Nuvi 500 VS 550

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Brygg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 23 November 2009, 20:32
Location: Östersund

Nuvi 500 VS 550

Post by Brygg »

Hej jag ska till att köpa gps nu och funderade på en nuvi 500 men såg 550n hadde mer och bättre funktioner men hittar väldigt lite info om 550:n
Och på Dustin står det andvändningsområden bil, båt, vanding mm på 500:an och bara bil på 550:n???

Är det så att 500 är mer lämpad för skoteråkning en 550:n eftersom jag bara hittar en bråkdel om 550:n här på forumet?
eller är helt enkelt 550 bara en förfina version av 500?

Kom gärna med ideer och förslag har som sagt inte köpt något ännu så jag kan ändra mej =)
kommer mest ha den på skotern men även i bilen.

MWH//Robin
DaK
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 7 September 2009, 14:52
Location: Höks härad

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by DaK »

Jag har en Nuvi 500 och en Nuvi 550 liggande till vänster om mig just nu. Den enda skillnaden jag kan hitta på dessa är storleken på internminnet, 500 har 938 MB och 550 1,85 GB och att 500 har nordenkarta medan 550 leveras med europakarta. Minnet i 550 är dock i minsta laget för att installera CNE 2010.20, så att antingen får man rensa väck alla onödiga språkfiler och diverse annat eller också installera kartan på minneskort.
Skall man installera kartan på minneskort blir det billigare att köpa en 500 med "gammal" karta, då får man en gratis europakarta med kartuppdateringen man får om man registrerar apparaten inom 60 dagar efter första satellitkontakt.
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by Trollet »

Dustin har inte så mycket koll på det där. 500 och 550 är i stort sett samma enheter, frånsett då det inbyggda minnet och den medföljande kartan.
Det skrivs mer om 500:an för att den är betydligt billigare, så fler äger en sådan.
Nüvi 500
Brygg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 23 November 2009, 20:32
Location: Östersund

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by Brygg »

Här är svaret jag fick från dustin så dom sakerna finns alltså i 500an också?

Detta får du I Nüvi 550 som, du inte får I 500:

Spel, varnare för hastighetskameror, fortkörningsvarnare, klar för TMC (Traffic Message Channel), nedladdningsbara POI, förinstallerade POI:s, automatiskt vägval, måttomvandling, valutakonverterare, Garmin Garage, Garmin HotFix, Geocaching, Wherigo, The Good Pub Guide 2008, Falk Marco Polo Travel Guide, trippmätare, snabbaste vägen, undvik avgiftsbelagda vägar, snabb/kort sträcka.
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by Trollet »

The Good Pub Guide? :)

Det mesta är definitivt med i 500:an också. Är det viktigt kan jag förstås leta i min, för mig är det lull-lull som jag inte använt. Fartkameror, undvik vissa vägar osv - allt sånt finns.
Nüvi 500
Brygg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 23 November 2009, 20:32
Location: Östersund

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by Brygg »

Glömde en sak om jag köper 500an får skoter kartan platts på den om jag ev ska köpa frilöftskartan och köra på ett minneskort kort?
Eller får båda platts i gps:en om jag köper 550:n?
Eller behöver jag båda hur mycket leder finns det redan på friluftskartan eller är det inte så mycket interesant i friluftskartan så de recker med bara Skoterkartan?

Sam sagt helt nybörjare så all hjälp jag kan få är till stor hjälp
MVH//Robin
DaK
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 7 September 2009, 14:52
Location: Höks härad

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by DaK »

Brygg wrote:Här är svaret jag fick från dustin så dom sakerna finns alltså i 500an också?

Detta får du I Nüvi 550 som, du inte får I 500:

Spel, varnare för hastighetskameror, fortkörningsvarnare, klar för TMC (Traffic Message Channel), nedladdningsbara POI, förinstallerade POI:s, automatiskt vägval, måttomvandling, valutakonverterare, Garmin Garage, Garmin HotFix, Geocaching, Wherigo, The Good Pub Guide 2008, Falk Marco Polo Travel Guide, trippmätare, snabbaste vägen, undvik avgiftsbelagda vägar, snabb/kort sträcka.
I min Nuvi 500 finns ovanstående utom Pub Guide och Travel Guide som jag inte heller har hittat på den 550 jag jämfört med. Vad det gäller fartkameror innehåller Nuvi 500 bara kameror i Norden då ju originalkartan bara är en nordenkarta.
DaK
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 7 September 2009, 14:52
Location: Höks härad

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by DaK »

Brygg wrote:Glömde en sak om jag köper 500an får skoter kartan platts på den om jag ev ska köpa frilöftskartan och köra på ett minneskort kort?
Eller får båda platts i gps:en om jag köper 550:n?
Eller behöver jag båda hur mycket leder finns det redan på friluftskartan eller är det inte så mycket interesant i friluftskartan så de recker med bara Skoterkartan?

Sam sagt helt nybörjare så all hjälp jag kan få är till stor hjälp
MVH//Robin
Stoppar du minneskort i Nuvi 500 får du plats med allt som kan behövas i kartväg inklusive europakarta. Internminnet i Nuvi 550 är så välfyllt från början att alla extrakartor måste läggas på minneskortet.
Brygg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 23 November 2009, 20:32
Location: Östersund

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by Brygg »

Tack för dom snabba svaren kanske blir en 500 ändå =)
Men kan jag då lägga in både t.ex fliluftskartan och skoterkartan och köra dom tilsammans från ett minneskort?
som beskrivs på kart sidan att man kan lägga in skoterspåren på friluftskartan?
Hur stort minneskort rekomenderas att köpa och vilken typ av kort är det jag ska ha?

MVH//Robin
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by Trollet »

Teknikmagasinet:

Nr 181120 SanDisk microSD 2GB
89.90 kr

Större behövs inte, mindre finns väl knappt att köpa.
Nüvi 500
Brygg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 23 November 2009, 20:32
Location: Östersund

Re: Nuvi 500 VS 550

Post by Brygg »

tack för alla svar har bestält en 500 nu med 2g minneskort =)
Post Reply