Val - Varför -Turbo?

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

Post Reply
ChristerT
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 6 March 2008, 13:58
Location: Göteborg/Härjedalen

Val - Varför -Turbo?

Post by ChristerT »

Hej,
har hittat hit eftersom jag tycker GPS är en lyckad funktion vilken jag använder ofta –GPS 76 - samt att vi kanske står i begrepp att skaffa skoter.
Min fråga gäller skoter. Har funnit att ni här har mången kunnighet och visdom om detta fordon.
Eftersom Honda inte inom min livstid kommer med en skoter, måste jag efterfråga något annat.

I mitt fakta eftersökande gällande maskinvaran så finns ju detta med turbo. Maskinellt/funktionellt vet jag hur turbon funkar,
men vad är fördelarna kontra nackdelarna med turbo i en skoter.

Tyst, stark, tja som en GoldWing med back!
Vad skall jag använda skotern till?
- Att komma in i fjället, men jag har en stor hund som skall med, så jag måste ha något slags av efterfordon för att få med mig denna kompis.
Tyvärr är det så att de mänskliga funktionaliterena inte längre medger längre färder baserat på maginnehållets förbränning, utan nu får vi ta till lite tuffare trasportörer.

Men detta fenomen med turbo på en skoter. Att den finns accepterar jag, Men är det något jag har behov att leta efter.

Christer
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Fläkt (turbo) på en skoter är inte alls nödvändigt. Blir likt en MC, våldsam, i närheten av okörbar...

Dock är det väl som en bil, det behövs inte, men bilkörningen blir fasiken så mycket roligare med. :)

Har själv funderat många ggr på att montera kompressor på skotern (personligen gillar jag det bättre än stressfläkt pga lag), men kostnaden (+40000) känns lite väl sur att betala.

Visst, jag får 240hk istället för 145hk men är det värt priset?

Eentligen ja, om man ser till alla dårar som köper slutburk för 4000:-
och får -2hk, mycket bättre å lägga 40000:- och få +100hk (och mer om man vill lågkompa den), men behövs det... Knappast...

Fördelar: Sjujäkla med pulver

Nackdelar: Drar mer soppa, kanske besvärlig turbo-lag (om man inte kör med SC).

Ändå... jag går i funderingar om att kontakta MPI... När?.. Vet ej...

Vettesjutton om du blev klokare...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Post by ulstefan »

Sen kan man ju jämmföra en AC turbo touring ca 110hk med en utan ca55-60hk Man får ut effekten när man behöver den och den finns där
och bensinförbrukningen är jag helt nöjd med. :wink:
ChristerT
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 6 March 2008, 13:58
Location: Göteborg/Härjedalen

Post by ChristerT »

Tack för era svar!

Vad jag har i tanken är mer åt bruksmaskinerna, om man nu kan/får kalla dem så. De jag läst om är Arctic Cat 660
som väl finns med/utan turbo, om än modellerna inte är helt lika.

Mikael säger:
Vettesjutton om du blev klokare...
Kanske inte men jag känner att finns ett sug!

ulstefan säger:
...och bensinförbrukningen är jag helt nöjd med.
Vad kan detta innebära?
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Är skotern registrerad med turbo är det väl sak samma, men jag skulle nog fundera mer än en gång med att köpa en med eftermonterad turbo.

Även om nu ägaren är seriös och du får garantier på att den är genomservad och inte är buskörd, så är det lite som Micke säger.
Förövrigt brukar inte personer som stoppar turbo i sina maskiner vara ute efter en följsam effektkurva, dom vill ha massvis med hk under huven.

Den kan bli nära på okörbar, särskillt om du skall ha ett släpfordon efter.
Skotrar med fabriksmonterade fläktar ha en mycket mer följam effektkurva.

