Kartvisning i Mapsource

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
micke.d
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 17 December 2009, 12:20
Location: Norrbotten

Kartvisning i Mapsource

Post by micke.d »

När jag jämför kartbilden i MapSource med ett utdrag ur fastighetskartan ser det inte riktigt likadant ut.
I MapSource verkar bilden vara utdragen i öst-västlig riktning.

Finns det något sätt att ändra på detta så att MapSource visar kartbilden på ett sätt som liknar fastighetskartans?
Kartbilden i MapSource verkar inte förändras när jag byter mellan t ex RT90 och WGS84, vilket jag prövat.

??
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Kartvisning i Mapsource

Post by Mikael »

Alla Mapsourceversioner som är nyare än V6.13.7 har den buggen i sig. Felet blir värre ju längre från ekvatorn man befinner sig.
Enligt Garmin så arbetar de med problemet men det har det nu sagt i över 1 år, när det då blir fixat vet ingen.

Lösningen är att installera V6.13.7 på datorn.

Jag har installerat V6.13.7, sedan gjorde jag en kopia på Mapsource.exe och kallade den Mapsource6137.exe och skapade en genväg till den. Efter det så uppdaterade jag till senaste versionen.

Då kan jag använda både nya och gamla versionen, beroende på hur jag känner mig.

Det som gäller är att upplåsningskoder måste skrivas in via den nya Mapsource samt att de nyare City Navigatorkartorna inte fungerar på den gamla Mapsource (såvida man inte gör om formatet på kartfilerna förstås).
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
micke.d
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 17 December 2009, 12:20
Location: Norrbotten

Re: Kartvisning i Mapsource

Post by micke.d »

Tack Mikael!

Det förklarar saken!

Cheers,

Micke
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Kartvisning i Mapsource

Post by HMR »

Mikael wrote:Det som gäller är att upplåsningskoder måste skrivas in via den nya Mapsource samt att de nyare City Navigatorkartorna inte fungerar på den gamla Mapsource (såvida man inte gör om formatet på kartfilerna förstås).
Det är inte alls speciellt komplicerat att packa om nya kartor till gamla formatet. Finns gratisprogram på internätet som fixar det.
micke.d
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 17 December 2009, 12:20
Location: Norrbotten

Re: Kartvisning i Mapsource

Post by micke.d »

Hej igen!

Kände mig äventyrslysten, och windos-maskinen var upptagen, så provade att installera MapSource 6.13.7 under wine i linux. Funkar ypperligt. Har inte upptäckt några problem än, men har iofs inte provat att ansluta gps:en ännu. Mina existerande databaser med spår etc läses dock in utan problem och allt jag provat funkar.

Och kartbilden är rätt!

Tack för hjälpen!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Kartvisning i Mapsource

Post by Mikael »

Jag har för mig att det kan vara nåt problem med USB-kommunikationen när man kör Mapsource på detta sättet.

Kolla gärna och meddela om det går bra.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
micke.d
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 17 December 2009, 12:20
Location: Norrbotten

Re: Kartvisning i Mapsource

Post by micke.d »

Kom just på att jag glömt att rapportera hur det gick med wine och MapSource.

Nån liten märklighet förekommer, men det går bra att installera Friluftskartan, ladda upp och ned spår och waypoints etc, och redigera och skapa egna spår. Har använt detta rätt mycket nu, funkar bra.

Ubuntu 9.10
MapSource 6.13.7
Wine 1.0.1
Garmin Oregon 300
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Tack och adjö till MapSource 6.13.7

Post by HMR »

I dag har jag bytt från IE till Google Chrome. Tiden har runnit ut för stenålders IE. FireFox tyckte jag inte var så mycket bättre.

Idag har jag oxå gått över från MapSource 6.13.7 till MapSource 6.16.3 som standardverktyg för ruttplanering mm till mina GPS:er. Efter att ha producerat ett antal mer eller mindre oanvändbara versioner så har nu Garmin äntligen lyckats ta fram en fungerande version. Och därmed så har tiden oxå runnit ut för MapSource 6.13.7.

- 6.16.3 är betydligt mer stabil än 6.13.7. Med vissa nyare kartor kraschar 6.13.7 ständigt & jämnt.

- 6.16.3 är skapar kartfiler MYCKET snabbare än 6.13.7

- 6.16.3 visar rutter transparent över kartans vägar så att man kan se underliggande vägens typ. En stor fördel som delas med GPS:er som 276C och 278. AsfaltMC-åkaren vill alltid åka på "gula" vägar medan grusMC-åkaren vill hålla sig på "svarta" vägar.

- Även spår visar 6.16.3 tydligt men transparent så att underliggande topografiska detaljer fortfarande syns.

- 6.13.7 kan inte skapa upplåsta kartfiler till nyare GPS:er vilket 6.16.3 kan.

- 6.16.3 har bättre möjligheter att anpassa hur (storleken) text och ikoner visas på skärmen.

- 6.16.3 kan läsa kartor lagrade både i gamla formatet och i nya formatet. 6.13.7 kräver att kartorna finns under C:\Garmin.

- mm.

Det finns fortfarande dumheter med 6.16.3 som att småvägar försvinner vid utzoomning och att projektionsvinkeln måste anpassas manuellt (med CTRL-ALT-A) men jag menar att 6.16.3 är ett klart bättre val.

ProjectionAngle kan man ställa in med CTRL-ALT-A men det funkar lite hipp som happ. Och skillnaden syns inte förrän efter det att man stoppat MS, rensat cachen och därefter startat om MS. Jag fick det att fungera bäst om jag editerade i registret i stället för via CTRL-ALT-A.

Gör så här om du vill ändra en inställd projektionsvinkel:
- Starta MS
- Aktivera aktuell karta.
- CTRL-ALT-A.
- Välj "Let MapSource choose".
- Starta om MS.
- CTRL-ALT-A.
- Välj "Use custom projection".
- Stäng MS.
- Rensa cachen.
- Starta MS.

Dvs för att ändra en redan vald projektionsvinkel måste man gå via "Let MapSource choose".

Den manuellt inställda ProjectionAngle är unik för varje kartfamilj. Lagras i registret under [HKEY_CURRENT_USER\Software\Garmin\SharedSettings\Product\83951616] "ProjectionAngle"=dword:00000025.
I detta fall står 83951616 för ryska kartan "topo 6" och 25 är hexadecimalt för 37.

Just denna ryska kartan krävde f ö att ProjectionAngle=37 för att över huvud taget fungera. Dvs kartan ritas alltid med ProjectionAngle=37 medan allt annat (rutter, waypoints, musklick) utgår från av användaren inställd ProjectionAngle. Det finns tydligen en & annan konstighet i hanteringen.

Man måste i praktiken ha FriPro och City Navigator inställda på samma projektionsvinkel för att kunna växla mellan kartorna på ett smidigt sätt. Jag kör med 56 grader. Då blir både södra Norrland & Alperna någorlunda lite förvrängda.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply