Yamaha X-Ride 2012 med trailtank

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

Post Reply
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Yamaha X-Ride 2012 med trailtank

Post by X-ride »

Vid köp av denna skoter beställdes trailtank för att får lite bättre räckvidd.

I samband med en pågående långresa (80 körda mil på mätaren och service gjord) så upptäcktes plötsligt en tydlig bensinlukt som sedan ökade till att soppan rann över bandtunneln och ner i snön, detta med ett spektakulärt rykande under sadeln, säkert inte långt ifrån att slå fyr på avgasröret.

Stannade och monterade ner kåpor för att söka efter läckaget och efter att jag tagit bort sadeln, visade det sig att de nedre "bultskallarna" på tankarmaturen gått av och den lägst punkten på tanken släppte ut allt bränsle ur armaturmonteringen.

Orginaltanken har pinnbultar med kupolmuttrar och trailtanken har skruvar med gång ingjuten, vilket naturligtvis inte gick att reparera under min långresa utan att tappa allt för mycket tid, dessutom tvärdog lusten/känslan, att få uppleva allt med denna nya skoter.

Min egen gissning är att antingen har skruvarna dragits för hårt vilket lett till materialbrist (skruvskallen låg kvar) eller så är skruvstandarden för dåliga på trailtankarna.

Oavsett, mycket obehagligt med så stort läckage under arslet mot avgasröret och dålig lösning som kraftigt påverkar driftssäkerheten. Återstår att se hur återförsäljaren löser problemet.

20/4 Det visade sig att det är känt att orginalbultarna till trailtankarna kan gå av, så tänker du montera en trailtank, köp nya bultar direkt, rostfria/syrafasta och med god hållfasthet samt sätt locktite eller taggade låsbrickor för att minska risken för att de gängar ur.
Post Reply