Howto: Extra handtagsvärmare (för barn)

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Howto: Extra handtagsvärmare (för barn)

Post by Andreas »

Hallå där.
Jag fick mig en liten funderare när min yngre grabb höll på att förfrysa händerna - montera extra handtagsvärmare bara för honom...
På bilden nedan ser ni det extra handtaget som hanhåller i när han är med på resorna.

Jag har köpt 20 watts handtagsvärmarplattor från Duells. [handtagsvärmare från duells]

Ritningen som följer "borde" fungera om det inte vore för CDI boxen.
En sak har jag lärt mig - Jävlas aldrig med en CDI box, det kan bli dyrt.

Vet ni någon som gjort något liknande?

Image

Image
Last edited by Andreas on 7 April 2008, 20:04, edited 1 time in total.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Skulle nog hellre koppla direkt på batteriet, som de hederliga handvärmarna var på den tiden så SRV var en enorm fartmaskin.

Bara å räkna på watt och lite lagar från ohm samt en strömbrytare.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Det blir nog till det, då jag inte vill pajja en CDI box i onödan....
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Med handtagsvärmare från duells och ett effektmotstånd och en brytare var saken biff.

Jag tog en tryckslang med ytterdiametern 20 mm och sedan pressade jag in ett förkromat kopparrör (Det enda jag hade i min ägo) för att få slangen rak så inte handtagsvärmaren bryts av.

Sedan e det bara att seriekoppla allt och vips så har man en extra värmare för barn. Som jag skrev tidigare så parallellkopplade jag INTE denna värmare med originalvärmarna då dessa matas från CDI boxen.
Jag delar givetvis matningen med GPS'en.

remmen som finns i bilden i tidigare inlägget byts ut med mitt specialhandtag.

Image
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Jag hittade troligen ett bra ställe att hämta ut matningen till handtagsvärmare (Och andra saker som skall ha ström när skotern är igång)...

Jag pillrade ut den blåa kabeln i säkringshållaren och lödde fast en extra kabel i kontaktstiftet. Enligt schemat skall denna kabel få +12v när skotern är igång...
Har dock inte testat det än... :)
Attachments
Blå kabel som går in i säkringshållaren
Blå kabel som går in i säkringshållaren
Matning.jpg (26.05 KiB) Viewed 9389 times
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
magnil
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 26 September 2008, 20:02

Post by magnil »

Andreas: Har du några bilder/info på hur du fäst extra handtaget?
Fungerade det att ta strömmen där du visade?
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Post by runte »

Ajabaja ha barn där framme.........

Jaja jag vet, var ska man ha dom????? Har själv puttrat omkring med barnbarnet på samma sätt.................
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

runte wrote:Ajabaja ha barn där framme.........
Jaja jag vet, var ska man ha dom????? Har själv puttrat omkring med barnbarnet på samma sätt.................
Mjo, men man får anpassa farten och körsättet, det är väl egentligen det enda man kan göra. Det passar sig nog inte att slänga en grabb på styvt 2 år bakom och be honom hålla fast utav bara h*vete "för nu skall vi åka fort lille vän"... *garv*
Nä skämt åt sido - Det finns specialbälten med handtag som man skulle kunna använda när barnen blir lite äldre, men hur roligt är det på en skala att kuta omkring med ett sådant handtagsbälte runt midjan...? :)

Sedan finns det andra saker som också inte är det bästa... Som att ha små barn/spädbarn i famnen i pulkan men man tänker inte på det för det är väl inte lika uppenbart...

Det där var en moralpredikan utan dess like, och det är dubbelmoralen själv vid tangentbordet, d.v.s. jag... *garv*
magnil wrote:Andreas: Har du några bilder/info på hur du fäst extra handtaget?
Fungerade det att ta strömmen där du visade?
Jorå, bilder har jag, jag har fördelen att ha en extra "lekrem" vilket jag snurrar fast barnhandtaget i.

Jag funderar att göra om detta fäste. Jag tänkte att jag skulle svetsa fast en läpp i slutet på ett rör och knacka in röret i slangen och sedan skriva fast läppen i lekremmen (Och ha kvar wiren) Det borde stabilisera upp handtaget lite, då den nu känns lite lös och "skraltig".

.. Jag springer ut och knäpper, vänta... Nuså, tillbaka.
Hoppas du inte behövde vänta så länge...

Image

Image

Vad gäller matningen till handtasvärmaren så har jag inte provat, men det borde funka. Om man lusläser elschemat så ser man att alla dessa enheter i skotern som startar i samband med att skotern är igång finns på samma ställe, och det är precis där jag visade... Men jag skall montera in den när jag får tid och ork... Typ i morgon eller så....

Jag har dragit ut kabeln till handtagsvärmaren en liten bit in på slangen så den inte skall skadas eller nötas. Om man tittar noga på nedanstående bild kan man nog se hur jag menar (Till vänster på bilden så kommer kabeln ut lite tidigare)

Image

Jag funderar även att flytta matningen till GPS'en från batteriet till denna punkt. All annan elektronik i skotern har samma inkoppling. Det enda som inte har det är väl startmotorn skulle jag tro...

Ha det...
Last edited by Andreas on 29 September 2008, 22:31, edited 1 time in total.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

För att göra inkopplingen och strömförsörjninhg bättre skulle nog jag iaf sätta dit ett rellä och bara ta styrströmmen från den punkten.
Då behöver du inte bry dig om att det får en del ström genom din "kopplin". Blir ju inge extra belastning på orginla elen på de viset.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Jo, så kan man också göra. Då kan man ta ut mer ström, som du skriver, utan att påverka originakretsen lika mycket.
Sedan kan man montera en diod på kontrollkabeln för att eliminera all eventuell felström...

Nu skall jag bara ha den till värmaren och ev. till GPS'en så jag tror det skall hålla...


Eller... Jag har redan kablage direkt från batteriet... Kanske skall göra som du säger... Jag får rulla det i munnen ett tag innan jag bestämmer mig. :)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
magnil
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 26 September 2008, 20:02

Post by magnil »

Kanon, tack för infon. Har beställt en burkrem samt värmeplattor, får prova om det blir bra.
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Jag gjorde min värmarrem av en slang och knackade in ett rör i detta.
Varför? Jo remmen får inte böjas, för om den gör det, så sliter den sönder handtagsvärmaren, om du köper värmarplattor, d.v.s.

Sedan måste du simulera att du har 2 värmare genom att addera en effektresistor som delar ner spänningen till det halva
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Post Reply