Nüvi 500 och Mapsource

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Nüvi 500 och Mapsource

Post by Trollet »

Nybliven ägare av Nüvi 500 och Skoterledskartan.
Jag har Friluftskartan Pro på minneskort.
Igår var jag ute med gpsen och drog några spår för att testa.

När jag ska hämta data i Mapsource från GPS-enheten så får jag ett felmeddelande: Image

Försöker jag hämta data från minneskortet istället för Nüvi 500:n, med Kartor, Waypoints, Rutter, Spår markerade, så säger den först så här:

Image

Och när man klickar OK där så kommer följande upp:

Image

det jag inte riktigt fattar är - mina spår har väl ingenting med friluftskartan att göra?
Tittar jag i GPSen så finns ju spåret kvar i form av TracBack men ingenting dyker upp i MapSource under spår eller rutter. Så hur spårar man egentligen, och hur laddar man över det?
Hjälp.
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Mikael »

Att du får felmeddelande att Mapsource ej kan öppna Frilufts beror på att du antagligen har Friluftskartorna installerade på minneskortet men de finns ej installerade i Mapsource på din dator. Bocka endast i bockrutan spår och ev. waypoints då du hämtar från GPSen.

Angående fel i kommunikationen så kan du kolla så att du har senaste formware i GPSen. Du använder Webupdater från Garmins hemsida.
Här är direktlänk: http://www8.garmin.com/support/collecti ... 9-99999-27

Det kan också vara att du behöver nyare Mapsource, tyvärr så är de senaste versionerna av den segare och att de har lite annan vyhantering.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Trollet »

Hej igen

Mjukvaran är 3.40, dvs den senaste. Den uppdateringen gjorde jag direkt pga att scootering mode inte fanns med innan.
Har provat med MapSource 6.15.6 nu men det går föga bättre: Image
Det här sker alltså varje gång jag använder "Ta emot från enhet" med den versionen av MapSource. Så jag har nu bytt tillbaka till 6.13.7.

Angående det där med spår och rutter - jag vet ju inte ens om det finns spår på GPS:en. Däremot vet jag att det finns en rutt på den för jag skapade en igår just för att se om den gick att föra över.
Försöker jag hämta rutter och spår från Nüvin så får jag det där meddelandet "Ett fel uppstod vid kommunikation med Garmin-enheten".
Gör jag samma sak fast väljer minneskortet (där alltså bara Friluftskartan Pro ligger) så säger den direkt "det finns inga rutter eller spår på enheten".

Uppenbarligen hittar den alltså rutter och spår men varför klarar den inte att importera dem?

Jag har också provat att öppna gpx-filerna som ligger på Nüvin i F:\Garmin\GPX, i MapSource.

Current.gpx ger följande meddelande: Image
Position.gpx verkar fungera, en Waypoint dyker upp och det är positionen där jag bor och GPS:en förstås befinner sig :)
Temp.gpx verkar också fungera, tre fabriksinlagda Waypoints dyker upp (Garmin Asia, Europe och USA) samt min hem-position som jag lagt in i GPS:en, den som visas med ett hus.

Jag tänkte att spår och rutter kanske låg sparade på samma sätt men var och hur, i så fall?
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Mikael »

Current.GPX är spårfilen så jag tror den är paj för dig. Ta bort den och gå runt en sväng ute för att testa logga lite på nytt och se om du kan dubbelklicka på filen så Mapsource öppnas. Fungerar det fortfarande inte så prova att kopiera den till datorn och sedan dubbelklicka på filen.

Tror att det kan vara korrupt Current.GPX som orsakar ditt kommunikationsfel.

Spår etc. lagras inte på minneskortet. Om du däremot överför rutter till GPSen så kan de hamna på minnekortet innan de importeras till GPSens interna minne.

Jag har inte haft kommunikationsproblem på min Zumo660 eller Nuvi765T. Ingen av dem är en Nuvi500 men de är ganska lika i programvaran.

Har du förresten testat att ladda ner och installera de senaste USB-drivisarna för GarminGPSr?
Finns här: http://www8.garmin.com/software/USBDrivers_221.exe
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Trollet »

Börjar bli rörigt i huvudet för mig nu men så här är läget:

Till att börja med - minneskortgrejen kan vi lämna, det var jag som var otydlig. Där ligger bara Friluftskartan och det var egentligen bara ett test av kommunikationen.

