HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

sftjioh
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 16
Joined: 18 November 2009, 13:09
Location: Drängsmark

HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by sftjioh »

Hej,

Har just fått hem frilufskartan pro v2 och försöker förtvivlat få över den till min 276C (vilket ska funka)
Men jag får hela tiden fel från Mapsource "The gps in unable to program the requested memory region. ......"

Jag har ett 512 MB datakort (tomt hoppas jag iaf..) någon som har en vettig lösning ??

Mvh
Jimmy
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: HJÄLP

Post by Mikael »

Vilken version av Mapsource kör du?
Vilken version har firmware i din 276C
Har du installerat de senaste Garmin USB-drivers, dvs v2.3?

Själva har inte V2 ännu, så jag har ingen möjlighet att testa på riktigt.

(Ändrade din rubrik lite så det är lättare att hitta för andra)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by HMR »

Har du lagt in en upplåsningskod i PC:n till den kartan som avser din 276C?

Jag misstänker att hanteringen av koderna kan vara lite annorlunda i v2. Hur dom hämtas från Garmin och hur dom läggs in på PC:n. Senaste versioner av både MapSource och firmware är nog bra att ha installerat.
sftjioh
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 16
Joined: 18 November 2009, 13:09
Location: Drängsmark

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by sftjioh »

Japp, har både nyaste versionen av MapSource, USB drivarna samt nyaste firmware på GPS:en,
har både provat på en XP Maskin samt en Windows 7 burk.

Har även aktiveratkartan enligt instruktioner från Garmin....
Ringe supporten nu och suck.... dom hade tyvärr noll koll....

Han föreslog att jag skulle formatera kortet... men hur fn gör jag det ?
Enligt supportnissen skulle det gå göra från GPS:en (har inte själv hittat den menyn ännu... men jag kan ju ha letat fel..)


Några mer ideer innan jag skickar tillbaka kortet på service ?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by Mikael »

HMR wrote:Har du lagt in en upplåsningskod i PC:n till den kartan som avser din 276C?

Jag misstänker att hanteringen av koderna kan vara lite annorlunda i v2. Hur dom hämtas från Garmin och hur dom läggs in på PC:n. Senaste versioner av både MapSource och firmware är nog bra att ha installerat.
I Mapsource/GPS så hanteras koderna på exakt samma sätt som Garmins alla andra kartor.

Det han bör kolla upp är så att det inte har hänt något med minnet. Vet av flera som har haft problem med sina 512Mb minnen.
Problemminnen har hamnat i någon form av låst läge, dvs de kartor som finns på minnet fungerar men det går inte att radera eller skicka in nya kartor i minnet. Mapsource har klagat på minnet fullt, kartor får ej plats osv.

Vad jag vet har ingen av de drabbade har haft tillgång till extern Garmin minnesläsare för att kolla om det går att fixa till i en sådan istället för att köra via GPS.

Angående supporten och formatera minnet. Du skall ha väldigt tur och komma till någon som kan något på deras support.
Formatera kan du bara göra i datorn då det gäller SDminnen. Som bekant så har 276C inte SDminnen utan Garmins egna minnen. Det du då kan göra är att ha extern garmin minneskortläsare och använda menyvalet "Radera Garmin-lagringskortet" i menyn Hjälpprogram i Mapsource.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
sftjioh
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 16
Joined: 18 November 2009, 13:09
Location: Drängsmark

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by sftjioh »

Jo , deras support är inte mycket att hurra för tyvärr (verkar inte har riktigt koll),
Provade Just med BaseCamp och där får jag iaf upp att jag har ca 500Mb ledigt på minnet men sen när jag startar överföringen av kartan så händer exakt samma sak tyvärr... får upp ett felmeddelande och på gps:en står det bara "transfer data" .... gpsenheten är sedan helt låst (måste starta om det).

Har nu även provat med "Friluftskartan Pro" och jag får samma problem där (dvs inte v2)


Garmin har ju "egna" USB drivare också .. någon som vet lite mer om dessa ?
Behövs dom ?
Följer dom med MapSource ?

(jag har iof installerat dom manuellt, men kan ju vara bra att veta om ni har dom installerade)



//Jimmy

PS
Vill ju lägga "order" på skoterledskartan nu , men vore ju skönt om GPS helvete funkar före....
DS
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by Mikael »

Hmm, Basecamp-programmet....

Har du testat med Mapsource och överföra kartan?

Och då du kör med 276C så används Garmins USB-drivisar. Följer med Mapsource men ladda ner de senaste v2.3 och installera.

Edit: Nu när jag läser bättre så såg jag att du har installerat senaste Garmin USB.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
sftjioh
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 16
Joined: 18 November 2009, 13:09
Location: Drängsmark

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by sftjioh »

Japp har provat med MapSource (samma fel där)
så enligt garmin är det problem med

1. GPS enheten
2. Minneskortet

Så det blir väl att skicka in prylarna och vänta...
Suck...
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by Mikael »

Jag skulle aldrig skicka iväg en 276C om den var min, förrän jag bevisligen VET att det är fel på enheten. Den är värd sin vikt i guld.

Skulle hellre testa minneskortet hos någon bekant eller åka iväg till en handlare som kan testa kortet i någon av sina GPSr eller om du har tur så har handlaren en kortläsare för Garminkort.

Samt ta med din 276C till handlaren och låna någon kort av honom och testa i din GPS.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
sftjioh
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 16
Joined: 18 November 2009, 13:09
Location: Drängsmark

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by sftjioh »

Ligger något i det... Jag jobbar ju varranan vecka i Göteborg så jag får väl ta en sväng förbi Garmin direkt och be dom kolla upp enheten. Man är ju Jävligt sugen nu på att testa av den....

Fast det är ju inte allt för mycket snö ännu i Skellefteå :-(
Men det bär av upp till Stugan i tärna om 2v så lite innan dess måste allt funka.

//jimmy
sftjioh
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 16
Joined: 18 November 2009, 13:09
Location: Drängsmark

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by sftjioh »

Hej igen,

Någon vänlig själ i närheten av Skellefteå som har ett minneskort till en 276C som man skulle kunna får prova med ?

Jag har allt installerat på en bärbar så jag kommer gärna förbi och provar ....


Mch,
Jimmy
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by Mikael »

Har du vägarna förbi Kalix är du välkommen att testa.

Annars så säljer väl YammaCenter i Skellefteå Garmin? Även Season i Skelleftehamn säljer Garmin.

Jag kollade på försäljning av Marina saker, dessa ÅF brukar ha mest prylar, annars hamnar man på typ Fotohörnan som i bästa fall har en en broschyr på Garminmodeller i lager. ;)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
sftjioh
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 16
Joined: 18 November 2009, 13:09
Location: Drängsmark

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by sftjioh »

Kalix, väl det blir ju en liten bit... men börjar snart vara desperat så :-)

Har nu kollat både med Season och Yamaha center och självklart så hade ingen av dom minneskort hemma...
Men det bär ju av till Göteborg nästa vecka så man får väl hoppas att det löser sig då
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by Mikael »

sftjioh wrote:Kalix, väl det blir ju en liten bit... men börjar snart vara desperat så :-)

Har nu kollat både med Season och Yamaha center och självklart så hade ingen av dom minneskort hemma...
Men det bär ju av till Göteborg nästa vecka så man får väl hoppas att det löser sig då
Du får väl passa på då du skall och köpa "Bokhyllan Billy" på IKEA. :lol:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: HJÄLP (276C och Frilufts PRO V2)

Post by HMR »

Du kan alltid stoppa ditt minneskort (och ett extra frimärke...) i ett kuvert och posta till mig så kan jag kolla kortet i mina två 278:or. Rimligtvis har du då besked från mig inom två dygn huruvida kortet är OK eller inte. Adress se resmark.se.

Är kortet defekt finns ju ingen anledning att skicka väg din 276C. Ett nytt kort kan du köpa för 700 kr från USA.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply