Yamaha X-ride varm

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Helt rätt, tryckte lite för snabbt på tangenterna, xtx och inte ttx dock gick min tanke till att det är samma motor men mindre kylsystem och visst, mycket annat skiljer såsom matta mm.

Visst, det går säker att lösa på många sätt dvs. jag som kund kan ju alltid pröva att byta till en termostat som öppnar tidigare, bryta ledningen till fläkten och montera en knapp med direktström, hitta en givare som startar fläkten tidigare osv.... men hade hoppats att Yamaha med garanti, stod för att tillhandahålla en skoter för Svenska marknaden som går att använda, utan att den skall gå så pass varm att den "enligt boken" skall slås av tills den kallnat.

En annan gissning är att de neddrevade/kedjebytta maskinerna kanske sätter mer snutt på vattenpumpen och att därigenom lyckas hålla lägre kyltemp,mattbyte "a la 8000kr" kan kanske göra livet roligare om än mer fattig på redan ny skoter.

Tror inte att vi behöver skriva mer om ämnet men om det är fler med liknande problem som också har en någorlunda enkel lösning, så tar jag tacksamt emot denna. Ja jag vet, byt skoter men......
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Har du provat någon form av "Water wetter"?

Har inte provat det själv men det skrivs endel på amerikanska forum. Många tycker det fungerar mycket bra, andra märker mindre skillnad.

Är ju en relativt billig lösning, om den nu funkar.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Hej Mikael,

Tack för förslaget men som du ser av mitt inlägg 16/11 kl 11.02 så provade jag detta inför färden Vemdalsskalet-Jukkas, tyvärr i före mellan -3 till +3 och "halvmoddigt" så gick den varm ändå, med gul lampa som följd.

Vore toppen om en "billighetslösning" löst problemet, så exempelvis mitt primärfjädersbyte för ca 400kr, är ett försök på vägen om tesen att det kan bidra till att vattenpumpen snurra lite fortare och därmed i bästa fall, några graders förbättring. Precis som en neddrevning kanske skulle kunna bidra positivt. Men en turbo med intercooler kostar naturlitvis lite stålar dock ökar nöjet och flödet av kalluft i cylindrarna!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Ash, my bad. Kollade inte igenom alla inläggen. :(

Vet du om alla kylarna blir tokheta när maskinen blir övervarm?
Tänkte så att det inte är någon rackarns luftficka någonstans som ställer till det.

Ingen slang som är klämd nånstans?

Men du har kanske redan kollat detta...

Fortfarande spännande att Apexen inte alls har liknande problem, och det med en motor som har mera kolvar/effekt som genererar värme.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Som sagt,

Hela skotern är nedplockat och ihopsatt igen. Alla "känselkroppar" mätta, termostat kokad och Yamahas glykol/vatten, ersatt med bättre kvalité samt luftning säkrad.

Skall prova skotern mer ordentligt i Januari då borde dock snömängden mer än väl kyla, så eventuella problem lär väl inte uppstå igen, förrän påsk eller när det blir hårt.

Funderar på ett "MESH-kit" från http://xxxmodrods.com/_mgxroot/page_10802.html, kanske skulle hjälpa till lite med luftningen.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Tveksam om meshkit hjälper vidare mycket för att hålla nere tempen på motorn. På påsken är det sällan kallt så luftkylningen blir inte så effektiv.
Bästa lösningen är att få dit en kylare som det kommer upp snö/slask på.

Alternativt en luftkylare+fläkt, men det har du redan. Skulle nog överväga att koppla in så du kan köra override på fläkten med hjälp av en brytare, samt också en diod eller liknande som ligger tvärs över fläkten och lyser då fläkten är igång. Mycket lätt att se om släkten startat då.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
LarsaP
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 6 January 2013, 20:31
Location: Erikslund, Ånge.

Re: Yamaha X-ride varm

Post by LarsaP »

Tjena!
Jag har en 12:as XTX som envisas med att tända gula lampan lite nu och då med en rask sväng ut i snön som följd (om möjligt)
och detta börjar bli lite irriterande minst sagt. Nu i helgen gick den varm då jag körde ospårat, visserligen uppför och ganska sakta, men ändå..
Har inte kollat kylvätskan (förutom att fylla på vid behov så nivån är ok) men det verkar tydligen vara en god idé enligt vad kjag kan läsa mig till här.

Någon som känner till någon mod annars, montera extra kylare i tunneln, går det?

/Larsa
Nytro XTX -2012
Karibo -1988 (värstingen..)
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Hej Larsa,

Som du ser så har jag "besvärats" av detta, fått skotern nedmonterad och även prövat några alternativa förslag såsom, byte av kylvätska till annat fabrikat, tillförsel av "water wetter" och säkra att det inte finns luft i systemet.

Beaktande en alternativ kylare längst bak men det känns fel att dra slang/rör längs med bandtunneln med risk för skador.

Beklagligt att Yamaha har så känsliga maskiner och än mindre, alternativ lösning på problemet.

En kanske enklare och billigare egen lösning är att sätta in en riktig temperturmätare, då vet du mer exakt vilken temp du har på kylvattnet och kan bedömma om det går att åka vidare med "gul lampa". Andra enkla förslag är naturligtvis att sätta en brytare med strömmatning till kylarens elfläkt och därigenom "tvångsköra" fläkten när du ser att "gul lampa" och vattentemperaturen, börjar vara kritisk.

