RX 1/RS jungel

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

RX 1/RS jungel

Post by ranchn »

Då jag vet att det finns några ägare av RX/RS på detta forum vågar jag mig på att fråga vad skillnaden är på dessa.
Det verkar finnas många typer av RX 1 och kanske olika modeller av RS också.
När jag skriver RS menar jag inte Venture (touring).

Jag funderar på att byta min kombi (RS Venture) till en sedan.
Så om någon vänlig själ vil bena upp detta med olika modeller och vad som skiljer dem åt, så vore jag tacksam.
Någon speciell jag bör satsa på eller någon jag bör undvika?
Yamaha Ska det va

Mvh. R
Mvh ranchn
User avatar
Olle
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 15
Joined: 20 August 2007, 19:50
Location: Sandviken

RX/RS

Post by Olle »

Hmm.

Enkelt

RX = 4 cylindrar
RS = 3 cylindrar

4 takt motorer bägge två
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Re: RX/RS

Post by ranchn »

Ok, då har vi löst frågan ang RX vs RS.
Med det så har jag sollat bort RS. Så nu återstår frågan vad som skiljer de olika RX modellerna åt?
Moutain, Warrior, Apex (LE & SP)... ?

Mvh R

Olle wrote:Hmm.

Enkelt

RX = 4 cylindrar
RS = 3 cylindrar

4 takt motorer bägge två
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

RX1 = Korta maskinen

RX Warrior = Hybrid, 345cm matta

RX MM = Paddelmatta och längre.

LE = Limited Edition = Massa extra plastlulllull som man får betala för men har ingen nytta av.

Apex är det riktiga namnet numera, RX används endast i Sverige på nyare modeller.

Sen SP, GT osv. är en riktig djungel som jag inte har 100 koll på.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Post by Bearcat »

Köp en Warrior så blir du nöjd! :P (är inte partisk i målet! 8) )
Lynx X-Trim SC 900 ACE-19Yamaha RX1 Warrior-07 SÅLD! - Garmin 276c - Yamaha ET 340 -84-Såld-Okelbo 600-76(enstånkare)
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Det är just en Warrior -04 LE som jag har på handen (om bytet blir av).
Berätta gärna mer om denna maskin. Teknisk spec, osv osv.. Prestanda, storlek, vikt, osv osv...
Mikael nämnde någon om LE versionen, berätta gärna vilket "candy" som ingår extra i denna version.
Svagheter att leta efter (fast yamaha har ju inga) 8)

Mvh R
Bearcat wrote:Köp en Warrior så blir du nöjd! :P (är inte partisk i målet! 8) )
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

LE har lite extra plastutsmyckning på sidorna fram samt fotestegsförstärkare.


309kg tjänstevikt (fulltankad och klar).
Boggien kan vara lite mickel med att få till bra, men det går. Jag har fått till min så den går superbra (jo, jag vet att jag har en Pantera-boggie nu)

Man får leva med lite mattrapp pga ProAction CK-boggien, den slackar mattan då bakändan av boggien trycks ihop mycket, upplevs mest om man ligger i mycket DJUP snö, kör saaakta och ger full mutter.

Man kan justera bort de mesta genom att dra in W-armen 10 mm.

Finns lite andra finesser man kan göra på boggien för att få den riktigt bra, men det tar vi då.

När du sedan kört maskinen nåt år och tycker maskinen känns lite seg så beställer du ECP-kit + Heavyhitter-sats (Fett brothers Max Acc kit).
Då får de flesta se ditt baklyse, såvida det inte är en RX Turbo...

Svagheten är W-armen pga var balataremmarna går så kan man få sprickor i den. Även det avhjälps med de 10mm indragning av W-armen.

Fotnot: W-armen är den främre länkarmen i boggien.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Post by JONASA »

ranchn wrote:Det är just en Warrior -04 LE som jag har på handen (om bytet blir av).
Berätta gärna mer om denna maskin. Teknisk spec, osv osv.. Prestanda, storlek, vikt, osv osv...
Tänk på att 06 gjorde dom om maskinen så den börjar gå riktigt bra i snön.
Sen så har du insprutning också och dom går hur bra som helst!
Har själv en Warrior -07 och kör med ett leende hela tiden! :D
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Post by Bearcat »

Jag ler oxå! :D
Lynx X-Trim SC 900 ACE-19Yamaha RX1 Warrior-07 SÅLD! - Garmin 276c - Yamaha ET 340 -84-Såld-Okelbo 600-76(enstånkare)
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Det är tur ni har förmånen att köra görnya skotrar. :wink:

Själv så kommer jag nog bara att gråta... :cry: för jag komer ju att köra en -04. För bytet blir av! 8)
På tisdag 11/3 hämtar jag den. Jag får väl återkomma med rapport.


Super fin warrior som aldrig har krånglat. bra batteri och startar perfekt!

- ca 550 mil
- orginal kapell
- extra kylare monterad
- dragkrok
- Hand och Tum värmare
- Back
- El start
- Motorvärmare med kabel.
- styrhöjare


Image
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Ser ju bra ut, bara 550 mil så den är precis inkörd.

Tror att du kommer bli ganska nöjd och om du behöver hjälp med justering av boggie så är det bara att du hör av dig.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Japp den ser fin ut.
Jag vet var du finns Mikael. Jag komer nog att "utnyttja" dig.

Och liten praktisk fråga.
Vart i Luleå är det enklast att mötas om jag kommer från E-4 södeifrån?
Vad jag kan lista ut verkar OKQ8 Centralvägen som ett bra alternativ.
N65 37.145 E22 02.647
Vad tror ni?

Mikael wrote:Ser ju bra ut, bara 550 mil så den är precis inkörd.

Tror att du kommer bli ganska nöjd och om du behöver hjälp med justering av boggie så är det bara att du hör av dig.
Mvh ranchn
User avatar
Strider
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 8 January 2008, 23:16
Location: Luleå/Halmstad

Post by Strider »

ranchn wrote:Japp den ser fin ut.
Jag vet var du finns Mikael. Jag komer nog att "utnyttja" dig.

Och liten praktisk fråga.
Vart i Luleå är det enklast att mötas om jag kommer från E-4 södeifrån?
Vad jag kan lista ut verkar OKQ8 Centralvägen som ett bra alternativ.
N65 37.145 E22 02.647
Vad tror ni?

Mikael wrote:Ser ju bra ut, bara 550 mil så den är precis inkörd.

Tror att du kommer bli ganska nöjd och om du behöver hjälp med justering av boggie så är det bara att du hör av dig.
Det beror på vad du behöver?? OKQ8 Centralvägen ligger mitt på en parkering utanför COOP Forum m.m. Om det är eftermiddagstid lär det vara mycket bilar där så att börja lasta om skotrar kanske inte är så populärt.
Men bakom Coop Forum där finns ett industriområde där många lastbilsfirmor har sina garage, alltså många stora fina parkeingar.
Vill du ha tillgång till skoterled i närheten om du ska provköra?? Längst ner på industriområdet går skoterleden förbi och åt enda hållet går den ner på älven (ca5-600m). Det kan du säkert hitta på skoterledskartan.
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Ok ind. området lbak Coop låter ju bra. Är det svårt att hitta från OKQ8? med bil altså eller löser det sig när man är på platts.

Varken jag eller eller den andra personen känner till Luleå nämnvärt mycket.

Mvh R
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Kanske att Kallax-heden skulle vara ett bättre alternativ, speciellt om man vill provköra skotern.

Eller kanske Måttsundsbacken.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply