Har bara prövat inomhus men raden "närmaste korsning" finns inte, kan ju bero på att man bor på landet. Eller att täckning saknas (fast location finns fortfarande med).
Men det skall testas, om inte annat så i stan. Återkommer med rapport.
Nüvi 500 och Mapsource
Moderator: Mikael
Re: Nüvi 500 och Mapsource
Nüvi 500
Okej, det börjar ta sig!
Raw logging fungerar även i Nüvi 500, kan jag bekräfta.
Problemet är att fixa att klicka rätt. Det här blir lite av en upprepning av Kurt Hofmanns guide men jag tyckte den kunde vara bra att ha på svenska - hans är dessutom gjord på en Nüvi 760 så menyerna ser lite annorlunda ut jämfört med Nüvi 500. Så här gjorde jag från huvudmenyn:
Verktyg - Var är jag
OBS-->När du tryckt på Var är jag så kan raden Närmaste korsning blinka till och sedan försvinna. <--OBS
Tryck ungefär där du såg Närmaste korsning blinka till. Tryck sen två gånger på Närmaste adress och sen ytterligare en gång där du såg Närmaste korsning blinka till. Observera att du måste trycka på själva raden med texten "Närmaste ..." och inte i själva rutan med adressen eller korsningen!
Har du gjort rätt så får du nu upp en meny där det står Start Playback och Start Recording. Tryck på Start Recording så börjar den spela in. Du hamnar på kartan igen och screenshot-kameran tänds (vill du inte ha den igång så gå till Verktyg - Inställningar - Skärm - Skärmbild och välj Från där.
På kartan ser du även en transparent ruta där det står Stop. Tryck där för att avsluta loggningen. För att aktivera den igen, gör om ovanstående procedur.
Om Start Recording är grå, dvs inte går att trycka på, gå in på Verktyg - Inställningar - System - GPS-simulator och sätt den i läge PÅ. Den här funktionen stänger av kontakten med satelliterna, när du fått igång loggningen aktiverar du den givetvis igen. Det går nämligen inte att köra igång loggningen medan enheten söker efter satelliterna, däremot går det fint om man stängt av kontakten helt med dem.
Loggarna hamnar i C:\Garmin\Logs, varje gång en ny logg börjar spelas in så skapas en ny mapp i formatet ÅÅÅÅMMDD_HHmmSS, t.ex. 20090811_202551. Det sker antingen när du startar om GPS:en eller när du tryckt Stop. Om du inte stoppat loggningen när du stänger av GPS:en så kommer du få meddelandet "En ny logg spelar in nu" nästa gång du startar den.
Filen med logginfon heter gps.bin men den är inte direkt läsbar av MapSource eller Google Earth. För att fixa det använder man det här programmet vilket även finns som bilaga till detta inlägg. Programmet konverterar gps.bin till en vanlig gpx-fil.
Tänk på att de här loggfilerna aldrig raderas, så ta för vana att kopiera ut dem från GPS:en och radera dem därifrån då och då. Tänk också på att så länge raw logging är igång, så sparas skärmbilderna inte i C:\Garmin\Screenshots utan i samma mapp som gps.bin.
Det finns en grafisk guide till ovanstående längre ner i tråden.
Raw logging fungerar även i Nüvi 500, kan jag bekräfta.
Problemet är att fixa att klicka rätt. Det här blir lite av en upprepning av Kurt Hofmanns guide men jag tyckte den kunde vara bra att ha på svenska - hans är dessutom gjord på en Nüvi 760 så menyerna ser lite annorlunda ut jämfört med Nüvi 500. Så här gjorde jag från huvudmenyn:
Verktyg - Var är jag
OBS-->När du tryckt på Var är jag så kan raden Närmaste korsning blinka till och sedan försvinna. <--OBS
Tryck ungefär där du såg Närmaste korsning blinka till. Tryck sen två gånger på Närmaste adress och sen ytterligare en gång där du såg Närmaste korsning blinka till. Observera att du måste trycka på själva raden med texten "Närmaste ..." och inte i själva rutan med adressen eller korsningen!
Har du gjort rätt så får du nu upp en meny där det står Start Playback och Start Recording. Tryck på Start Recording så börjar den spela in. Du hamnar på kartan igen och screenshot-kameran tänds (vill du inte ha den igång så gå till Verktyg - Inställningar - Skärm - Skärmbild och välj Från där.
På kartan ser du även en transparent ruta där det står Stop. Tryck där för att avsluta loggningen. För att aktivera den igen, gör om ovanstående procedur.
Om Start Recording är grå, dvs inte går att trycka på, gå in på Verktyg - Inställningar - System - GPS-simulator och sätt den i läge PÅ. Den här funktionen stänger av kontakten med satelliterna, när du fått igång loggningen aktiverar du den givetvis igen. Det går nämligen inte att köra igång loggningen medan enheten söker efter satelliterna, däremot går det fint om man stängt av kontakten helt med dem.
Loggarna hamnar i C:\Garmin\Logs, varje gång en ny logg börjar spelas in så skapas en ny mapp i formatet ÅÅÅÅMMDD_HHmmSS, t.ex. 20090811_202551. Det sker antingen när du startar om GPS:en eller när du tryckt Stop. Om du inte stoppat loggningen när du stänger av GPS:en så kommer du få meddelandet "En ny logg spelar in nu" nästa gång du startar den.
Filen med logginfon heter gps.bin men den är inte direkt läsbar av MapSource eller Google Earth. För att fixa det använder man det här programmet vilket även finns som bilaga till detta inlägg. Programmet konverterar gps.bin till en vanlig gpx-fil.
Tänk på att de här loggfilerna aldrig raderas, så ta för vana att kopiera ut dem från GPS:en och radera dem därifrån då och då. Tänk också på att så länge raw logging är igång, så sparas skärmbilderna inte i C:\Garmin\Screenshots utan i samma mapp som gps.bin.
Det finns en grafisk guide till ovanstående längre ner i tråden.
- Attachments
-
- wnutrak016a.zip
- (223.9 KiB) Downloaded 266 times
Last edited by Trollet on 16 August 2009, 16:53, edited 3 times in total.
Nüvi 500
Fördelen med denna logg är att den sparar den RIKTIGA gpspositionen och inte någon urusel position som baserar sig på Fäst-På-Väg (eller vad den nu kallas)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha RX Warrior -04
Det här var ju rätt kul får jag säga. För ungefär en vecka sen, under mitt letande efter loggfilerna (som synes ovan) så drog jag även ett mail till Garmins support i USA.
Svaret kom nu:
Svaret kom nu:
Full koll på sina egna produkter?Dear Sir,
Thank you for contacting Garmin Europe.
I do apologize in the delay in answering your email we currently have a back log, your unit can not receive or send tracks from or to the pc. Your unit can receive way points from the map source software however this is all the information you can receive.
Nüvi 500
Helt otroligt. 

/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha RX Warrior -04
Grafisk guide till raw logging

Tryck Verktyg

Tryck Var är jag?

Notera raden "Närmaste korsning:"

Tryck rosa-grön-grön-rosa

Tryck "Start Recording"

Notera Stop-rutan, tryck här om du vill avbryta raw logging.

Den här skärmen ser du vid varje uppstart så länge du har raw logging igång.
- Attachments
-
- Rawlogging.pdf
- Guiden i PDF-format om Imageshack skulle ta bort bilderna.
- (170.34 KiB) Downloaded 259 times
Nüvi 500
Riktigt bra info! Tack.
Värd en bump!
Värd en bump!
Om datorn vore en snöskoter skulle världen vara gladare!
Satt just och funderade på en ersättare till min Quest2 som inte har den bästa skärmen...
Och det var just denna tråd som gjorde mig GLAD, nuvi 500 är ju lite budgetalternativ men tror den kommer bli kanon!
Ska nu bara till å beställa....
Och det var just denna tråd som gjorde mig GLAD, nuvi 500 är ju lite budgetalternativ men tror den kommer bli kanon!
Ska nu bara till å beställa....
Har ni nyare software (3.90) så fungerar ej ovanstående displaytryckningar, följ istället denna tråd:
viewtopic.php?f=17&t=1434
viewtopic.php?f=17&t=1434