Andra förslag som inte är lika roliga men som återförsäljare hittat på, ta av huven och åk utan!

Precis som "Micke" skrivit tidigare så, tveksam om uppöppnanande av hål med meshfilt hjälper, såg även en lösning där en "fläktskiva" monterats på variatorn inkl luft/mesh öppning) för att kyla rem/variator i samband med turboladdning, vilket kanske kan bidra till att sänka tempen under huvuen och att du därigenom lycka hålle ner några grader.

Verkar inte annat än att prova sig fram, generalagenten/Yamaha, tar inget ansvar för att lösa problemet.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Sätt riktig tempmätare till en början.
Om gullampan tänds vid +70 så spelar det ingen roll vad du gör, lampan kommer lysa. Bättre att bedöma på riktig temp och börja leta efter snö då den passerar 90.

Sätta fläkt på variator känns mer som att man bara får oljud än att det verkligen hjälper.
Du har ju inte så mycket kylflänsar på motorn så du kanske sänker tempen en promille av en promilles grad samt får ett vinande ljud som får en att tro att ett JAS passerade.

Fortfarande så fattar jag inte hur det kan vara så stor skillnad på kylproblemet mellan Apex och Nytro... :?:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Fortsättning följer. likaså problemet, så VARNING inför ditt val av Yamaha X-Ride :evil:

Pga. långtidsfrånvaro från fjällmiljön har jag inte haft möjlighet att ordentligt testa min X-Ride sedan den längre sommarvistelsen på verkstaden då alla givare & termostater teststat och jag fått skotern tillbaka, presenterad som "felfri".

I Lördags var det ca -10 till -20 i området Vemdalsskalet-Orren(Särvfället) via Vemdalens by och åter till Skalet. Ca 12 mil runt varav hälften utanför ledspåren och allt löpte på som förväntat tills.....

På hemvägen åkte vi ner via Vemdalens By för att tanka, det är normal sladdade leder, nedsatt fart till 30km/h och ca 2 km från norrsidan genom byn till södersidan. Lederna är såsom i januari, sladdade med lätt lössnö på dvs inte stenhårda och helt torra som de kan vara efter att de tinat och frusit på igen, yttertemperaturen låg på -12 grader. DÅ HÄNDER DET IGEN--MOTORTEMPERATURLAMPAN TÄNDS I SLUTET AV GENOMFARTEN PÅ BYN!!

Så, för er som väljer en X-Ride finns uppenbara risker att de går varma, inte minst framåt påsktider. Yamaha har ingen lösning på problemet hitills och genom denna "läxa" hoppas jag att ni andra blir uppmärksamma på problemet.

(När jag istället tog min Yamaha MP - 11 med bara 90 mil på mätarna, så funkar inte back/fram växeln längre om jag inte lyfte på boggien. Känt problem sedan 2007.)

GRYMT IMPONERAD AV YAMAHA :evil: :evil: :evil:
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Yamaha X-ride varm

Post by runte »

Den sista raden i ditt inlägg ang. MP känner jag till alltför väl men det går i allafall att åtgärda, jag demonterade servomotorn för fram/back och lämnade in den hos Yamaha där dom spände en fjäder i servomotorn och efter detta så har fram/back funkat helt perfekt även om drivlinan står under belastning

Men dina besvär med din x-ride låter inte alls kul
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Domsjo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 6 October 2010, 19:53
Location: Domsjö

Yamaha X-ride varm

Post by Domsjo »

Har köpt mig en X-Ride -13 och lampan tänds ibland men släcks direkt då jag gasar lite i snön. Detta även efter längre sträckor på blank is till havs, så den kan inte gå många grader över den temp då lampan tänds. Så jag känner mig inte orolig för det. Finns det nån andra varning då det blir så varmt att fläkten startar?
Ett i mina ögon värre problem är slides som är slut efter 80 mil... Är det nån som har nån lösning på det?
Per
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Som jag minns utifrån verkstans tester så;
- Gul lampa tänds vid ca 72 grader
- Kylfläkten startar vid ca 84 grader
- Röd lampa tänds vid ca 92-94 grader

Finns det lössnö i närheten så är det bara att "gasa på" så kyls systemet ner, precis som du beskriver. Jag satt isrivare på min och upplever att boggien får smörjning dock räcker inte dessa till att dra upp mer snödamm så att kylaren får sitt. Har kört ca 100 mil på orginalslides och dessa är knappt slitna. (Rivarna i framvagnen, boggierivare är ett alternativ eller både ock.)
Domsjo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 6 October 2010, 19:53
Location: Domsjö

Yamaha X-ride varm

Post by Domsjo »

Ja men då det finns röd lampa också är det bara att köra till den tänds. Men den röda kanske tänds för er..
Isrivare och nått extra boggie hjul på insidan borde bli lite bättre då. Läste nått om nån som satt på Lynx slides dock på en kortare Nytro och dom höll bättre!
axis
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 12 January 2010, 22:05
Location: Skellefteå

Sv: Yamaha X-ride varm

Post by axis »

Annars finns ju Yamahas nya dupont slides som ska vara i stort sett omöjliga att nöta ut. Kostar 595 spänn stycket på Yamaha Center. Jag bad dem montera såna på min ttx vid första servicen fastän de som satt där såg ut som nya
Post Reply