Vilken GPS för skoter och båt?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Martin_80
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 2 September 2009, 14:08
Location: Västerås

Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Martin_80 »

Hej!

Jag behöver lite hjälp i djungeln! Jag har kikat lite på Nuvi 500 då priset på denne är oslagbart men den ska ju funka också... Min erfarenhet är begränsad till en Nuvi 200 så jag behöver verkligen er hjälp.

Jag åker mest friåkning med skotern så min tanke med en gps är att jag ska kunna märka ut mina guldställen för att kunna hitta dit en annan gång, bli ledd dit av GPS:en åtminstone att den pekar dit jag behöver åka... Självklart åker jag tyvärr endel led också så en ledkarta i GPS:en vill jag ha. Jag gillar att härja på myrar med massor av lössnö men också att klättra lite uppför kullar. Därför tror jag att det vore bra med hyfsad detaljrikedom så man ser höjdskillnader och myrar. Jag har tänkt att montera GPS:en på skotern så jag hela tiden ser den så en hyfsad stor skärm vore nog bra.

När det gäller båten vet jag inte riktigt. En funktion som jag vet att jag vill ha är att den visar farten :D gärna då i knop men det är inget krav. Jag har bara härjat runt på Siljan kring Mora och där hittar jag utan problem samt känner till området tillräckligt bra. Till nästa sommar är det dock tänkt att jag ska ta ner båten till Västerås. Jag har inte åkt båt här ännu så jag vet inte riktigt vilket behov jag kan tänkas ha här nere. Det vore dock skönt att ha en GPS som visar vart man ska hålla sig ifrån när jag väl ger mig ut så man inte kör sönder. Jag kan dock tänka mig att stor skärm och stor detaljrikedom /tydlig kartvisning vore bra.

Vad jag har läst så funkar 500:an så där till mina ändamål. Vad jag förstår går det inte att stänga av autozoomen? nått som jag kan tänka mig är till en stor nackdel.

Jag har frågat om råd på två båtforum om 500:an och fick då dessa svar.

"Jag hade satsat på 620, den där är på tok för liten för skoteråka, åker skoter själv. Vad gäller 500:an i en båt säger jag samma sak där, du kommer bli tvungen att slå av/stanna för att kunna se något. De där små/billiga duger till bilen inget annat."

Hyrde en segelbåt med en liknande Garmin i nu i somras. Skitruttna sjökort, inte alls som de jag sett i Garmins båt-GPS:er. Till skotern och bilen funkar det kanske men men inte på sjön. Garmin har en som jag tror heter 276, som det finns landkartor till också. Kolla en sån i stället så får du i alla fall ett sjökort värt namnet.

276C är den jag kör på, funkar rolex till mina behov. En apparat att ha med sig i bilen, båten hojen, när man kör i skogen. Något stor för att ha som handhållen när man plockar svamp eller åker skidor men man kan ju inte få allt!!
Kartorna är väldigt bra tycker jag, något opraktiska med minneskorten och hela upplägget, men har man väl lärt sig tänket bakom så ser man fördelarna, sjösätta båten, sen tar det 10 sekunder att växla från bilnavigator till båtläge och sjökort med rutter förberedda och hela fadderullan.

Jag har faktiskt bara dåliga erfarenheter av pekskärmar förutom i bilar. Det funkar helt enkelt inte när det studsar lite och skvätter vatten, man är kall och blöt om fingrarna osv.



Hjälp! Kan jag ha en till både skoter och båt eller ska jag satsa på två?
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Trollet »

Hej Martin, och välkommen till forumet! Ska försöka svara på iallafall några av dina frågor.
Jag åker mest friåkning med skotern så min tanke med en gps är att jag ska kunna märka ut mina guldställen för att kunna hitta dit en annan gång, bli ledd dit av GPS:en åtminstone att den pekar dit jag behöver åka... Självklart åker jag tyvärr endel led också så en ledkarta i GPS:en vill jag ha. Jag gillar att härja på myrar med massor av lössnö men också att klättra lite uppför kullar. Därför tror jag att det vore bra med hyfsad detaljrikedom så man ser höjdskillnader och myrar. Jag har tänkt att montera GPS:en på skotern så jag hela tiden ser den så en hyfsad stor skärm vore nog bra.
Skärmstorleken till en början. Den frågan måste du nog avgöra själv. En del tycker det funkar bra med en liten skärm, andra vill ha största möjliga. Spelar ekonomin ingen roll är det klart att man tar en 5.2-tumsskärm som på GPSMAP 620, men den kostar nästan fem gånger så mycket som Nüvi 500. Jag har tänkt som så att man förmodligen ändå inte sitter och kollar konstant på GPSen under körning och att det då räcker med en 3.5-tumsskärm med bra ljusstyrka och betraktningsvinkel. Men som sagt, det är omöjligt att säga vad du blir nöjd med där.
Ledkartan köper du av Mikael som driver den här sidan, 400 kr för första året och sen 100 kr per år. Detaljrikedom i bakgrundskartan får du genom Friluftskartan Pro, den är dock ganska dyr.
När det gäller båten vet jag inte riktigt. En funktion som jag vet att jag vill ha är att den visar farten :D gärna då i knop men det är inget krav. Jag har bara härjat runt på Siljan kring Mora och där hittar jag utan problem samt känner till området tillräckligt bra. Till nästa sommar är det dock tänkt att jag ska ta ner båten till Västerås. Jag har inte åkt båt här ännu så jag vet inte riktigt vilket behov jag kan tänkas ha här nere. Det vore dock skönt att ha en GPS som visar vart man ska hålla sig ifrån när jag väl ger mig ut så man inte kör sönder. Jag kan dock tänka mig att stor skärm och stor detaljrikedom /tydlig kartvisning vore bra.
Vad jag har läst så funkar 500:an så där till mina ändamål. Vad jag förstår går det inte att stänga av autozoomen? nått som jag kan tänka mig är till en stor nackdel.
Fartvisare och ett eget läge för den har de flesta enheter så det är nog inget som avgör ditt val. Nüvin klarar inte knop, antingen kmh eller mph som gäller. Annars är den, liksom i stort sett alla Garmins GPSer numera, kompatibla med sjökorten BlueChart G2. Så även där avgör skärmstorleken och din egen uppfattning. Sjökorten är rätt så dyra de också.
Autozoomen blir jag lite fundersam över. Nu har ju inte jag använt min på skotern än, men vad jag kan minnas från när jag testade den så håller den fast vid den zoomnivå man valt? Det får jag eller någon annan återkomma till.
Jag har frågat om råd på två båtforum om 500:an och fick då dessa svar.

"Jag hade satsat på 620, den där är på tok för liten för skoteråka, åker skoter själv. Vad gäller 500:an i en båt säger jag samma sak där, du kommer bli tvungen att slå av/stanna för att kunna se något. De där små/billiga duger till bilen inget annat."

Hyrde en segelbåt med en liknande Garmin i nu i somras. Skitruttna sjökort, inte alls som de jag sett i Garmins båt-GPS:er. Till skotern och bilen funkar det kanske men men inte på sjön. Garmin har en som jag tror heter 276, som det finns landkartor till också. Kolla en sån i stället så får du i alla fall ett sjökort värt namnet.

276C är den jag kör på, funkar rolex till mina behov. En apparat att ha med sig i bilen, båten hojen, när man kör i skogen. Något stor för att ha som handhållen när man plockar svamp eller åker skidor men man kan ju inte få allt!!
Kartorna är väldigt bra tycker jag, något opraktiska med minneskorten och hela upplägget, men har man väl lärt sig tänket bakom så ser man fördelarna, sjösätta båten, sen tar det 10 sekunder att växla från bilnavigator till båtläge och sjökort med rutter förberedda och hela fadderullan.


276C är helt grym, enda nackdelen är väl att den är dyr. Skärmen är 3.8 tum så det finns större. Sjökortet är samma oavsett om du har den eller Nüvi.
Jag har faktiskt bara dåliga erfarenheter av pekskärmar förutom i bilar. Det funkar helt enkelt inte när det studsar lite och skvätter vatten, man är kall och blöt om fingrarna osv.
viewtopic.php?f=17&t=632 Enligt den här tråden funkar även Nüvi med handskar. Det är ingen iPhone med touchkontroll utan mer en pekskärm (som han ju även säger), dvs den reagerar vid lite tryck.
Hjälp! Kan jag ha en till både skoter och båt eller ska jag satsa på två?
Jag vet inte. Vad har du råd att betala? :)
Nüvi 500
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by ô-Man »

Finns att läsa här och på många andra gps forum om just detta ämne.
Ska du ha en kompromiss så funkar Zumo eller Nuvi.
Ska du ha allt i ett så finns hittills ingen som slår 276 278 på fingrarna.
278 har utgått ur sortimentet, finns dock enheter kvar på marknaden.
Skillnaden är inte stor men märkbar. 276 minneskort, 278 inbyggt minne + ljusare skärm och snabbare processor.
Nackdel för båda dessa är att dom inte har SIRF chipp.

Jag kör min 276 i båt, bil, mc och skoter med alla tänkbara kartor.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Trollet »

ô-Man wrote:Finns att läsa här och på många andra gps forum om just detta ämne.
Ska du ha en kompromiss så funkar Zumo eller Nuvi.
Ska du ha allt i ett så finns hittills ingen som slår 276 278 på fingrarna.
278 har utgått ur sortimentet, finns dock enheter kvar på marknaden.
Skillnaden är inte stor men märkbar. 276 minneskort, 278 inbyggt minne + ljusare skärm och snabbare processor.
Nackdel för båda dessa är att dom inte har SIRF chipp.

Jag kör min 276 i båt, bil, mc och skoter med alla tänkbara kartor.
Är det inte nåt med 276/278 att man måste ha speciella minneskort?
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Mikael »

Trollet wrote: Är det inte nåt med 276/278 att man måste ha speciella minneskort?
Yups, tyvärr. Det har funnits piratminnen till den för 1/4 av priset men jag vet inte om de säljs fortfarande.

Om man har en 278 så har man 2Gb internminne att använda, dock i en något begränsad form.
Har ett 256Mb minne till min och hittills så har det räckt mer än väl.
Räckte även till i min 276C som jag hade tidigare.
Man vet oftast på ett ungefär var man kommer köra så man behöver inte ha hela Sveriges Friluftskarta i minnet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Andreas »

Det där med minne till 276'an är ett riktigt aber.
Ett 256Mb minne kostar runt 1700 kronor, och det får man nära på en annan bra GPS för som klarar av vanliga billiga minneskort.

(Men jag kommer inte byta bort min 276'a på ett tag ändock...) :)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Mikael »

Andreas wrote:Det där med minne till 276'an är ett riktigt aber.
Ett 256Mb minne kostar runt 1700 kronor, och det får man nära på en annan bra GPS för som klarar av vanliga billiga minneskort.

(Men jag kommer inte byta bort min 276'a på ett tag ändock...) :)
Samma lika med min 278. Den förblir permanent i min ägo.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Trollet »

Man undrar ju hur de motiverar det priset...
Nüvi 500
KartMan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 10 January 2008, 08:31
Location: Kalix

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by KartMan »

Antar att de inte behöver motivera det då de endast finns i vissa av Garmins modeller och dessutom tillverkas av Garmin.

Måste svänga förbi Garminhandlarn och se om han har några liggandes på hyllan till bra pris. Är väl inte så många som efterfrågar dessa minnen längre och det kan ju vara bra å ha några i reserv. ;)
Martin_80
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 2 September 2009, 14:08
Location: Västerås

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Martin_80 »

Tack alla för era svar!

Skärmstorleken blir det nog plånboken som får bestämma tror jag. Jag kan tänka mig att större är bättre med tanke på hur mycket både en skoter och en snabbgående båt hoppar och far men som sagt det blir nog plånboken som får bestämma. GPS:en är väl hellet inget som jag kommer att sitta och stirra på utan mer använda som guidning "peka i rätt rikting" samt hålla mig ifrån grund med båten. Ett alternativ vore att köpa en 500:a till skotern och sen testa den i båten till våren med lite tur så kanske jag tycker att den funkar till bägge.

Nått jag funderat på är om detaljerna som visas på tex ett sjökort är lika och samma antal oavsett om man har en 500:a eller en riktigt super duper båtgps? Jag testade att ladda in friluftskartan i min 200:a men jag tyckte det såg konstigt ut men det kanske berodde på mina egna förväntningar.

Trollet, jag vill betala så lite som möjligt :) Nej men skämt å sido om jag köper en för 1000:- eller 10 000:- och jag är missnöjd så är det ju bortkastat. Det känns onödigt att betala säg 6000:- om jag blir precis lika nöjd med en för 1500:-. Det är därför jag är här :)

276/278 verkar alla som har en vara nöjd med. Det som avskräcker mig är minneskorten sen läste jag här på forumet tror jag det var att dom var lite krångliga att använda om man inte är grym på GPS:er vilket jag nog inte är då jag bara haft en 200:a hittils. Den vore väl dock vad jag har förstått en grym maskin både på skotern och i båten. Sen är väl mottagningen lite sämre? Det fanns en 276c på tradera inkl ett sjökort, den gick för 2800:-.


Om man bortser från den lilla skillnaden i skärmstorlek mellan 500:an och 27x. Finns det några klara skillnader dessa emellan när det gäller navigering från A-B, klarar bägge av att lägga upp en rutt sjövägen/skoterled som jag sedan kan följa? Hur är det med zoomningen på dessa maskiner varierar den under färd eller är den låst? Skiljer det nått i antalet detaljer som visas på sjökort/skoterledskarta/frilufts... inzoomat och utzoomat?

En annan fråga. Kan jag köra sjökort i min 200:a och det blir som det är tänkt? 200:an har väl också 3.5" skärm, då skulle jag kunna ladda in ett sjökort och se hur det blir...
Martin_80
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 2 September 2009, 14:08
Location: Västerås

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Martin_80 »

Jag fann detta svar på ett skoterforum antar att det var samma Mikeal som finns här.

"ALLA Garmins nyare GPSmodeller med den s.k. 3D vyn visar INGA POI som finns i kartor (ej heller manuelt inlagda POIdatabase).

Dvs allt från vindskydd/grillstugor/bensinmackar i skoterledskartan till bankomater, affärer och allt annat sökbart i GPSen. Dessa kommer först upp EFTER du sökt dem och angett dem som ett mål/delmål i en rutt eller som en waypoint.

Synd att Garmin ej har lagt in en fråga i inställningarna som heter "Visa POI på kartan" eller liknande i sina GPSr.

Fasiken, TomTom har den inställningen i sina GPSr.

Tur att man har kvar slitvargen GPSMAP278... Där kan man ställa in allt.."


Jag vill minnas att min 200:a visar alla ställen jag sparat? Om det är i alla zoomlägen är jag osäker på dock, jag tror nästan det. Har jag förstått dig rätt då att jag inte kommer se alla mina guldställen på kartan i 500:an? Oavsett om jag bara visar karta eller navigerar? Syns dom inte så går 500:an bort!
KartMan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 10 January 2008, 08:31
Location: Kalix

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by KartMan »

Det var mitt inlägg som du läste. Och jag är Mikael_N, känner mig bara lite splittad :)
Nått jag funderat på är om detaljerna som visas på tex ett sjökort är lika och samma antal oavsett om man har en 500:a eller en riktigt super duper båtgps? Jag testade att ladda in friluftskartan i min 200:a men jag tyckte det såg konstigt ut men det kanske berodde på mina egna förväntningar.
Du ser inte alla detaljer i en Nuvi eller andra s.k. 3D GPSr då Garmin har beslutat sig för att inte visa kartans inbyggda POI.
Så med andra ord så tror jag du inte kommer se prickarna, fyrar, undervattensstenar osv. på en Nuvi med Bluechart.
Kanske INTE så bra att inte se undervattensstenar. :)

Detsamma gäller Frilufts, mycket av kartans detaljer faller bort.
276/278 verkar alla som har en vara nöjd med. Det som avskräcker mig är minneskorten sen läste jag här på forumet tror jag det var att dom var lite krångliga att använda om man inte är grym på GPS:er vilket jag nog inte är då jag bara haft en 200:a hittils. Den vore väl dock vad jag har förstått en grym maskin både på skotern och i båten. Sen är väl mottagningen lite sämre? Det fanns en 276c på tradera inkl ett sjökort, den gick för 2800:-.
Minnen är dyra, svar JA. Men då du endast skall ha kartor och inte en massa MP3 osv så räcker ex. ett svindyrt 256Mb till det mesta. Mottagningen är inte lika bra som SirfIII men på sjön har jag aldrig haft problem med mottagningen. På skotern har det inträffat någon gång men numera så kör jag med extern antenn framför instrumentpanelen (GPS infälld i styret) och då har jag aldrig haft problem med mottagningen. Extern BNC-antenn kostar ca 400:-
Om man bortser från den lilla skillnaden i skärmstorlek mellan 500:an och 27x. Finns det några klara skillnader dessa emellan när det gäller navigering från A-B, klarar bägge av att lägga upp en rutt sjövägen/skoterled som jag sedan kan följa? Hur är det med zoomningen på dessa maskiner varierar den under färd eller är den låst? Skiljer det nått i antalet detaljer som visas på sjökort/skoterledskarta/frilufts... inzoomat och utzoomat?
Bägge klarar av rutt efter led och direktrutt. På 27x så kan du välja vilken typ av navigering du vill ha i navigationsögonblicket.
27x har 1000ggr fler detaljer som visas på kartorna då den visar ALL kartinformation. Givetvis så kan du slå av/slå på de olika detaljgrupperna efter smak och tycke på 27x.
På 27x kan du välja autozoom eller manuell zoom, automatisk omräkning av rutt eller manuell omräkning osv. Vet ej hur det är på Nuvi500

En annan fråga. Kan jag köra sjökort i min 200:a och det blir som det är tänkt? 200:an har väl också 3.5" skärm, då skulle jag kunna ladda in ett sjökort och se hur det blir...
Sjökorten kommer se likadana ut på 200an som på 500an så du kan prova där.

Slutligen, det är också stor skillnade mellan hur Frilufts ser ut på 276C och 278. Jag upplever att 278 visar mer detaljer och har bättre färgval.
Martin_80
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 2 September 2009, 14:08
Location: Västerås

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by Martin_80 »

KartMan wrote:Det var mitt inlägg som du läste. Och jag är Mikael_N, känner mig bara lite splittad :)

Du ser inte alla detaljer i en Nuvi eller andra s.k. 3D GPSr då Garmin har beslutat sig för att inte visa kartans inbyggda POI.
Så med andra ord så tror jag du inte kommer se prickarna, fyrar, undervattensstenar osv. på en Nuvi med Bluechart.
Kanske INTE så bra att inte se undervattensstenar. :)

Detsamma gäller Frilufts, mycket av kartans detaljer faller bort.

Sjökorten kommer se likadana ut på 200an som på 500an så du kan prova där.

Slutligen, det är också stor skillnade mellan hur Frilufts ser ut på 276C och 278. Jag upplever att 278 visar mer detaljer och har bättre färgval.
Då vart det ju fel men rätt endå :) Jag tänkte att Mikael här på forumet var samma som på skoterforumet då dom hade samma skoter men det var alltså fel.

Med andra ord, det som inte kommer med i 500:an kommer också saknas i 200:an, bägge borde då vara ganska värdelösa att ha på sjön? 500:an ska väl dock vara en hybrid och klara av att visa allt? Dock om den inte visar mina favoriter under färd så känns det lite värdelöst tycker jag.

Lite klokare börjar jag väl bli dock. 27x låter ju som en suverän maskin när man kan bestämma själv över det mesta och få det som man vill. En extra antenn går nog bort dock... sladden kommer garanterat fastna i gran :D
KartMan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 10 January 2008, 08:31
Location: Kalix

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by KartMan »

Då vart det ju fel men rätt endå :) Jag tänkte att Mikael här på forumet var samma som på skoterforumet då dom hade samma skoter men det var alltså fel.
Nädå, det är rätt, jag är samma både här och där. ;)
Bara att jag i det här forumet ibland är inloggad som KartMan istället för Mikael (mest för att testa funktioner).
Med andra ord, det som inte kommer med i 500:an kommer också saknas i 200:an, bägge borde då vara ganska värdelösa att ha på sjön? 500:an ska väl dock vara en hybrid och klara av att visa allt? Dock om den inte visar mina favoriter under färd så känns det lite värdelöst tycker jag.
Det är tvärtom, favoriter syns på din 500a. Det är POIs som inte kommer synas och på sjön så är de ganska viktiga att se.
Lite klokare börjar jag väl bli dock. 27x låter ju som en suverän maskin när man kan bestämma själv över det mesta och få det som man vill. En extra antenn går nog bort dock... sladden kommer garanterat fastna i gran :D
Du klarar dig bra utan extra antenn. Och om du skaffar antenn så tror jag inte att du behöver vara orolig för granarna, du skall väl inte ha antennen släpandes 10 meter efter skotern? ;)
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Vilken GPS för skoter och båt?

Post by ô-Man »

Jag har köpt en BNC antenn, men har aldrig monterat den.
Dom gånger man tappar sateliterna är så få och tappen så pass korta att jag i regel inte ser det förrän jag laddar in spåret i datorn.
Men endera dagen kanske jag orkar montera den på skotern.
Minnen kan man för övrig köpa från E-Bay för betydligt billigare pengar. Ca 1ooo kr hemma i brevlådan.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
Post Reply