig.

Då du har haft en Warrior, misstänkar jag att du håller en knapp just på den modellen. :wink:
Ps. Vad har du för skoter nu då?

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 29 December 2009, 16:30
by ranchn
Har skapat en liten omröstning...
Jag behöver ju er hjälp att ta mig ur förvirringen. :?

viewtopic.php?f=15&t=1085

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 29 December 2009, 19:49
by ô-Man
Drevningen på en MM orginal är bra som den är.
Att drav om för att varva mindre, gå fortare är ju ingen ide. Max hast för en högkammsmatta bör inte överstiga 140 med många meter innan kammarna börjar spruta.
Att drav åt andra hållet behövs inte då motorn ALLTID gör det du vill att den ska. Antar det är samma på en Warrior, spelar ingen roll vad det är för före eller hur mycke det frusit i boggien.(har provat köra iväg med andbromsen dragen med, det märks när man släpper gasen och håller på och flyga öveer rutan) När det gasas så går mattan runt utan att slira det minsta på remmen.

Men visst, allt ska ta i beaktande.
Det enda jag skulle gjort på min om den var kvar är: öppna fönstren, klippat mattan och nonslip drivhjul.
Med den matta och internaldrift så rappar det friskt på driven. Visst spänn mattana hårdare, med ännu högre slides sitage som följd.

Man blir ju sugen på en rad-4 igen :roll:

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 29 December 2009, 19:54
by ô-Man
OHHHHH kom på en grej som är ack så viktig.
På alla -03 så är kolvringarna från fabrik lite "slaka" vilket resulterar i en del oljeförbrukning.(Yamahas försök att underlätta kallstart. Vilket visade sig vara helt onödig.)

På alla -04 är detta eliminerat. Fans/finns ett kitt för ombyggnad av -03 till -04 för att avhjälpa detta.(Kolvrings byte)

Slipper man fylla ett par liter olja på en vinter så slipper man. Framför allt slipper man en ständig kontroll.

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 29 December 2009, 22:48
by Andreas
ranchn wrote:Andreas. Det är just åsikter jag var ute efter. Tack för din åsikt. Och alla andras.
Ang. reduktionsväxeln och antal tänder i drivhjulen, så får du gärna förklara lite närmare. Att det finns skillnader har numera läst mig till, men vad det innebär i praktiken, får jag nog överlåta till någon mer kunnig.

Då du har haft en Warrior, misstänkar jag att du håller en knapp just på den modellen. :wink:
Ps. Vad har du för skoter nu då?
Det är en vetenskap med drevningen, men enkelt föklarat:

Tänder på drivhjulet: På grund av att MM har 51 mm kammar ryms det inte ett 9 tänders drev, då har man monterat ett 8 tänders istället och det har mindre omkrets vilket gör att mattan inte kommer snura lite snabbt.

Reduktionsväxeln: På grund av motorns rotation och placering (och att man använt en motorcykelmotor, som är anpassad för just... motorcyklar) har man monterat en reduktionsväxel som vänder på rotationen på variatoraxeln och samtidigt växlar ner den en aning.
Warriorn har 1.65:1 och MM har 1.9:1. Detta gör att variatorn inte snurrar lika snabbt på MM. (Rätta mig om jag har fel här)

Summa summarus: MM går inte lika snabbt som en MM, men som ô-man skriver är korrekt. Man bör inte låta en 51mm matta snurra för snabbt, för då flyger det kammar.

Jag kör en Warrior -06 numera. Jag har fastnat för dessa modeller, "lite längre än korta och lite kortare än längre"... :)

Innan jag bytte skoter funderade jag på att göra som min bror, d.v.s. byta ut boggien till en Arctic Cat boggie, men jag hade då valt en 365 boggie med en 38 mm matta. För mig är det en perfekt kombination av lössnöegenskaper och ledegenskaper så som det ser ut nere vid kusten i Kalix. Skall man ut på långäventyr i löspuder och klättra berg är detta ingen bra lösning....

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 30 December 2009, 14:19
by Mikael
ô-Man wrote:OHHHHH kom på en grej som är ack så viktig.
På alla -03 så är kolvringarna från fabrik lite "slaka" vilket resulterar i en del oljeförbrukning.(Yamahas försök att underlätta kallstart. Vilket visade sig vara helt onödig.)

På alla -04 är detta eliminerat. Fans/finns ett kitt för ombyggnad av -03 till -04 för att avhjälpa detta.(Kolvrings byte)

Slipper man fylla ett par liter olja på en vinter så slipper man. Framför allt slipper man en ständig kontroll.
Det är -05 som de nya ringarna kom, inte -04. Du kan själv kolla på Yammas hemsida att det är först -05 som de får annat artikelnummer.

Re: Warrior VS Moutain

Posted: 30 December 2009, 14:26
by Mikael
Andreas wrote: Reduktionsväxeln: På grund av motorns rotation och placering (och att man använt en motorcykelmotor, som är anpassad för just... motorcyklar) har man monterat en reduktionsväxel som vänder på rotationen på variatoraxeln och samtidigt växlar ner den en aning.
Warriorn har 1.65:1 och MM har 1.9:1. Detta gör att variatorn inte snurrar lika snabbt på MM. (Rätta mig om jag har fel här)
Njae, är du helt säker på reduktionsväxeln?

Insprutarna har högre utväxling pga högre maxvarv, det skiljer inget mellan samma årsmodell på ex. en -04 Warrior och en -04 MM.

Däremot om du jämför mot en -04 Warrior och en -08 MM så skiljer det, det pga ena har insprutning men inte den andra.

Kolla på http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx så ser du att reduktionsdreven är likadana både på Warrior och MM.

Däremot så skiljer det dels på drevningen (21/38) samt 8 kuggs drivhjul. Sedan vill jag också minnas att MM har annan variatorbestyckning.