Intercom

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

Post Reply
MB300E
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 18 February 2007, 02:41
Location: Råneå

Intercom

Post by MB300E »

Någon som testat vnetphones intercom, dom har en del olika varianter med räckvidd från 100 meter upp till 2000 meter.

Funderar på att köpa några stycken av V8 modellen.
http://vnetphone.en.alibaba.com/product ... _moto.html
Dom går att hitta på Aliexpress bland annat.

Tydligen ska man kunna vara obegränsat antal uppkopplade, från skoter till skoter, ska även fixa bluetooth från telefon och GPS, har beställt en bluetooth dongle till min Montana som jag ska testa innan jag beställer intercom.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Intercom

Post by Mikael »

Största problem med intercom är inte räckvidden. Det är att få bort motorljudet/vindbruset.
Dvs att micken är bra och programvaran i intercom är bra.

Har själv testa lite olika lösningar, Julas Cobra-telefoner med mick, även testa strupmick (jo, man låter som att man bor i Ankeborg)
Det som hittills funkat absolut bäst är http://www.cardosystems.com/scala-rider-for-snowmobiles
Lite meckande innan man ställt in den (läs: När man vägrar läsa manualen)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
MB300E
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 18 February 2007, 02:41
Location: Råneå

Re: Intercom

Post by MB300E »

mm läst om dom men tyvärr så får man antigent koppla upp 4 enheter mot varandra eller max 2 enheter och telefon + GPS.
Skulle vilja ha möjlighet till telefon och GPS i en, telefon i en annan och en 3e med bara intercom så pojken har en egen att lyssna och prata i :)
Kanske eventuellt en extra som man kan låna ut åt en kompis om man ska på en längre sväng :)

Så 4 enheter som kan prata med varandra utan problem som sedan kan koppla till andra saker till sig som tele, GPS, MP3 eller nått annat kul :)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Intercom

Post by Mikael »

Scala Rider 9?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
MB300E
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 18 February 2007, 02:41
Location: Råneå

Re: Intercom

Post by MB300E »

Jo, vad jag kan läsa mig till så klarar den 4 samtidiga användare med full duplex, 2 av dom användarna kommer inte kunna koppla telefon och GPS samtidigt.

Det går dock att prata upp till 8 stycken med varandra men inte så att alla kan vara med i diskussionen samtidigt och vad ja kan läsa mig till kvarstår problemet med samtidig telefon och GPS förbindelse.

Med Vnetphone verkar man få nöja sig med halv duplex (en pratar och alla andra lyssnar) men då kan obegränsat antal användare höra vad man pratar om samtidigt, dessutom kan alla användare koppla till en telefon och en GPS samtidigt, (telefonen på vanlig headsetinställning och GPSen på a2dp för motsvarande MP3 lysning).
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Intercom

Post by Mikael »

Ok, jag har inte läst in mig så mycket på 9'an.
Kör med 4'an och den duger för det jag skall ha den till.

En stor nackdel med Scala Rider är Cardo Systems support. Där har de mycket att lära sig. :roll:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
MB300E
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 18 February 2007, 02:41
Location: Råneå

Re: Intercom

Post by MB300E »

Tror dock inte att ett Kina tillverkat system har någon support över huvudtaget :)
Där är nog säkert Cardo Systems mycket bättre även om dom nu inte är bäst i världen på det :)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Intercom

Post by Mikael »

Mjo, antagligen så är Kina-supporten ännu sämre. ;)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
gwuffe
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 9 March 2011, 17:26
Location: Luleå

Re: Intercom

Post by gwuffe »

Min polare å ja köpte var sin dk118-800.
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 79674.html
Bra support från säljaren som avrådde modellen som har "öppen mic", altså på bygel framför mun. Då brusreduceringen är
sämre på denna modellen.
Han hade rätt. Röststyrningen funkade inte, utan låg på hela tiden och då blev taltiden bara ca 3 timmar.
Han ville vi skulle ha strupmicrofon, som DK118-V8 har, och bara den. Strupmicen tar bort allt bakgrundsljud.
För övrigt funkade allt som det skulle. Klart och tydligt ljud i ca 1km på isen.
Vi ska köpa DK118-V8.
http://www.aliexpress.com/item/Wireless ... 50052.html
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Intercom

Post by Mikael »

OK, jag har haft testat strupmickar men aldrig fått dem att fungera bra.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
MB300E
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 18 February 2007, 02:41
Location: Råneå

Re: Intercom

Post by MB300E »

Köpt 3 stycken dk118-v6, ska bli kul att se hur dom fungerar i vinter, fungerar bra med gps, mobil och alla tre enheter här hemma.

Sent from my HTC One using Tapatalk
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Intercom

Post by Mikael »

Jo, skriv gärna hur de funkar.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
axis
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 12 January 2010, 22:05
Location: Skellefteå

Re: Sv: Intercom

Post by axis »

Jag och flickvännen körde med scala rider 9 förra säsongen. Först och främst måste jag säga vilket lyft det är för skoterkörningen, det blev otroligt mycket roligare när man kan prata med varandra under körningen och peka ut trevliga hopp, obehagliga diken och dylikt åt varandra. Det som fungerade bra var att koppla dem till varandra, höra varandra, koppla in telefonen och lyssna på musik och när man varit för långt ifrån varandra så de kopplat ner kopplades de till varandra snabbt igen när man kom närmare.
Det som fungerade mindre bra var först och främst att micken slutade fungera pga kondens efter några timmar. Jag provade flytta runt den och att andas ut bort från den så bra det gick men det verkade inte göra någon större skillnad. Någon som har en idé till lösning? Dessutom fungerar röststyrningen helt värdelöst. Jag lyckades aldrig få den att fungera när jag försökte, enda gången den startade var när jag blev förbannad över nåt och skrek ut FAN, då försökte den ringa ett samtal :-). En av mina hörlurar gick sönder men det går att köpa ett kit med nya hörlurar och mikrofon så det är åtgärdat nu iallafall. Trots de brister som finns skulle jag inte vilja vara utan!
gwuffe
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 9 March 2011, 17:26
Location: Luleå

Re: Intercom

Post by gwuffe »

Skoteråkningen, touring, är på väg åt det sköna MC-hållet, där man dräller omkring, nattar där det passar.
GoldWing-åkare är van vid Commradio och blir ett måste även på snömaskinen, men funktionen har mer att önska.
Hetsade en Kinesen, att om de fixade en bygelmic till DK118-V8 så skulle de ta "marknaden". Jodå, han ställde upp, men
jag fegade ur, då han menade att få igång röststyrningen måste man skrika till ordentligt, en efterhandskonstruktion. Allt blev
tyst efter detta. Han fick nog sparken.
Flyget hade strupmic på propeller-tiden, 60-talet, då jag provat den själv. KalleAnka eller inte, bara man hörs när det gäller.
Har inte köpt än...
Ska sparka på grannen så det blir köp av DK118-V8. "Det är skönast om man är två"

Hör av Er med synpunkter och erfarenheter !
//Uffe
MB300E
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 18 February 2007, 02:41
Location: Råneå

Re: Intercom

Post by MB300E »

Mina DK118-v6 fungerar helt utmärkt med GPS, telefon och surra med tanten och pojken, får dock välja att prata med en i taget men det fungerar.
Borde kanske ha varit något bättre högtalare men dom går ju byta med lite lödtenn och en lödpenna.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Post Reply