Rx1 -03 tankar och funderingar

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

Mordecaien
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 mars 2008, 12:55
Ort: Lite var stans
Kontakt:

Rx1 -03 tankar och funderingar

Inläggav Mordecaien » 4 april 2008, 12:22

Hej!

Köpte mig en Rx1 Mountain -03 för ett par veckor sedan men nu har det dykt upp lite funderingar och idéer inför sommaren:

GPS/vattentempmätare tippar jag på att jag kan leta rätt på hur man smäller dit lättast :)

Bränslekran: står ju i instruktionsboken att man inte ska transportera den med soppa i för att det kan uppstå hydrostatisk låsning. Borde det inte vara enklare att sätta på en bränslekran? Något man bör tänka på?

Boggie: sugen på en boggie från en 06 och framåt eftersom de hade 162" istället för 151". Är det några jätteombyggen det handlar om eller är det bara lite trixande med fästen? Eller finns det några bättre alternativ som inte kostar ungefär lika mycket som en ny skoter?

Plast: Handtagsskydd, ruta och lyktsköldar. Går det få tag på i riktig kritvit färg eller är det bara plocka fram byggplasten och återuppliva lacklokalen ute på logen?

Styrhöjare: Funderar på en styrhöjare från typ 07ans mountain eftersom jag får stå så krokig som det är nu. Passar det någotsånär standard?

Bredda fotsteg: Jag tycker om att stå långt bak då det kommer till att klättra, men just nu får inte ens kängan plats så man glider av fruktansvärt lätt. Finns det några kit för att bredda fotstegen eller är det bara plocka fram hammare och svets?

Tror jag fick med de flesta funderingar. Tacksam för svar :)
Ponyfish

Rx1 Mountain -03

Användarvisningsbild
Mikael
Moderator
Moderator
Inlägg: 4281
Blev medlem: 13 april 2006, 21:17
Ort: Kalix
Kontakt:

Inläggav Mikael » 4 april 2008, 12:42

Vattentemp/GPS, som sagt, inga probs.

Bränslekran kan vara bra att ha om man fraktar den mycket på släp, behövs 2 st. Montera dit 2 bränslefilter då du lika håller på. Och även en kran för att stänga av förvärmen på gasarna. Kolla också så du har de uppdaterade flottörskålarna (skall bytas på garantin).

Boggie, om inte en Yammaboggie så gör som jag och ta från en Arctic. :)
Tog 7 timmar för mig att montera (inklusive löstagning av gamla).

Handtagsskydd finns vita, ruta/lyktsköldar vettefasiken. Kolla på KN Racing.

Vet ej hur mycket du kan höjja styret på MM, på en vanlig så är det max 2" innan gasvajer/bromsslang måste bytas.

Bredda fotstegen blir nog det största jobbet. Fast hammare och svets vet jag inte, kanske mer att du skall ta popnitstången i högsta jugg. :)
/Mikael Nordlund - Kartmannen
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11 -- 8850 km
Yamaha RX Warrior -04 -- 22140 km
GPSMAP 276Cx, NuviCam LMT-D * 2, VirbXE, BC30, Montana650, Oregon450, Forerunner310XT, Forerunner405CX...

Mordecaien
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 mars 2008, 12:55
Ort: Lite var stans
Kontakt:

Inläggav Mordecaien » 4 april 2008, 23:46

Tackad ödmjukast för infon ;)

Fast på tal om uppdaterade flottörskålar? Hur vet man om man har det eller inte? Antar att jag borde ha det eftersom jag köpte den från ÅF och det är lite extrakylare och lull-lull på redan.

Bränslefilter har jag faktiskt inte tänkt på, kanske lika bra att sätta dit då man ändå är pågång.

Fast jag vill ju ha en lång boggie, finns det verkligen någon kisseboggie (eller annan för den delen) på 159" och uppåt som pallar vikten från en tjockis-yamma? :D Är ju visserligen inte så tok-aktuellt eftersom jag måste få tag på en också. Köpa nytt är inte att tänka på med min budget.

Yes, svetsen kanske var att överdriva. Men jag har haft sönder lite för många popnitar för att använda till saker som ska hålla. Isf blir det bultat! :)
Ponyfish



Rx1 Mountain -03

Användarvisningsbild
Mikael
Moderator
Moderator
Inlägg: 4281
Blev medlem: 13 april 2006, 21:17
Ort: Kalix
Kontakt:

Inläggav Mikael » 6 april 2008, 22:17

När det gäller flottörskålarna så tror jag man ser det först då man tar lös dem då jag inte kommer ihåg hur skillnaden såg ut på utsidan.

Kisseboggie, hmm, King Cat-boggien skulle väl kanske passa? Är inte så hemma på Cat och vilken som är vad. Mountain Cat med de större motorerna är inte heller de lättaste på marknaden.
/Mikael Nordlund - Kartmannen
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11 -- 8850 km
Yamaha RX Warrior -04 -- 22140 km
GPSMAP 276Cx, NuviCam LMT-D * 2, VirbXE, BC30, Montana650, Oregon450, Forerunner310XT, Forerunner405CX...

Mordecaien
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 mars 2008, 12:55
Ort: Lite var stans
Kontakt:

Inläggav Mordecaien » 16 april 2008, 20:20

Fortsätter på den här tråden då det är ungefär samma ämne...

Burkade omkull idag (igen) och noterade att det vart en otrevligt svart fläck på snön. Då jag sedan öppnade huven såg jag följande:
Bild

Så frågorna är: Vad är det för slang egentligen? Så man vet vilken sort man ska leta rätt på :) Vad det är som haft sönder den har jag inte hittat än. Men det ska nog inte vara så svårt.

Något annat jag noterat är att det är kladdigt av olja i botten på luftburken ibland. Nu vet jag visserligen inte om det är jag som sölat, men finns det något scenario där man kan få olja i luftburken?
Ponyfish



Rx1 Mountain -03

Användarvisningsbild
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 25 april 2006, 19:36
Ort: Luleå

Inläggav ô-Man » 16 april 2008, 20:32

Det är slangen till vevhusventilationen.
Den skall vara skuren, dock brukar den vara skuren innanför luftburkslocket.
Skuren för att det inte ska kunna frysa i den.
Olja i luftburken för att det kommer via ventilationen. Ingen fara
Kör så det ryker, nog håller grejorna

Mordecaien
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 mars 2008, 12:55
Ort: Lite var stans
Kontakt:

Inläggav Mordecaien » 16 april 2008, 20:43

ô-Man skrev:Det är slangen till vevhusventilationen.
Den skall vara skuren, dock brukar den vara skuren innanför luftburkslocket.
Skuren för att det inte ska kunna frysa i den.
Olja i luftburken för att det kommer via ventilationen. Ingen fara


Där ser man, tackar tackar. Var ruskigt likt ett snitt som blivit av något som kommit emot. Att det är till vevhusventilationen förklarar varför den tappar olja då man burkar vänster också :) Typsikt att jag är så jävla mycket bättre på att burka vänster bara :(
Ponyfish



Rx1 Mountain -03

Användarvisningsbild
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Inlägg: 332
Blev medlem: 5 november 2006, 20:05
Ort: Hällnäs

Inläggav ranchn » 16 april 2008, 21:53

Även jag blev lite lurad av denna slang. Men min sprika/snitt återfinns på slangen inuti luftburken. Som skrivet tidigare, så ska det vara så.
Täta slangen på utsidan och kolla hur den inre slangen ser ut.
Mvh ranchn

Användarvisningsbild
Mikael
Moderator
Moderator
Inlägg: 4281
Blev medlem: 13 april 2006, 21:17
Ort: Kalix
Kontakt:

Inläggav Mikael » 17 april 2008, 19:39

-03 hade inget snitt i någon av slangarna. Det där är en bugg-fix på igenfrysningsproblemet.

-04 kom snitten på köpet inne i luftburken.
/Mikael Nordlund - Kartmannen
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11 -- 8850 km
Yamaha RX Warrior -04 -- 22140 km
GPSMAP 276Cx, NuviCam LMT-D * 2, VirbXE, BC30, Montana650, Oregon450, Forerunner310XT, Forerunner405CX...


Återgå till "Skoter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst

cron