Vilken GPS för skoter och båt?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

robzol-8
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 4 February 2009, 13:59
Location: Luleå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by robzol-8 »

För att göra ditt val ännu lite svårare skulle jag vilja blanda in Colorado 300. Kanske du redan handlat, men jag skriver ändå om mina erfarenheter. Jag har haft min i ett år och känner att jag behärskar modellen bra. Köpte min i New York för 2700:- :D . Eftersom jag inte har erfarenhet av andra modeller får du ta mina åsikter för vad de är...subjektiva. Jag kör med min på skoter, i båt, i bil och till skogs. Jag är överlag mycket nöjd. Om jag börjar med det positiva:
:mozilla_cool: Bra möjligheter till egna profiler. Jag har gjort egna till bil, båt, skoter och friluft. Det innebär att jag snabbt kan välja profil och att den valda profilen direkt ger mig önskade inställningar. Tex båtläget ger förvalda sjökort, inställningar i knop, marina färger, kartvy uppifrån (jmf lutande vy för bil), förvalda data i skärmnederkant (bra funktion) och önskade snabbval direkt under menyknappen för "Rock n´ Roller Hjulet". De här funktionerna är suveräna!
:mozilla_cool: Fungerar bra i bilen. Har inte syntetiskt tal men piper strax före och direkt innan vägval. Ruskigt bra på att bedömma ankomsttid. Jag kör med City Navigator som jag tror har inlagda fartbegränsningar. GPS:en verkar ta hänsyn till både min snittfart och fartbegränsningen på föreslagen väg! Saknar dock varning för fartkameror.
:mozilla_cool: Fungerar riktigt bra på skotern med Norlands Skoterledskarta. Auto routing funkar felfritt. Föreslår kortaste vägen upp på närmaste spåre och guidar med pilar (och pip) genom eventuella korsningar och visar slutligen kortaste vägen från spåret till exakta slutmålet. Ankomstider och övriga standardfunktioner funkar också. Kanonbra!
:mozilla_cool: Snabb i kartuppdateringen. Har erfarenhet av Garmin 60CSx och skillnaden är stor. Jag har ingen direkt önskan om snabbare uppdateringar.
:mozilla_cool: Inbyggd elektronisk kompass. Dvs kräver ingen förflyttning för att guida dig i rätt riktning. Måste dock kalibreras ibland och det tar kanske en halv minut att göra.
:mozilla_cool: Två AA-batterier gör att det är lätt och billigt att byta då batterierna gjort sitt.
:mozilla_cool: Ska vara vattentät. Har dock ej testat.
:mozilla_cool: Ingen känslig touchscreen. En bekant har en Zumo xxx och jag tycker att han ofta svär då snö och handskar stör. Även kartan var svårläst på denna GPS. Det kan ha berott på ev. olika kartversioner eller skärminställningar.
:mozilla_cool: Fungerar bra med Mapsource. Det gör dock kanske alla nyare Garmin?!
:mozilla_cool: Funkar bra i min båt. Har kört med GPS:en i min snipa (6-7 knop) och skärmen räcker bra i storlek. Vet inte om den kanske skulle kännas liten i en snabbare båt. Marina finesser som valbar tillåten avdrift från ankringspunkt (ankringslarm) samt tillåten valbar avdrift från planerad rutt har varit bra egenskaper. Djup kan visas om externt lod finns i båten. Då kan larm för grund/djup ställas in.

Negativa åsikter:
:mozilla_cry: Drar en del ström. Vet ej hur den står sig mot andra men kombinationen kyla och intern batteridrift är ingen höjdare. För skoter gäller extern matning.
:mozilla_cry: Laddar inte batterierna då extern ström är inkopplad. Extra AA-batterier eller en laddare för AA-batterier bör finnas med på resan om extern strömkälla saknas.
:mozilla_cry: Har hakat upp sig ett fåtal gånger under året jag haft den. Kan vara ett mjukvaruproblem som då borde kunna lösas i någon uppdatering. Vet ej om detta är gjort.
:mozilla_cry: Besvärlig att göra rutter med om detta inte görs i Mapsource. Kräver att man först lägger in Waypoints och sedan Rutt. Jag har alltid gjort mina rutter i Mapsource och då går det fint. Överför sedan rutterna till GPS:en.

Summeringsvis kan jag inte annat en rekomendera denna GPS. Skulle jag tvingas köpa en ny skulle jag kanske inte orka kolla upp de nyare modellerna. Jag skulle köpa samma igen! (hoppas du orkat läsa alla mina åsikter)
robzol-8
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 4 February 2009, 13:59
Location: Luleå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by robzol-8 »

Hej igen
Efter lite forumläsning på nätet visar det sig att Coloradon ska klara av fartkameravarningar!
Jag måste kanske testa att ladda ner en POI-fil och testa......

Man blir aldrig fullärd :wink:
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Mikael »

Mycket bra recension!!!
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Martin_80
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 2 September 2009, 14:08
Location: Västerås

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Martin_80 »

Det är tvärtom, favoriter syns på din 500a. Det är POIs som inte kommer synas och på sjön så är de ganska viktiga att se.
Är inte favoriter och POI (points of interest) samma sak?

På skotern kommer jag inte använda nån navigering utan bara "visa karta" sen väljer jag själv om jag vill följa en gammal rutt eller köra rakt ut i skogen. Vad jag då speciellt vill se under färd är mina inlagda favoritplatser, går det även att spara rutter och få dom visade på kartan?
robzol-8
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 4 February 2009, 13:59
Location: Luleå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by robzol-8 »

Har nu även upptäckt att det fungerar utmärkt att göra rutter via kartan direkt på GPS:en. Vet inte om det fanns innan jag uppdaterade till den senaste mjukvaran.
gwuffe
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 9 March 2011, 17:26
Location: Luleå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by gwuffe »

WARNING för alla som har mini USB som extern strömmatning.
På vintern blir kabeln styv som en järntråd. Den bryter loss hylsan till honan i GPSen och sen är det kört.
Vi är flera som fått problem.
Kan ev göras en förebyggande ingjutning av honan i epoxy, men det kräver en fullständig demontering.
Om honans styrhylsa redan lossnat är det för sent att limma, den är ansluten som jord och går ej att åtgärda.
Har jobbat hårt och intensivt med min Colorado 300 men måste ge upp.
Annars min favorit på skoter, i bil å båt.
Mycket fin skärm i mörker och stark solsken.
//Uffe
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by 65nord »

Det går bra att använda en 12V MiniUSB-kabel avsedd för HTC's telefoner istället för Garmin original. Den blir inte alls stel i kyla och har dessutom spiralsladd, jag har kört med en sådan sedan Oregonserien kom (3 år?) och har inte haft några problem alls. Garmins egen kabel är rena skämtet i jämförelse.
gwuffe
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 9 March 2011, 17:26
Location: Luleå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by gwuffe »

65nord wrote:Det går bra att använda en 12V MiniUSB-kabel avsedd för HTC's telefoner istället för Garmin original. Den blir inte alls stel i kyla och har dessutom spiralsladd, jag har kört med en sådan sedan Oregonserien kom (3 år?) och har inte haft några problem alls. Garmins egen kabel är rena skämtet i jämförelse.
Var och investerade i en HTC C100 laddare, a' 200.-
Den funkade sämre i min Colorado. En 30amp säkring i bilen small !
Vad heter din 12V laddare!
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Vilken GPS för skoter och båt?

Post by 65nord »

Jag har inte laddkabeln tillgänglig just nu, men det låter som att det är fel på laddaren om säkringen smäller?
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by tomcel »

Hej.
Vad jag kan förstå av alla inlägg så ligger det en riktig guldklimp där hemma i byrålådan (en 276c).
Jag har den senaste vintern kört med en sumo 660 på skotern. Inte alls lika bra som 276,an men lite smidigare att hantera.
Är det fler än jag som tycker sumo 660 är i lite segaste laget och finns det något sätt att "hotta" upp den?
:mozilla_cool:
X-trim o Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Mikael »

276C/278 är nog snarare diamant :) Dock så har gränsnittet endel att hämta. Nu verkar det som att Montana har endel potential...

Jag har inte hittat något sätt att turbomata en 660, annat än att strypa detaljrikedomen med inställning eller TYP-fil. Då faller tyvärr hela biten med en fin TOPO-karta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Lidas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 1 August 2011, 18:39
Location: Skellefteå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Lidas »

Hej på er!

Är ny på detta forum som är riktigt intressant.
Hur är GPSMAP620 då om man jämför den med nuvi 500 och GPSMAP 27x?
Är ute efter en hyggligt bra till båt och lite skoteråkning!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Mikael »

Gpsmap620 fungerar riktigt bra på skotern. Körde med en sådan förra säsongen. Riktigt bra skärm, man behöver inte stanna för att se om man kör rätt.
Enda egentliga problem med den var att jag höll på att knäa den ett par ggr när man hoppade runt på fotstegen.
Och det kanske man inte skall skylla på gpsen :-)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Mikael »

btw, till båt är den riktigt bra. Har den på båten på sommaren.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Lidas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 1 August 2011, 18:39
Location: Skellefteå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Lidas »

Det låter bra, tror det blir en sån för min del, jag tycker formatet är lämpligt.
Klart att ju större skärm desto bättre, men jag tycker att den ska vara smidig
o stoppa på sig när man ska lämna båten/skotern.
Post Reply