USB-drivarna går inte att installera för mig, men jag tror inte det är fel på dem heller. Problemet är att i läget där man ska plugga i GPS:en och vänta på att Windows säger "hittat ny maskinvara" så installerar den drivrutiner automatiskt och Nüvin kommer upp som två diskar (enheten och minneskortet).

Har även packat upp exe-filen manuellt och försökt uppgradera drivrutinen via enhetshanteraren men enligt Windows finns ingen maskinvaruinformation i någon av inf-filerna. Fast som sagt, läser man på Garmins sida som USB-drivarna hänvisar till vid problem, http://www8.garmin.com/support/faqs/faq ... n0web0page så verkar det mer handla om att enheten inte dyker upp i Mapsource, och det gör min.

Current.gpx är nåt konstigt med. VAR, iallafall. Hittade den här tråden http://forums.topografix.com/index.php?showtopic=1489 och tittade i min fil, mycket riktigt fanns det två ställen med fyrkanter som jag helt enkelt tog bort.
Öppnade sedan current.gpx i Mapsource igen och det fungerade. Men jag får fortfarande inte upp spåren. Var ute och gick några hundra meter och GPS:en ritar en ljusblå linje efter mig. Går jag in på "Öppna karta" så ser jag var jag är, och en blå linje där jag var ute och gick nyss. Men den linjen (spåret) får jag inte över till mapsource på något sätt. Kopplade in GPS:en i datorn igen nu, kollade i current.gpx (som bara är 1020 bytes) med notepad och det enda som är koordinatrelaterat i den är en del där det står lat="xx.634028" lon="xx.835507".
Drog ur USB-sladden igen, tryckte Öppna kartan, och där är det ljusblå spåret kvar.

Så var lagras egentligen spåret? Inte i current.gpx iallafall.
Nüvi 500
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Trollet »

Jaha, liten uppdatering då.

http://www.expeditionportal.com/forum/s ... ostcount=9 ser inte lovande ut alls.

"It is possible that Garmin will add the "import triplog" function with a software update. "

http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... &p=3871508 säger följande:

"I tried uploading tracklogs along with routes and waypoints. The waypoints go straight to Favouites (i.e. to Current.gpx), the Routes stay in Temp.gpx until you use Settings / My Data / Import Routes, but the tracklogs do not show up at all."

Så det verkar inte som att Nüvi 500 klagar track logs/trip logs. Raw logging verkar inte heller finnas på just den här.
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Mikael »

Nuvin klarar inte av att ta emot tracklogs, dvs att du har ett spår i Mapsource och sedan vill du överföra det till GPSen.
Men tvärtom dvs överföra tracks från GPS till Mapsource fungerar.

Kollade nyss på min Nuvi765T och innehåller i Current.GPX

I den filen så ligger mitt färdspår då jag körde bil från Stockholm->Kalix för en vecka sedan samt också mina waypoints och rutter som jag använde.

Har du testat att ta bort (eller döpa om) current.gpx så att GPSen får skapa en ny sådan?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Trollet »

Jo, fast jag har inte lyckats hitta en enda tråd eller person som plockat ut tracks från 500:an heller.
Jag har raderat current.gpx och det skapas en ny när jag startar gps:en. Att radera current.gpx tar dock inte bort den blå linjen. Det finns heller ingenting i current.gpx som innehåller den blå linjen jag ser på kartan (mitt vandringsspår från tidigare idag alltså). Se bifogad fil - bara standardinnehåll. Jag har heller inga andra gpx-filer på GPS-enheten.

Men jag ska vara riktigt ambitiös nu, ska radera filen igen och sätta mig i bilen och köra en sväng.
Attachments
Current.rar
(416 Bytes) Downloaded 162 times
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Mikael »

Testa att nollställa GPSen till fabriksinställningar.

current.gpx skapas av GPXen och är en kopia av det riktiga spåret.
Orsaken att du ser spåret trots att current.gpx är borta beror på att det riktiga spåret ligger i GPSens program-minne som du ej kommer åt.

För att nollställa GPSen skall du trycka i något av hörnen och hålla där samtidigt som du slår på GPSen ända tills du får frågan om fabriksåterställning. Vet inte vilket hörn det är på Nuvi500 men det finns ju bara 4 att prova.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Trollet »

Fantastiskt. Nu fungerar det.
Lurade mig mycket att det blå spåret fanns kvar, när du förklarade att det inte kommer från current.gpx utan programminnet så klarnade det.
Återstår att se hur den delar upp spåren mellan varje tur men det blir ett angenämt problem.
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Mikael »

Låter bra. :)

Du kan testa om 500an stödjer "Raw logging". Om den gör så tar ditt spårminne i princip aldrig slut.

viewtopic.php?f=17&t=867&p=4274&hilit=wnutrak#p4274
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Trollet »

Har bara prövat inomhus men raden "närmaste korsning" finns inte, kan ju bero på att man bor på landet. Eller att täckning saknas (fast location finns fortfarande med).
Men det skall testas, om inte annat så i stan. Återkommer med rapport.
Nüvi 500
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Trollet »

Okej, det börjar ta sig!
Raw logging fungerar även i Nüvi 500, kan jag bekräfta.
Problemet är att fixa att klicka rätt. Det här blir lite av en upprepning av Kurt Hofmanns guide men jag tyckte den kunde vara bra att ha på svenska - hans är dessutom gjord på en Nüvi 760 så menyerna ser lite annorlunda ut jämfört med Nüvi 500. Så här gjorde jag från huvudmenyn:

Verktyg - Var är jag

OBS-->När du tryckt på Var är jag så kan raden Närmaste korsning blinka till och sedan försvinna. <--OBS

Tryck ungefär där du såg Närmaste korsning blinka till. Tryck sen två gånger på Närmaste adress och sen ytterligare en gång där du såg Närmaste korsning blinka till. Observera att du måste trycka på själva raden med texten "Närmaste ..." och inte i själva rutan med adressen eller korsningen!

Har du gjort rätt så får du nu upp en meny där det står Start Playback och Start Recording. Tryck på Start Recording så börjar den spela in. Du hamnar på kartan igen och screenshot-kameran tänds (vill du inte ha den igång så gå till Verktyg - Inställningar - Skärm - Skärmbild och välj Från där.
På kartan ser du även en transparent ruta där det står Stop. Tryck där för att avsluta loggningen. För att aktivera den igen, gör om ovanstående procedur.

Om Start Recording är grå, dvs inte går att trycka på, gå in på Verktyg - Inställningar - System - GPS-simulator och sätt den i läge PÅ. Den här funktionen stänger av kontakten med satelliterna, när du fått igång loggningen aktiverar du den givetvis igen. Det går nämligen inte att köra igång loggningen medan enheten söker efter satelliterna, däremot går det fint om man stängt av kontakten helt med dem.

Loggarna hamnar i C:\Garmin\Logs, varje gång en ny logg börjar spelas in så skapas en ny mapp i formatet ÅÅÅÅMMDD_HHmmSS, t.ex. 20090811_202551. Det sker antingen när du startar om GPS:en eller när du tryckt Stop. Om du inte stoppat loggningen när du stänger av GPS:en så kommer du få meddelandet "En ny logg spelar in nu" nästa gång du startar den.

Filen med logginfon heter gps.bin men den är inte direkt läsbar av MapSource eller Google Earth. För att fixa det använder man det här programmet vilket även finns som bilaga till detta inlägg. Programmet konverterar gps.bin till en vanlig gpx-fil.

Tänk på att de här loggfilerna aldrig raderas, så ta för vana att kopiera ut dem från GPS:en och radera dem därifrån då och då. Tänk också på att så länge raw logging är igång, så sparas skärmbilderna inte i C:\Garmin\Screenshots utan i samma mapp som gps.bin.

Det finns en grafisk guide till ovanstående längre ner i tråden.
Attachments
wnutrak016a.zip
(223.9 KiB) Downloaded 191 times
Last edited by Trollet on 16 August 2009, 16:53, edited 3 times in total.
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Mikael »

Fördelen med denna logg är att den sparar den RIKTIGA gpspositionen och inte någon urusel position som baserar sig på Fäst-På-Väg (eller vad den nu kallas)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 och Mapsource

Post by Trollet »

Det här var ju rätt kul får jag säga. För ungefär en vecka sen, under mitt letande efter loggfilerna (som synes ovan) så drog jag även ett mail till Garmins support i USA.
Svaret kom nu:
Dear Sir,

Thank you for contacting Garmin Europe.

I do apologize in the delay in answering your email we currently have a back log, your unit can not receive or send tracks from or to the pc. Your unit can receive way points from the map source software however this is all the information you can receive.
Full koll på sina egna produkter?
Nüvi 500
Post Reply