GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Kan man inte tänka sig att "sacrifice_maps" tar bort USA kartorna??
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by HMR »

runte wrote:Hade fel i mitt föregående inlägg ang gmapsupp.img

Har testat dessa .img
gmapoem ok
gmapbmap ok
gmapprom ok
gmapprom1 ok
gmapsupp ok
Vilket namn .img-filen ges är utan betydelse. Det är bara en adress där kartan hämtas. Jag brukar använda namn som 278prom.img eller fpv2_278.img.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by HMR »

Efter att ha läst tyskarnas slutsatser så hade jag testat:

Skapa två filer small1.img och small2.img som vardera innehåller ett enda litet segment av den karta du vill installera. Kör sedan webupdater:

C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\temp\small1.img -autorun usb /i
C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=77 path=C:\temp\small2.img -autorun usb /i

Kontrollera om USA-kartorna försvunnit och att de två nya segmenten finns på plats. Om OK så finns
två möjliga vägar.

Alternativ 1: Gör en kartfil big.img med max c:a 1750 MB kartor. Tanka upp filen med
C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\temp\big.img -autorun usb /i

Alternativ 2: Dela upp kartorna på två kartfiler part1.img med max c:a 400 MB kartor och part2.img med max c:a 1350 MB kartor. Tanka upp filerna med
C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\temp\part1.img -autorun usb /i
C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=77 path=C:\temp\part2.img -autorun usb /i

Ännu enklare är att testa alternativ 2 ovan direkt. Bör funka rakt av.
Last edited by HMR on 21 May 2010, 07:13, edited 1 time in total.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

Jag skulle nog välja att skicka in Frilufts i det mindre minnet och City Nav i det större.
Då man man antagligen välja vilken karta som skall vara aktiv, vilket man inte kan i en 278 med kartorna i internminnet.

/Micke...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by HMR »

Mikael wrote:Jag skulle nog välja att skicka in Frilufts i det mindre minnet och City Nav i det större.
Då man man antagligen välja vilken karta som skall vara aktiv, vilket man inte kan i en 278 med kartorna i internminnet.

/Micke...
Tvärt om. Dvs FPv2 i det större och CNE i det mindre. I alla fall om man bara rör sig i Norden. Viktigt att få reda på huruvida man kan aktivera/deaktivera de två minnesdelarna separat och därigenom kunna använda överlappande kartor.

Uppdelningen i två minnesdelar har bara fördelar som jag ser det (om info stämmer). Behövs i princip inget dyrt extrakort då. Fast å andra sidan är extrakortet rätt bekvämt. T ex att trycka in CNE Spanien, Skoterledskartan, Litauen Topo, Blue Chart, etc för tillfälligt bruk.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Det verkar ju strålande, har så länge bara lagt in en snutt på vardera och CN USA BORTA, Americas Autoroute Weather Basemap ligger dock kvar men den låter liten i mina öron :roll:

Har bara en kartdel CN ock några kartdelar fripro inlagda som test men ser att CN tar överhand oavsett zoomläge, jag kan ju bocka CN för att se fripro, i GMXT så ligger fripro "överst"

Ni "Mickar" är strålande, låt vara att ni inte alltid själva kommer på själva lösningen men ni verkar alltid lyckas finna den på något sätt, utan er så tror jag att jag inte vågat på mig ett köp av 478 m/USA

Mao mången tack
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

"Americas Autoroute Weather Basemap" kan du inte ta bort. Finns en liknande i 278an.
Den sitter i själva programvaran för GPSen. Tror att man kan feppla med den också, vill minnas att den kan vara max 16mb.

Du får leva med att bocka av/på de kartor du vill se. GPSen har inte en susning om du vill se på Frilufts eller CN.

Man kan ändra CN så att den blir transparent, dvs att man ser andra kartor under (som Skoterledskartan).
Jag tror det blir ganska plottrigt, speciellt då vägarna i Frilufts inte går på exakt samma stället som på CN.

Forumet är till för att hjälpa andra, oavsett om det gäller Skoterledskartan eller annat. Ibland behöver man själv hjälp då kompisen Google inte är till någon hjälp.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

Kom på en annan sak.

Om man skickar in en pytteliten nonsenskarta på typ 1Mb i rgn=77 så kanske hela resterande minne går att använda till rgn=49, dvs 1.8Gb

Skall vid tillfälle prova om rgn=77 finns på min 278 som en dold minnesdel. Skulle vara guld om man kunde ha 2 interna minnesareor.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by HMR »

Mikael wrote:Kom på en annan sak.
Om man skickar in en pytteliten nonsenskarta på typ 1Mb i rgn=77 så kanske hela resterande minne går att använda till rgn=49, dvs 1.8Gb
Det var väl det jag skrev i inlägget ovan..... :wink:
Angående vilken karta som syns vid två aktiva är, om jag förstått saken rätt, beroende på kartans prioritet. Dvs ritordning. Den kan ändras. Jag tror att t ex GmapTool kan fixa detta.

Fri Pro V2 har högre prioritet än CNE2011 och ritas sist på min 278. Dvs båda kan vara aktiva samtidigt och därmed fungerar ruttning och rutten visas på Fri Pro V2.

I min 278 ryms c:a 1765 MB kartor, dvs c:a 1.72 GB. Det vore intressant att veta hur mycket som ryms i 478.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

HMR wrote: Det var väl det jag skrev i inlägget ovan..... :wink:
Läste det lite slarvigt, såg det nu då jag dubbelkollade. :oops:
HMR wrote: Angående vilken karta som syns vid två aktiva är, om jag förstått saken rätt, beroende på kartans prioritet. Dvs ritordning. Den kan ändras. Jag tror att t ex GmapTool kan fixa detta.

Fri Pro V2 har högre prioritet än CNE2011 och ritas sist på min 278. Dvs båda kan vara aktiva samtidigt och därmed fungerar ruttning och rutten visas på Fri Pro V2.

I min 278 ryms c:a 1765 MB kartor, dvs c:a 1.72 GB. Det vore intressant att veta hur mycket som ryms i 478.
Man kan ändra PRIO, men man kan ändå inte lita på att allt blir korrrekt.
Garmins kartor har olika zoomnivåer (normalt ca 3-6 nivåer) och beroende på vid vilken zoomnivå som är knyten till vilken detaljnivå (finns 24 stycken) så kan kartorna ändå visas i 'fel' ordning.

Dessutom kan varje kartdel ha sin egna zoom->detaljnivå och givetvis kan också varje kartdel ha olika ritningsprio.
Detta verkar fungera lite si och så, som ni alla märkt så hamnar skoterleden ibland under sjöarna i Mapsource. SOm tur är så händer det inte i GPSen.

Och utanpå det så man man internt på varje karta styra prio mellan de olika objekten.





Sedan så inbillar jag mig att kartan panorerar något snabbare om man har 'onödiga' kartor avslagna.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

HMR wrote:
Mikael wrote: I min 278 ryms c:a 1765 MB kartor, dvs c:a 1.72 GB. Det vore intressant att veta hur mycket som ryms i 478.
Såg ditt inlägg lite väl sent, synd när jag ändå kom så nära, var precis färdig med uppladdningen CNE på reg 77 = 1237mb, fripro NN + fripro SN på reg 49 = 456mb, tot = 1693mb

Är på väg till posten?? för att hämta minneskortet, passar på att fråga, trodde att jag pröjsat allt i förväg men kortet kom med postförskott 241kr har inget minne att jag beställt PF men det kanske är normal utskickning?
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

runte wrote:
HMR wrote:
Mikael wrote: Är på väg till posten?? för att hämta minneskortet, passar på att fråga, trodde att jag pröjsat allt i förväg men kortet kom med postförskott 245kr har inget minne att jag beställt PF men det kanske är normal utskickning?

Svarar själv, tull + moms + posten GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by HMR »

Mikael wrote:Sedan så inbillar jag mig att kartan panorerar något snabbare om man har 'onödiga' kartor avslagna.
Naturligtvis. Alla aktiva kartor ritas en i taget. Dvs ju färre aktiva kartor desto snabbare panorering.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Måste säga, skoterledskartan och ruttning i densamma med typfil original + Garmin GPSMAP 478 = SUPER
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

runte wrote:Måste säga, skoterledskartan och ruttning i densamma med typfil original + Garmin GPSMAP 478 = SUPER
Då vet du hur jag har det då jag kör runt med min 278. :)
Och snacka om att man saknade den då jag testade sur-zumo660 i vintras. *morr*


Det man sedan kan fråga sig är hur i hela fridens namn Garmin tänkte då de la ner 276C/278an? Antagligen nån på marknadsavdelningen som druckit alldeles för mycket Koskenkorva för att det skall vara nyttigt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply