GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Triple
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 24 January 2010, 10:13
Location: Forshaga

GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Triple »

Hej.

Nybörjare som försökt bena ut vad man ska satsa på. Tydligen är det 276c eller 278 som gäller. Och vad jag läst mig fram till så fungerar INTE 378 bra med friluft och skoterkartan. Någon som vet mer ang. 478? Är den testad? och vad skiljer den mot 278?

Tacksam för svar i dessa funderingar av någon kunnig härinne.

/Triple
Lynx X-trim 07
GPSMAP 478
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478

Post by Mikael »

Det enda som skiljer sig är att 478 har amerikanska båtkartorna installerat i sitt interna minne istället för 278ans City Navigator.
(Denna karta går att byta ut, dock inte med Mapsource utan med Webupdater)

Sedan står det skrivet 478 istället för 278 uppe i displayen ;)

Beträffande tillberhören så vet jag inte vad som kartongen innehåller. Fäste följer garanterat med så du kan montera den på skotern.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

GPSMAP478

Post by HMR »

runte wrote:Funderar på en Garmin GPSMap 478, har någon här vetskap om den är minst jämbördig med 278/278, bra skärm, funktioner gpsmottagning mml
Den är jämbördig med 278. Dvs lika kass mottagare och lika överlägsen funktion i övrigt. Bra skärm. De fördelar den möjligtvis har i USA är inget som funkar här.

Kostnad som tillkommer är inköp av Europakarta (CNE 2011.1) och/eller Fri Pro (v2).
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP620 (från - Köpa GPS)

Post by runte »

Tack för ditt svar "HMR"
Har yttrligare ett par frågor (ursäkta trådkapningen)

478:an är ju förladdad med US marinkartor, går det att ersätta dessa med fripro/CNE? eller måste man leva med US kartor

Har dålig koll på prisbilden på 276/278/478 men är ca 600 US$ ett överpris för en "Newly Overhauled" med samma garanti som för en ny apparat?
Tillkommer tull, moms och annan skit innan man har den hemma?

Tips om något ställe där minneskort 512mb (Garmin) säljs till någorlunda vettiga priser
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP620 (från - Köpa GPS)

Post by runte »

Har en nog så viktig fråga till ang 278/478, hur syns skärmen bland vita snövidder och strålande sol tex uppe på fjället?
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP620 (från - Köpa GPS)

Post by Mikael »

Skärmen är det inga problem med, syns mycket bra.
Interna kartorna går att byta ut, men inte med Mapsource utan man får använda Webupdater. Finns info här på forumet. Kör själv med Frilufts V2 i interna minnet.

Här finns det ganska billiga minnen att köpa: http://www.gpscity.com/garmin-gpsmap-37 ... cards.html
Men beställ bara 1 åt gången, verkar gå under någon momsgräns då, tar man 2 så ryker man på moms.

Det finns en på forumet som har "moddat" en 478 till 278 (med lite hjälp av mig), kallar sig "Triple". PMa och be han besöka denna tråd.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Triple
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 24 January 2010, 10:13
Location: Forshaga

Re: GPSMAP620 (från - Köpa GPS)

Post by Triple »

Mikael wrote:Skärmen är det inga problem med, syns mycket bra.
Interna kartorna går att byta ut, men inte med Mapsource utan man får använda Webupdater. Finns info här på forumet. Kör själv med Frilufts V2 i interna minnet.

Här finns det ganska billiga minnen att köpa: http://www.gpscity.com/garmin-gpsmap-37 ... cards.html
Men beställ bara 1 åt gången, verkar gå under någon momsgräns då, tar man 2 så ryker man på moms.

Det finns en på forumet som har "moddat" en 478 till 278 (med lite hjälp av mig), kallar sig "Triple". PMa och be han besöka denna tråd.
Har svarat på PM, och snart så behöver jag mer hjälp med moddning :D :wink:
Lynx X-trim 07
GPSMAP 478
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Så har paketet anlänt och helt enl. beräkningarna så är det enbart en US AC adapter
Första frågan, finns det att köpa enbart den utbytbara delen i "stickproppen" dvs gå från US till Sverigestift
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

runte wrote:Så har paketet anlänt och helt enl. beräkningarna så är det enbart en US AC adapter
Första frågan, finns det att köpa enbart den utbytbara delen i "stickproppen" dvs gå från US till Sverigestift
Står det på trafon att den klarar av 220v? Inte bra och plugga in den i uttaget om den är specad på 110v.
Jag var lite oupmärksam och provade det med en bläckstråleskrivare och det började ryka väldigt obra från skrivaren.

Vad jag vet så finns det inte som reservdel, men prova ring till någon Garminhandlare och säg att du har brytit sönder stiften om det finns någon reserv att få tag på.

Annars så kan man nog löda på kablar på stiften, isolera med krympslang och sedan skruva dit en svensk stickkontakt på kablarna.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Japp står 110-240 V på den
Kollat lite på nätet och det ser mörkt ut att bara kunna köpa själva svenska "påsticket", har du/ni samma laddare dvs möjlighet att byta den yttersta delen av stickproppen för div. länders vägguttag eller är det USA special?

Har riggat upp ett provisorium så länge, har oxå spånat lite på lösningar du kom med

Kör laddningen nu och har fingrat en del under tiden och JA det finns en drös med inställningar, har hittat RT90 och en del annat smått o gott i inställningarna (var tex. lite rädd att endast Lat-Long skulle vara tillgängligt
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Hmmm... börjar lite trist, Mapsource hittar inte 478:an och hur hittar man enhets ID på en sån maskin?

Har inställning: Seriell data = Garminskommunikationsformat
Överföringsläge = Värd

Har även testat lite annat men icke

Bra förslag mottages tacksamt

Bör kanske tillägga att jag har inget minneskort ännu, om det nu skulle göra någon skillnad

Kan det vara möjlig att köra in tex. Fripro på interminnet via Webupdater (enl tidigare anvisningar) med "unlock fid- köret eftersom jag inte kan låsa upp på vanligt vis
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

Seriell data har inget med kommunikationen att göra, antar att du kör med USB-kabel.

Testa att ladda ner/installera Garmin USB-drivers från denna sida: http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=591

GPSen är väl påslagen? ;)

Angående Unlock_fid. Du måste skriva in upplåsninghskoden för Frilufts i mapsource innan du skapar gmapsupp.img-filen.
Unlock_fid kollar endast om kartan är upplåst för aktuell enhet. Den låser inte upp någon karta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Hej, hade precis installerat Garmin drivern och kontakt upprättades direkt men tackar så mycket ändå

Tackar oxå för upplysningen ang kartor, den var redan gjord så jag gör en ny
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Hej o hå, gjorde en blandning av CNE 2011 och Fripro NN allt gick in via WebUpdater, strålande, men av fripro ser jag inget annat än ibland runt zoom 8km då ritas den upp men sen tar CNE över, men man kan kanske inte blanda på detta sätt, experthjälp mottages

Ser i kartinfo att USA kartorna ligger kvar, i allafall till namnet och min karta (bara en) som kallas Sollefteå 19H NO mm

Mottagningen är inte så kass som jag befarade, klart bättre än min urgamla Garmin 45, knapparna känns oxå igen :wink:
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

Orsaken till att Frilufts och CityNav blandas på det sättet är för att bägge kartor är bakgrundskartor och beroende på de olika zoomlagrens prio så hamnar det ovanpå varandra i olika prio beroende på zoom.

Helst skall du bara ej överlappande bakgrundskartor i interna minnet, dvs ex. Frilufts pro och de överlappande områdena tar man endast me från en av kartorna.

När det gäller USA-kartan så antar jag att den heter nåt med Autorouting eller liknande. Den får du aldrig bort. Ligger i GPSens ROM.

Namnet på kartan som du skickar in med Webupdater får det namn som du ser längst ner på "Kartor"-fliken. Du kan klicka och ange eget namn om du vill.

Enda gången du kommer upptäcka kass mottagning är då du kör norrut efter snirklande leder i tät granskog, alternativt i djupa dalgångar, lite beroende på riktning av dalgången kontra satelliterna.

Går att avhjälpas med extern BNC-antenn för ca 400:-
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply