Noggrannhet Friluftskartan Pro

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
blomQ
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 5 June 2009, 13:53
Location: Luleå

Noggrannhet Friluftskartan Pro

Post by blomQ »

Hej!

Har nu köpt en Garmin Nuvi 500 och lagt in Friluftskartan Pro samt Skoterledskartan. När jag kollar på t.ex. ett berg eller en ö så måste jag klicka på en liten prick för att få upp namnet på stället. Men i Mapsource så syns namnet direkt. Det spelar heller ingen roll hur mycket jag zoomar in. Har också ställt in kartnoggrannheten i GPS:en på "Mer".

Det gäller inte städer och samhällen utan mindre ställen som t.ex. namn på sjöar, berg och öar.

Någon som vet om man kan få namnet på plasten att skrivas ut automatiskt som man slipper klicka på punkten?

Tacksam för svar!

Mvh Tobias
Mvh blomQ, Tobias Blomqvist
Arctic Cat M800 Sno Pro Hillclimb -13
Garmin Montana 600 med Friluftskartan och Skoterledskartan
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Noggrannhet Friluftskartan Pro

Post by Mikael »

Detta är ett problem som är på alla GPSr med 3D vy-möjligheten.
Garmin har beslutat att sådan information är onödig, tyvärr. :(

Vad jag vet så finns det ingen bra lösning, kanske någon med en Nuvi500 som kanske hittat nåt?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Noggrannhet Friluftskartan Pro

Post by HMR »

Vill man ha tydlig detlajerad karta så köper man en 276C eller 278. Nöjer man sig med instruktioner typ "sväng höger om 100 m" så köper man en Nüvi.

Ingen GPS är bäst på allt. I nyare Garmin bil-GPS:er, t ex Nüvi 500, har man kraftigt minskat ner den mängd kartinfo som visas på skärmen i syfte att göra svänginstruktionerna tydligare. Ju nyare modell desto mindre detaljerad kartinfo. I de allra senaste modellerna tar man bort visning av ortnamn och visar istället vägnamn. Det gör att GPS:en funkar bättre i tätbefolkade områden. Dvs i städer.
Post Reply