Oregon 200 hur tanka flera kartor

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
hedghog
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 1 February 2010, 20:02
Location: Tallinn

Oregon 200 hur tanka flera kartor

Post by hedghog »

Så nu har jag just beställt en Oregon 200. (Jämförde lite och tyckte att prisskillnaden var stor mot 300 och att minneskorten i princip är gratis och de 3 funktioner som finns i 300an var överflödiga). Nu till frågan:


Jag har ett 4GB kort liggandes och jag vill ha följande 3 kartor i denna GPS:

* Skoterledskartan, samtliga områden.
* Fripro
* EOMAP (Estlands motsvarighet till Fripro)

Vad jag förstår tar ledkartan inte speciellt många MB, Fri pro runt 1GB och est kartan runt 2GB så det borde få plats på kortet. Jag kommer ju att få skoterledskartan skickad via mail och ha den lokalt på datorn. Samma med Fripro. Est kartan kommer leverantören att tanka in på mitt kort. Kan jag i Mapsource lägga till Fripro + ledkartan utan att est-kartan försvinner? Eller måste jag på något sätt få över est kartan lokalt på min dator för att sedan tanka över alla 3?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Oregon 200 hur tanka flera kartor

Post by Mikael »

Du bör vara försiktig med det minneskortet. Ta backup på filen/filerna som ligger där.

Sedan efter du har de andra kartorna i datorn så skall du markera dem och överföra dem till USB-minne eller liknande.
Då får du en mapp på det minnet som heter Garmin och i den mappen så hittar du en fil som heter gmapsupp.img

Kopiera filen till datorn, döp om den till gmapsup2.img och kopiera ner den på minneskortet med Estlands karta så att du har gmapsupp.img och gmapsup2.img där.

Håll tummarna och testa. Jag är osäker på om Oregon kan hantera mer kartnamn än just gmapsupp.img, Skadar inte att testa.

Om det inte fungerar så kan du behöva slå samman filerna, det gör du med programmet GMAPTOOL.
Finns beskriver hur du gör här på forumet.

I vilket fall som helst så skulle du kanske försöka få dem att skicka CDn med Estlandkartan till dig. Gör du fel med minneskortet så kan kartan försvinna, dessutom är det inte säkert att du kan kopiera Estlandkartan till annat kort om det visar sig att den är låst till just det kortet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
hedghog
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 1 February 2010, 20:02
Location: Tallinn

Re: Oregon 200 hur tanka flera kartor

Post by hedghog »

Tackar för infon. Jag kan bekräfta att gmapsup2.img fungerade utmärkt i maskinen.


Nu ska jag beställa ledkartan. Det blir väl rimligtvis gmapsup3.img den skall heta när jag kopierar över till minneskortet?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Oregon 200 hur tanka flera kartor

Post by Mikael »

hedghog wrote:Tackar för infon. Jag kan bekräfta att gmapsup2.img fungerade utmärkt i maskinen.


Nu ska jag beställa ledkartan. Det blir väl rimligtvis gmapsup3.img den skall heta när jag kopierar över till minneskortet?
Nix, samma gmapsup2.img, men då skall du markera kartorna både i Frilufts och Skoterledskartan innan du startar överföringen.

Här är lite andra filnamn som kanske fungerar på Oregon
viewtopic.php?f=17&t=1090
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply