Köpa GPS

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

Köpa GPS

Post by puttedyk »

Hej har suttit och letet men inte hittat det jag söker.
Viken GPS av dom som nu finns på marknaden rekomenerar ni?
skall kunna användas i bilen men framför allt på skoteren och evt på en Mc.
Vet att ni rekomenderar 278:an.
Finns det någon av dom nu före kommande som duger?
Några krav.
Vill kunna spara spår.
Skoterledskartan skall givetvis fungera.
Patrik
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Köpa GPS

Post by Trollet »

Hur ser budgeten ut? Det avgör egentligen allt.
Nüvi 500
User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

Re: Köpa GPS

Post by puttedyk »

Upp till 7000:- kan tänka mig mer om det vart det.
Huvud saken är det fungerar och fungerar bra!!
Patrik
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Köpa GPS

Post by Mikael »

Problemet, som jag ser det, är att alla Zumo/Nuvi och GPSMAP620 för den delen lider av POI-problemet.

Dvs Garmin har bestämt att det är helt onödigt att se saker som bensinstationer, affärer (vindskydd, grillstugor) och annat som finns i kartan. Dessa skall man endast kunna söka på och skall endast visas om man har dem som mål/delmål i sin rutt.

Om Garmin ändå hade kunnat lägga in en liten Ja/Nej bockruta i inställningar som heter "Visa POI", men nähä, inte ens det.

Ytterst irriterande, tänk om man kunde se att det ex. är en bankomat i grannkvarteret när man susar fram med bilen, då kanske man kommer på
"Just ja, måste ta ut pengar". Nu skall man komma på att man behöver pengar, börja dutta på skärmen för att hitta den där jäkla bankomaten, lägga in den som ett delmål i sin rutt, man slinker med fingret och råkas dutta på Slutmål och hela rutten är borta. man blir skogstokig och rammar närmaste gångtrafikant i ren ilska. ;)

Phew, sorry för ovanstående, har svårt att smälta Garmins påhitt. :)

Har du nu budget så är GPSMAP620 väldigt bra, stor/snabb och skarp skärm. Dock är den ganska dyr och det du får betala för är båtläget med VisionG2 stödet med autorouting även i båten.

Kanske att Zumo660 är det bästa då du även skall ha den på MC. Tänkte mest då på blåtandsstödet, både för telefon och headset.

Fast det finns ju ett annat trevligt alternativ.
Beställa en GPSMAP478 från USA och trycka in ex. City Nav i det interna minnet istället för Bluechart USA. Och vips, du har en GPSMAP278. ;)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

Re: Köpa GPS

Post by puttedyk »

tack för svaret nu är det bara att fatta beslutet.
jo deras på hitt är svåra att smälta men jänkare är jänkare.
lutar mot gpsmap620 då jag även har båt.

Och Micke tack för att du årkar hålla på!!!!!!!!!!!!!!!!
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
exxazz
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 11 February 2010, 02:44
Location: Stockholm

Re: Köpa GPS

Post by exxazz »

Ungefär den tråd jag tänkte starta...

Om jag mest kommer att använda gps:en i bilen, är GPSMAP620 fortfarande bästa alternativet? Det verkar ju så efter lite surfande på garmin.se. Nuvi 1690 verkar ju bäst i bil men funkar inte alls i terräng om jag förstår rätt.
Hittar ingen uppgift om TMS, eller vad det heter... info om trafikstörning över fm-radio. Går det att få i en gps som även funkar bra utomhus?

Tack Mikael för att du ger oss detta!
Om datorn vore en snöskoter skulle världen vara gladare!
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Köpa GPS

Post by ô-Man »

Autorouting i båt anser då jag vara overkill, om man inte har autopilot och hela den biten. Båten ska ju endå styras för hand. Men det är ju en smaksak.
Jag kör min 276:a i bil båt mc och skoter, finns för pengarna inget bättre. Skall man köra mycke i bil så köp en Nuvi 550 som kompliment och satsa pengarna på en bra navigator som fyller dina utomhusnavigeringkrav. Du får en hel gps med karta för samma pengar som du annars ska betala för ett autonavkitt till en 278/478.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Köpa GPS

Post by Trollet »

ô-Man wrote:Autorouting i båt anser då jag vara overkill, om man inte har autopilot och hela den biten. Båten ska ju endå styras för hand. Men det är ju en smaksak.
Jag kör min 276:a i bil båt mc och skoter, finns för pengarna inget bättre. Skall man köra mycke i bil så köp en Nuvi 550 som kompliment och satsa pengarna på en bra navigator som fyller dina utomhusnavigeringkrav. Du får en hel gps med karta för samma pengar som du annars ska betala för ett autonavkitt till en 278/478.
Då kan jag tillägga att 550:n är helt meningslös om du inte tänkt köra omkring i Europa. 500:an är samma maskin men med Nordenkartor.
Nüvi 500
User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

Re: Köpa GPS

Post by puttedyk »

är det någon som har erfarenhet av gpsmap620?
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Köpa GPS

Post by Mikael »

puttedyk wrote:är det någon som har erfarenhet av gpsmap620?
Jo, jag.
Visuellt sett så ser kartorna ut som på ex. Zumo660 osv. POIs syns ej etc. Däremot så har den en grym processor så kartan går inte alls segt.
Finessmässigt sett så tror jag den har mindre än Nuvi500, men då har den å andra sidan det marina läget med VisionG2-stödet. osv.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

Re: Köpa GPS

Post by puttedyk »

Gällande gpsmap 620 så har jag haft följande "brev" växling med garmin. och inte mycke nytt framkom.
Men det kan ju evt hjälpa någon till beslut. själv väntar jag nog ett tag. med att byta min 76cx
Patrik


God Morgon Kathleen
Frågorna kommer av att jag tänker använda den på skotern och då blir det väldigt mycke körning utan för vägarna.
Kan jag då använda friluftskartan i marin läge och på så sätt kunna spara spår?

Och eller var hittar jag denna info på nätet?

Eller skall jag välja någon GPS?
Eran gammal model gps 276/278 vilken är bästa ersättaren i dags läget?
Är sugen på GPSmap 620 till stor del för storleken på skärmen.

God morgon Patrik,

Om du vill använda dig av Friluftskartanpro i en GPSmap 620 måste du ha City Navigator Europe NT (eller vilken City Navigator karta som helst) för att kunna vara i bil läge vilket krävs för att kunna se Friluftskartanpro.

GPSmap 620 kan man tänka på lite såhär: Med bilkarta programmerad är GPSmap 620 en Nüvi modell, med sjökort programmerat är det en plotter.

Kartan bestämmer alltså "vilken GPS" den efterliknar.

Personligen hade jag hellre tagit en Nüvi 500/550 till skoterkörning. Det enda man mister är skärmstorleken.

Möjligen hittar du informationen du ber om i manualen för 620 http://www8.garmin.com/support/userManu ... 0-00696-00

Med vänlig hälsning / Best Regards

Kathleen
Garmin Sverige - support
www.garmin.se



Hej Kathleen

Kommer använda den på skoter båt och bil.

Då den används på en skoten är det bra att kunna se och spara spåret hur man kört.
alltså jag vill se hur jag kört. detta till sammans med friluftskartan.

Jag tolkar ditt svar som det går att göra oavsett om jag har den i bil eller båt fäste.
hoppas jag har rätt

Kan jag använd mina gammla bluechar eller är det g2 kort som gäller?
Patrik

Hej Patrik,

du kan inte spara ett kört spår i bil läge utan spara den rutt du skapat.

En rutt som tar hänsyn till vägar etc. kan inte göras med Friluftskartanpro utan enbart med City Navigator Europe NT.

GPSmap 620 är inte med på Bluechart ATL kompabilitets lista. Det är Bluechart g2 samt Bluechart g2 vision som bör användas till din GPS.

Med vänlig hälsning / Best Regards

Kathleen

Garmin Sverige - support
www.garmin.se

Vänligen inkludera tidigare korrespondens vid svar


Hej jag har lite frågor som jag ej hittat på nätet.

Om jag har Garmin gpsmap 620 i fäste för bil kan jag då spara spår?
eller måste jag ha det marina fästet i bilen för detta?

Kan man som på coloradon ha olika moder till ex bil, båt skoter mc?

Jag har sjökort och kartor som jag köpte till en garimn gps76cx.
kan jag använd dom i gpsmap 620?
,

du kan spara den rutt du har skapat i din GPS i bil läge. Bilfästet behöver du enbart för att få röstnavigering samt ström genom ciggkabeln. Annars är det vilken karta du har i GPSen som bestämmer vilket läge du kan använda GPSen i.

Du kan enbart ha GPSmap 620 i båt läge eller bil läge.

För att använde de kartor du redan köpt till en tidigare GPS måste du skaffa en ny upplåsningskod, beroende på vilken karta du har är de olika tillvägagångs sätt.

Vissa köps med två licenser, dvs. att du kan hämta en upplåsningskod till två GPSer medans andra bara har en licens. Då måste du köpa en extra licens för att kunna installera kartan på annan GPS.

Med vänlig hälsning / Best Regards

Kathleen

Garmin Sverige - support
www.garmin.se
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Köpa GPS

Post by Mikael »

Detta styrker min åsikt om att 276C/278 är den bästa GPS garmin någonsin har gjort, dess efterföljare/tronföljare kommer vi aldrig att få se.

Jag testkör Zumo660 på skotern denna säsong (jo, 278an ligger och väntar på hyllan för sitt återtåg). Kör den i 2D läge, norr upp, autozoom av.

Zumon är väl hyffsad, kör den i GÅ-läge (även testat EU-moped-läge). Då verkar inte fäst-på-väg vara så känslig, dvs man skall vara mycket nära en väg innan den hoppar dit. Nackdelen med GÅ-läge är att beräknad tid blir helt åt "&%)(/" fel.

POIs, syns på relativt bra zoom i GÅ-läge, lite varierande faktiskt beroende på hur mycket annat kladd som finns i bakgrundskartan (läs: Frilufts).

Bluetooth, SUGER MAX!. Tappar den anslutning till mobil (man vandrar iväg för långt från skotern) måste man starta om bluetooth antingen på telefon eller GPS. Bluetoothheadset klarar den av att autoansluta.
Ljudkvaliten har en hel del att hämta, rispigt och ganska tunt ljud. När man ringer via GPS och telefonens ljud kopplas till headset via GPS så blir det oftast superstörningar, dvs som om du sitter i en transformatorstation när man ringer.

Frilufts V2 funkar inte på Zumo660. Ser ut som skit. Kanske att det går att fixa med moddning av TYP-fil, Gjorde ett snabbt test utan att lyckas.
Frilufts Pro funkar ganska bra men är ganska seg då man panorerar kartan.

Har en GPSMAP620 också, tester med den kommer ske till sommaren så får jag sen se om det är värt att montera den på skotern för vintertest. Om inte, välkommen tillbaka GPSMAP278 :mozilla_kiss:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Köpa GPS

Post by Mikael »

En sak.

Har testat lite med spåren i GPSMAP620.
Den loggar inga spår i landläge så du kan inte ladda ur spår med Mapsource (som Garmin också säger)... MEN... (som de säger i Lets Dance :) )....

Man kan aktivera RAW LOGGING på enheten och använda wNutrak för att ladda ur spåret, dvs det äkta spåret och inte Fäst-på-väg-konverterade spåret.
Och det är mycket bra. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

Re: Köpa GPS

Post by puttedyk »

ser fram mot utvärderingen av gpsmap 620.
men verkar vara svårt att slå 276 eller 278 av tronen vad syslar garmin med? :shock:
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Köpa GPS

Post by Mikael »

Mjo, 620in är inte värt pengarna om man har tänkt att endast ha den på skotern.
Om man däremot skall ha den på båten under sommaren så är det en annan sak. Blir spännande att testa VisionG2. :)

Skall montera den på skotern till hösten för lite test.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply