GPSMAP 225, funkar den som skoter gps?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
RMK700
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 10 October 2009, 18:34
Location: sundsvall/strömsund

GPSMAP 225, funkar den som skoter gps?

Post by RMK700 »

Tjena.
jag e ny här men har åkt några år med gps på skotern, men aldrig med en ordentlig led karta. Endast med en magellan crossover som bara haft baskartan inlagd, alltså bara dom största sjöarna, vattendragen och vägar. Har ju funkat hyffsat då man oftast bara vill spåra vart man varit och på ett enkelt sätt ha koll vart man är.

Men nu öppnar sig en helt ny värld, vad jag kan förstå.

så nu till min fråga tänkte köpa en billig gps (garmin) som funkar att lägga in ledkarta och friluftskartan på, behöver inte nån super duper lyx modell med många funktioner.
Har sett att många använder garmin 276 och 278, men jag hittade en som heter 225 och en som heter quest 2.
Har inte kunnat hitta så mycket på garmins hemsida om 225:an så jag frågar här istället. skulle dom funka?
Om man bortser från dessa 2 vilken skulle ni rekomendera som instegs modellen, som sagt inge lull lull.

har läst lite här och det verkar som många av er har bra åsikter.
tacksam för svar.
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: GPSMAP 225, funkar den som skoter gps?

Post by Trollet »

Gpsmap 225 tillverkas inte längre.
276 och 278 är outstanding, det som stoppar där är inte produkten utan priset.
Jag har en Nüvi 500 själv. Den har sina svagheter helt klart, men just som första Garmin tycker jag den är perfekt. Tror Dustinhome fortfarande har den för 1695 kr. Annars är ju en begagnad 276 eller 278 kanske en idé om du hittar någon!
Nüvi 500
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: GPSMAP 225, funkar den som skoter gps?

Post by Trollet »

Kollade lite på 225:an nu på morgonen och den verkar rätt så gammal, uppåt tio år sen den gjordes. Läser jag rätt så tar den inga minneskort heller utan cartridges, plus att skärmen är en "striking 16-color" som Garmin själv skryter (skröt) om :)
Så om du ska betala annat än småpengar för den så hade jag avrått dig.
Quest 2 tillverkas inte heller längre, den tar för övrigt inte heller minneskort. Förutom det skulle den säkert fungera som skoter-gps, men det finns bättre.
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 225, funkar den som skoter gps?

Post by Mikael »

Skulle ej rekommendera 225an. Endast 16 färger, ingen autorouting osv.

Får du tag i en 276C eller 278 till ett bra pris så är det bara att slå till, tyvärr så tenderar de att vara hutlöst dyra, även begagnade.

Nuvi500 är en prisvärd sak, även den har slutat att produceras av Garmin. Nuvi550 är i princip samma GPS med har Topo inlagda.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: GPSMAP 225, funkar den som skoter gps?

Post by Trollet »

Edit: snurrade till det om 550, den funkar nog fint.
Last edited by Trollet on 11 October 2009, 08:15, edited 2 times in total.
Nüvi 500
RMK700
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 10 October 2009, 18:34
Location: sundsvall/strömsund

Re: GPSMAP 225, funkar den som skoter gps?

Post by RMK700 »

shysst med bra feedback grabbar.
jo jag lämnar nog 225an med raska steg och siktar in mig på en 500, eller om pengen är rätt en 278 el 276a
vi kommer att höras tack och hej.
Post Reply