Page 1 of 1

Byte matta samt drivhjul

Posted: 21 August 2012, 18:20
by veipe
Finns det få tag i beskrivning i vilken ordning man ska riva isär RX 1 warrior för byte av matta och drivhjul? Ska även förlänga skenorna samt montera Billet offest axel. Har bara bytt bussningar i framvagnen så kunskap saknas. tacksam för lite tips.

Re: Byte matta samt drivhjul

Posted: 22 August 2012, 09:06
by Mikael
Antar att du har original drivhjul...

Bort med sidorna så du kommer åt.
Ta bort hastighetsgivaren och lossa lagerfästet. Lagret lossar du med en torxskruv på insidan av tunneln.
Tappa oljan från kedjehuset (plugg finns på insidan)
Ta bort bromsok, bromskiva, parkeringsbroms.
Öppna locket och ta bort kedjespännare, alla drev, finns en fjäder mellan de små backdreven, tappa inte bort den. Var noga med hur alla brickor etc. skall sitta. Kom ihåg att du måste skuva lös den lilla bulten i mitten av locket för att få bort locket.
Lossa kedjehuset (annars får du inte ut axeln) och ta bort det.
Ta ut axeln och åk iväg och byt drivhjul. Var MYCKET noga med att få korrekt offset på nya hjulen. Vissa NoSlip skall vändas viss väg.

Montera tillbaka allt i reverserad ordning. Lås lagret vid hastighetsgivaren absolut sist av allt.

Med NoSlip så behöver du sedan inte ta bort kedjehuset.

Kan ha glömt någon punkt, var ett tag sedan jag gjorde det i frugans (numera) RX Warrior.

Re: Byte matta samt drivhjul

Posted: 22 August 2012, 11:48
by veipe
Lite mer fundering vid byte av drivhjulen, beställt via NTC och fått med 2 st drivhjul på 9t 2.52 tum för back country matta med 44 mm kamhöjd. Vid titt under så verkar det inte finnas så mycket plats kvar för matt höjning, borde man inte gå ner i dimenstion på drivhjulen till 7t för att få plats med kammarna?

Re: Byte matta samt drivhjul

Posted: 23 August 2012, 10:21
by Mikael
Är väl 9T som standard?
8T borde räcka, med 7T så går det tyngre, men du får plocka dubbskydden både från främre kylare (Dremel är fint) och dubbskydden i tunneln.

Re: Byte matta samt drivhjul

Posted: 23 August 2012, 16:24
by veipe
Tack för svaren, ska försöka göra jobbet själv :) annars får man väll lämna in den till Bjälverud Yamaha store för återställning.

Re: Byte matta samt drivhjul

Posted: 24 August 2012, 08:43
by Mikael
Kom bara ihåg att fylla olja i kedjehuset då du är klar. :)

Det som var lite besvärligt var att mäta fram var på axeln som de nya hjulen skulle pressas. Jag hittade info på www.ty4stroke.com som gjorde det hela lättare.

Re: Byte matta samt drivhjul

Posted: 25 August 2012, 16:45
by veipe
Tack för tipsen :D men fler följd frågor uppstår....
Har fått isär allt och drivhjuls bytet görs nog på yamaha center (bäst så tror jag) men kan man korta av dubbskydden som är under/framför avgasröret en bit eller måste man ta bort det helt ända till bakre kylaren?

Re: Byte matta samt drivhjul

Posted: 27 August 2012, 09:40
by Mikael
Du kan nog korta av dem och endast ha dem längst bak. Då jag monterade 38mm matta med 9T så räckte det med att jag kapade dem ca 2dm samt tog bort dubbskydden från främre kylaren.

Vet ej hur mycket man måste kapa med 44mm matta. Jag tror du måste ha 8T drivhjul för att det inte skall nafsa i kylaren. Kanske någon annan kan svara på det mer exakt.

Re: Byte matta samt drivhjul

Posted: 27 August 2012, 19:37
by veipe
Tittar man på hur orginal mattan har kommit mot dubbskydden så ska man ta bort till strax under sätet, och vid mätning vid upphängningshjul baktill så är det nog bara kvar sista biten vid bakre kylaren som skulle bli kvar...... :?: Utan stöd/fastsättningsstag så ska nog allt tas bort och sen får man se hur mycket avgasröret tål kommande vinter. Tack för alla råd och tips än en gång.

Re: Byte matta samt drivhjul

Posted: 28 August 2012, 07:19
by Mikael
Det är för att mattan 'ballonar' upp vid körning i hög fart. Den vill liksom bli rund.
Med matta som är 44 istället för 32 så kommer det att ta i betydligt tidigare. Dubbskyddet i tunneln är viktigast för bakre kylaren.

Vid maximal infjädring längst bak och främre delen av boggien utsläppt, som det kan bli om man landar lite fel, så kan mattan slå i kylaren och då är det bra om man har ALU-skydden där istället för att mattan tuggar in sig i kylaren. Med högre kamhöjd då ökar den risken.