GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Efter att ha haft gps:n påslagen utan extern laddning tills den "dog" (vid ca 6,1V) och därefter laddat apparaten så fick jag i batteriindikatorn full stapel (8,1V)
Så som läget är nu så ser det helt OK ut
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Har under vintern mest kört klubbens Viking med sladd men idag äntligen en tur med min egen maskin + 478:an

Sa till min hustru när jag kom hem, 478:an var värd alla pengar + lite till, läsbarheten och funktionen helt suverän trots vit omgivning och sol, ser bla. färdmarkören utan glasögon trots min "gubbsyn", inget jag är van vid med mina andra gps:er, numera förvarade i skrivbordslådan

Passar på att tacka "Kartman" och "HMR" för mkt god support under resans gång med 478:an
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

Kul att du är nöjd. :)
Kan du eller någon annan då förklara varför Garmin slutade tillverka lyxkryssaren?

Visst, lite ålderdomligt menysystem med hederliga knappar men konsumenterna accepterade.
Jag kommer nog aldrig att förstå mig på hur de på Garmin tänker... om de nu har nåt att tänka med....

Dessutom har de ett gäng 278or liggandes i lager men dessa säljer de inte. Bättre att ha dem liggandes... :?:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Trots "alla" inställningsmöjligheter verkar det inte finnas någon som som gör att jag kan sortera mina wp efter distans utan det verkar bara gå per aut efter bokstavsordning

Går ju att få upp ynka 8 wp i distansordning via find/wp men min önskan vore hela raddan wp via meny/meny/wp
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by HMR »

Konvertera dina WP till POI.

I 278 kan jag först välja kategori, t ex alla 70-kameror, och därefter visa dom i avståndsordning. Så om du tankar upp t ex en kategori "fiskeplatser" så skall du kunna visa dom i avståndsordning oberoende av antal.

Rent praktiskt så skriver du ut WP:s i GPX-format med Mapsource. Konverterar till CSV-fil med något lämpligt verktyg och sedan tankar du upp dem med POI-loader. Varje fil du tankar upp blir en egen kategori. Med eller utan egen grafiksymbol.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by HMR »

Mikael wrote:Dessutom har de ett gäng 278or liggandes i lager men dessa säljer de inte. Bättre att ha dem liggandes... :?:
Hur vet du det? Kan du förklara närmare?

Låter ju bra att dom fortfarande kan byta ut havererade ex. :)
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

Jag vet en som fick sin utbytt för en vecka sedan mot en fabriksny eller fabriksreparerad.

Fast jo, bra att de har dem så man kan få sin repad, fast jag skulle köpa en reservare om det fanns möjlighet. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
J.creutzer
Expert
Expert
Posts: 99
Joined: 29 January 2010, 12:37
Location: Säter, Dalarna, Sweden

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by J.creutzer »

Mikael wrote:Jag vet en som fick sin utbytt för en vecka sedan mot en fabriksny eller fabriksreparerad.

Fast jo, bra att de har dem så man kan få sin repad, fast jag skulle köpa en reservare om det fanns möjlighet. :)

Den där som fick sin enhet utbytt.. det var jag ;)

Den jag fick var fabriksny med garanti och det fanns fler på lager enligt killen jag pratade med... jag skickade min på tisdagen och på fredagen fick jag den nya mot en lite summa pengar ;)

hur skulle livet se ut om maninte hade en 278:a? :P
To Be Old And Wise You Must First Be Young And Stupid!....
joakim@creutzer.eu

Renegade 1200 4-tec -11;420 Mil :D [Såld]
XRS 600-E-tec -12; 102 Mil [Såld]
Summit X 154" -13; I väntans tider
[- GPSmap62s - GPSmap278 -]
Triple
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 24 January 2010, 10:13
Location: Forshaga

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Triple »

quote]

hur skulle livet se ut om maninte hade en 278:a? :P[/quote]

Känns rätt bra utan en 278:a faktiskt :mozilla_undecided:

Får känna mig nöjd med en 478:a som ä confad numera tack vare kartman :D
Lynx X-trim 07
GPSMAP 478
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by HMR »

Får en 478 i veckan. Skall bli intressant att se hur jag kan utnyttja de tre minnena för kartor. Dvs 1370MB + 450MB + 512MB.

Planen är ungefär:

Internt 1370MB: 1GB FriPro. Så mycket som det blir söderifrån + 370MB CNE2011 i södra Europa. T ex Italien mm.
Internt 450 MB: CNE2011 norra Europe. Norden, Baltikum mm.
Extrakort 512MB: Övriga delar av CNE2011 som jag behöver.

Dvs totalt 1 GB FriPro + 1.3 GB City Navigator. I praktiken funkar 478 utan extrakort till 95% av allt jag kör.

På detta vis hoppas jag slippa byta kartor alltför ofta. Har dessutom ytterligare ett 512-kort att användas när jag kommer utanför täckningen ovan eller om jag vill ha men någon lokal topo-karta.

Hitintills har jag haft City Navigator i internminnet (1750MB) på min 278 men även på den kommer jag nog att lägga in FriPro och istället köra CNE2011 på extrakortet. Fri Pro v2 är tämligen skrymmande och det är rätt smidigt att slippa skifta kort på längre MC-turer typ Skåne-Dalarna.

Problemet med kartorna på internminnet är att man bara kan aktivera allt eller inget på respektive minne. Det visade sig dock funka att lägga in CNE2011 Norge-Finland samtidigt med FPv2 Sverige eftersom dom inte överlappar. CNE Sverige lägger man t ex på externminnet tillsammans med Skoterledskartan och därmed kan man trixa en hel del med vilken karta som skall vara aktiv.

T ex:

- Bil: Aktivera CNE i Sverige. Aktivera internminneskartan i Norge.
- MC offroad: Aktivera både FPv2 och CNE. Funkar bäst eftersom GPS:en tar hjälp av CNE för att hitta positionen.
- Skoter: Stäng av CNE eftersom den stör (lås på väg) när man kör utanför vägnätet.

Jag får väl så småningom se vilket som visar sig mest praktiskt för min del. 278 & 478 är i alla händelser kul leksaker som gör det jag vill att dom skall göra. Dvs inte som Zumo & Nüvi. Dom gör som Garmin vill att jag skall göra.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Har oxå insett fördelarna med 2 interna minnen + ett minneskort

Har 1360 mb fripro i ena minnet, 465 mb CNE i det andra och fjuttiga (i storlek) skoterledkartan på minneskortet
Eftersom skoterledskartan uppdateras relativt ofta så är det gjort på ett kick då den ligger ensam på kortet

Klarar mig med 465mb CNE eftersom jag inte är så "vidreko" (pitemål. ung långrest på svenska)

Inser oxå hur bra 278/478 än är så kan dom omöjligen veta om jag ska ta bilen eller skotern när jag gör en rutt och får finna mig i att "bocka av" antingen skoterledskartan eller CNE vid ruttnavigering beroende på färdsätt

Fö så har jag inte maxat utrymmet i de interna minnerna, det går säkert att klämma in några mb ytterligare
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by runte »

Efter 1 vecka uppe i Arjeplogsfjällen måste jag än en gång framhålla 478:ans skärm, ibland gnistrande sol, ibland typ "mjölsäck" men läsbarheten helt enorm, ingen GPS som jag äger/ägt eller någon annans som jag har haft tillfälle att beskåda är i närheten av denna skärm, förutom en bekants 278
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by Mikael »

Och med dessa ord som grund så funderar man gång på gång, hur tänkte Garmin då de la ner denna modell...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Köpa 478?

Post by HMR »

Här verkar finnas en möjlighet att köpa 478 till rimligt pris:
http://forum.soe.se/showpost.php?p=4973 ... count=3864
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
hingstin
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 21 March 2011, 11:40
Location: Nykarleby

Re: GPSMAP 478 (sammanfogad - från GPSMAP620)

Post by hingstin »

Hejsan

Har följt lite här i tråden 478:an verkar ju va den bästa modellen enligt ER, hade funderat på en 620 (men såg att den inte visar TRACK) :shock:

men funderar på detta med "2 st interna minnen" i 478:an
i garmins spec står såhär:



Kartor och minne:
Baskarta: ja
Förladdade kartor: ja (kustkartor)
Möjlighet att lägga till kartor: ja
Inbyggt minne: none (cannot load maps to internal memory)
Accepterar datakort: Garmin data cards
Waypoint-punkter/favoriter/platser: 3,000
Rutter: 50
Spårlogg: 10,000 points; 20 saved tracks



alltså: Inbyggt minne: none (cannot load maps to internal memory)
Och vanligt SD kort går ej heller eller.....?

Vad menas med detta :?:

Här va länken till spec:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=402

~G
Post Reply