Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Trollet »

Blev fundersam över det som påstods i viewtopic.php?f=17&t=867#p4131
Det går fint att ladda spår båda vägarna.
Jag skapar en rutt i Mapsource från A till B till C till D och överför den till Nüvin. Går på Verktyg-Min info-importera rutt från fil och lyfter in min rutt som heter "A till D". Den beräknar och säger "Data har importerats". Så långt allt väl.
Därefter går jag på Vart-Egna Rutter och väljer rutten jag just importerade. Trycker jag på Granska så får jag se översiktskartan enligt följande:

Image

Från A till B och från B till C med spikraka streck alltså. Därefter korrekt ruttning C till D. Beräknad tid helt fel som synes.
Från den här bilden trycker jag Bakåt-Ändra-Räkna om. Oavsett om jag väljer Kortare tid eller Kortare väg så räknar enheten om till följande rutt:

Image

Den tappar alltså bort alla delmålen som jag lade in i Mapsource och som ruttberäknades där. Däremot kan jag lägga in dem i GPSen om jag från ovanstående trycker Bakåt-Lägg in/ta bort stopp och sedan söker upp varje delmål. Men det är ett jäkla pillande att skriva in delmålen på pekskärmen jämfört med att göra det på datorn.
Frågan är alltså om Nüvin inte fixar detta? Det där med raka streck verkar närmast buggigt enligt mig. Nån som kan testa på en Nüvi och se? (Behöver inte vara just en 500)
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Mikael »

Testade att göra en rutt i Mapsource liknande den du beskrev och det blev korrekt både på Zumo660 och Nuvi765T då jag granskade rutten. Inga raka streck mellan någon av delmålen.

Kan du spara ner det och bifoga rutten i forumet så kan jag testa med din rutt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Trollet »

Drog en rutt Ragvaldsträsk - Vikmyren - Stuga Stackgrönnan - Gärdsmark och sparade som GPX, vill du hellre ha den i GDB får du hojta.
Filen: http://rapidshare.com/files/273576394/R ... s.zip.html (gick inte så jättebra att ladda upp som bilaga)
Den här ruttar nånstans i Granska-läget, drar bara raka streck:

Image

Efter omräkning:

Image

Filen jag skärmdumpade ifrån först: http://rapidshare.com/files/273580169/R ... m.zip.html
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Mikael »

Har fixat så att forumet godkänner GPX-formatet som bifogad fil.
De andra Mapsourceformaten godkänns sedan tidigare.

Skall kika på filen senare idag.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Mikael »

Har kikat som snabbast på filerna och jag tror jag vet vad felet är. Har inte testat det i praktiken.

När du klickat in rutten så finns vissa delmål i skoterledskartans bakgrundskarta, ex. ortnamn.
Denna karta finns inte i din Nuvi så därför hittar inte Nuvin dessa då den laddar in kartan och gör då raka streck mellan punkternas longitud/latitud och vid omräkning så tycker den att dessa är onödiga att passera och optimerar bort dem (jag vet, korkat gjort av Garmin).

Om du istället klickar på själva skoterleden (eller vindskydd etc. som också finns på själva ledkartan) på dessa delmål och skickar in rutten så kommer det att fungera, eller om du först markerar orterna som waypoints och skapar rutten mellan waypointsen och sedan skickar in både rutt + waypoints så kommer det också antagligen att fungera.

Detta uppkommer inte på GPSmodeller som kan använda rutten direkt utan att beräkna om den vid import.
Troligtvis på ex. Zumosar, GPSMAP276/278 osv.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Trollet »

Hej igen

Ett sätt som verkar fungera hittade jag sent igår, men det var verkligen osmidigt. Om man gör rutten i Mapsource så blir det 1 rutt, 0 Waypoints. Sen sparar man den som GDB, och sedan öppnar den filen med GPSbabel, konverterar den till gpx och öppnar gpx-filen i Mapsource. Då har man plötsligt en rad Waypoints i Mapsource.
Skickar man över den till GPSen och importerar den rutten från fil så går beräkningen mycket snabbare än tidigare, och rutten innehåller t.ex. 40 delmål.

Ett problem med detta är dock att varje delmål flaggas med en brun flagga och dessa går inte att ta bort med Unflag/PONI killer. Samtliga anses tydligen nödvändiga för rutten och inte bara överflödiga "via waypoints". Vad jag såg helt snabbt igår var att man själv kan rensa bort alla waypoints utom sina egna delmål och att bara dessa flaggas i GPSen när man importerar den. Få bort alla flaggor har jag dock inte lyckats med.

Givetvis klart enklare som du föreslår, att manuellt skapa Waypoints för varje delmål och sedan dra rutten.

Angående ortsnamnen - även i GPSen finns ju massor av riktigt små byar med, liksom på kartan i datorn. Vad är skillnaden, ligger det ortsnamn både i bakgrundskartan på datorn och i själva skoterledskartan?
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Mikael »

Det finns inga ortsnamn i själva ledkartan som du överför till GPSen. De ortsnamn som finns i GPSen kommer ifrån Friluftskartan. De ortsnamn du ser i Skoterledskartan i Mapsource ligger i skoterledskartans bakgrundskarta som du antagligen inte överför till GPSen.

Orsaken till att det blir fel kan antingen vara pga att de inte ligger på exakt samma plats eller att Mapsource också skickar med vilken karta som delmålen är markerade i.

Ytterligare en orsak kan vara att GPSen inte hittar en rutt till valt delmål, dvs ortsnamnet, dvs leden ligger inte nog nära orten för att GPSen skall godkänna det, trots att Mapsourve tycker det är ok.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
blomQ
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 5 June 2009, 13:53
Location: Luleå

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by blomQ »

Hej,

Jag håller på att lära mig att rita rutter på min Nuvi 500. Men jag får inte till det med rutterna i Friluftkartan Pro.
Om jag ritar en rutt på gps:en i citynavigor så beräknar den rutten och det blir rätt.
Image

Om jag gör en liknande rutt i Friluftskartan Pro beräknar den inte rätt. Det blir bara en massa streck.

Image

Någon som har koll på vad det är för fel jag gör?

/Tobias
Mvh blomQ, Tobias Blomqvist
Arctic Cat M800 Sno Pro Hillclimb -13
Garmin Montana 600 med Friluftskartan och Skoterledskartan
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Trollet »

Du har egentligen svaret längre upp i tråden.

Om du ska åka från Skellefteå till Boden via Piteå och Luleå, som exempel:

Då börjar du med att använda waypointverktyget i Mapsource (ligger i överkant, en liten flagga som ikon).
Sätt en Waypoint på Piteå och en på Luleå. Startpositionen och destinationen behöver inte vara waypoints, de förs över ändå.
Därefter byter du till ruttverktyget och klickar i tur och ordning på Skellefteå - Piteå - Luleå - Boden.
Sen för du över både rutter och waypoints till GPSen, därefter Verktyg-Min info-importera rutt från fil.

Mikael förklarade mycket om varför det blir raka streck om man inte gör så här, läs tråden från början så kommer du förstå mer. Annars är det bara att återkomma!
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Mikael »

Orsaken att rutten blir som den blir i Frilufts det är att Friluftskartan INTE innehåller någon s.k ruttberäkningsdata, alltså drar GPSen bara raka streck mellan punkterna.

Däremot så innehåller City Navigator ruttinformation och även Skoterledskartan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Trollet »

Oops, uppfattade inte att du ritade i GPSen. Ursäkta mitt svar.
Men du verkar inte använda Skoterledskartan? Det utgick jag ifrån, om du gör det så har du möjligheten att rutta emellan Friluftskartans orter.
Så just att rutta i Friluftskartan Pro utan Skoterledskarta vet jag inte riktigt varför man skulle vilja göra. Möjligen då om man vill ha en vägbeskrivning för promenader?
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Mikael »

Trollet wrote:Så just att rutta i Friluftskartan Pro utan Skoterledskarta vet jag inte riktigt varför man skulle vilja göra. Möjligen då om man vill ha en vägbeskrivning för promenader?
Man kan inte rutta i Frilufts, vare sig i GPS eller i datorn. Det blir bara raka streck. Iofs så är det också en rutt men ingen autorutt.

Jag har använd direktrutt ibland, om jag exempelvis skall till en plats med skotern och jag VET att det finns inga leder dit så sätter jag det som en destination. Då ser jag hela tiden en "gummisnodd" från min nuvarande position som går till målet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Trollet »

Det jag menade var att jag inte förstår varför man skulle vilja (auto)rutta med bara Friluftskartan Pro. Det normala, åtminstone på det här forumet, är ju att man använder Friluftskartan ihop med Skoterledskartan. Inte Friluftskartan fristående.
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by Mikael »

Ok, läste lite slarvigt.

Håller med, Frilufts utan Skoterledskartan är en ganska trist lösning. :wink:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
bmw528t
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 5 September 2009, 20:32
Location: umeå

Re: Nüvi 500 - spår från Mapsource till GPS

Post by bmw528t »

Jag har en nuvi 500 och jag försöker lägga in spår (har ett färdigt spår) visst ska det gå ? eller ? jag använder mig av mapsource
Post Reply