Summering:
Eftermonterad turbo: Kusligt rolig men besvärlig att dra släpfordon med.
Fabriksmonterad turbo: Snällare effektkurva.
Slutburk: En massa oljud, men tyvärr ingen effektökning som ger något.
Eftermonterad kompressor: Tja, läs Mickes inlägg. (Även min personliga favorit)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

ulstefan wrote:Sen kan man ju jämmföra en AC turbo touring ca 110hk med en utan ca55-60hk Man får ut effekten när man behöver den och den finns där
och bensinförbrukningen är jag helt nöjd med. :wink:
Nackdelen måste väl vara då man ligger på varvtal strax under då turbo laddar, finns typ inget pulver alls då.

Blir det liksom "händer inget....händer inget....ger fullt....komma till laddtrycket och pang man sitter nere i blåbärsriset"?

Farsan hade lite den effekten på hans dåvarande BearCat Turbo.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Post by ulstefan »

Ska jag vara ärlig så märker alla fall inte jag när turbon smyger in
den bara finns där + att den går så tyst när man som jag inte tycker
om oväsen när jag är ute ock glider appropå bensinförbrukning så
ligger den 1,5 liter milen som går att jämföra med min tidigare skoter som
var en två taktare på runt 80hkr och drog minst 2 liter milen
Stefan... (ps.och så sitter redan rätt boggi på den) :wink:
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

ulstefan wrote:(ps.och så sitter redan rätt boggi på den) :wink:
Jaja, nu skall vi inte börja här inte, det kan straffa sig... :)

Historia som undertecknad var med om 2003...

Det var en gång ett gäng som skulle på en liten åktur. Närmare bestämt Kåbdalis (http://www.kartman.se/Skotta/2003Kabdalis.htm)

Det startade bra, alla var pigga och glada. Vi gasade på via Töre till Råneå, sedan till Boden. Efter det till Älvsbyn och alla hade siktet på Kåbdalis. Mat och dryck intogs vid lämpliga ställen likaså rökpaus för dom som hade sådana laster.

Några mil söder om Kåbdalis stannade gänget till för att prata om resans händelser hittills, då upptäckte en medlem i gänget att en s.k. finlandsfärja (Arctic Cat) hade en väldigt "gammal" kontruktion och att fjäldrar hela tiden går av och måste bytas med jämna mellanrum...

Nåja, inget mer sades om detta, men inte mer än 20 minuter senare havererade en skoter. Främre stötdämparfästet (nedre) i boggien gav vika vilket gjorde att den hakade fast i mattan och tryckte upp hela främre boggiefästet så det lossnade. Det gick att köra till Kåbdalis efter demontage av dämpare, men fjädringen var sig inte lik, eller rättare sagt var den obefintlig... Sedan bar det av med bil och släp för att frakta hem vraket.

Vraket var en SRX700 årsmodell 01. Denna skoter ägdes av undertecknad, och kördes av undertecknad. Häcklingarna av boggien stod även undertecknad av. Undertecknad fick allt stå med skägget i brevlådan och ta emot, det var en resa det.... (Slutsatsen om resan var bra eller dålig får ni själva dra)... :)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Post by ulstefan »

Mikael wrote:
Farsan hade lite den effekten på hans dåvarande BearCat Turbo.
Bear caten är väl bara på 80hkr om jag inte missminner mej.
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Post by ulstefan »

Andreas wrote:
Jaja, nu skall vi inte börja här inte, det kan straffa sig... :)
Okej jag ska vara försiktig :wink:
egoboy73
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 28 April 2006, 13:27
Location: Kalix

Post by egoboy73 »

Int lär det straffa sig i varje fall om vi håller oss till boggie.
Var ägare till den ovan nämnda "finlandsfärjan" och kan bara konstatera att den boggien var ljusår före komfortmässigt den jag har i Yamahan idag.
Gick aldrig av nån fjäder för mig under dom ca 800 mil (hade gått 300 mil innan) jag ägde skotern.
Däremot har jag fått skruva en hel del i Yamaha boggien.

Men det är ju boggien finns ju lite andra saker på skotern också där Yamahan har sina fördelar.
Post Reply