Nuvi 500 Frilufskartan v2 segretation

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Skalman
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 3 March 2010, 13:35
Location: Umeå

Nuvi 500 Frilufskartan v2 segretation

Post by Skalman »

Har på ett mc forum att de som nyligt uppdaterat sina Zumo 660 fått problem med "färgerna" på frilufskartan.
Är det någon här som uppdaterat sin nuvi 500 och kör frilufsk. pro v2 som kan dementera eller bekräfta om det gäller den också.

Garmin svara att:
Hej!
Tyvärr kan det bli diskrepanser liknande dessa på fordonsnavigatorerna med Friluftskartan. Det är ingenting vi har en fix för i dagsläget.
Med vänlig hälsning / Best Regards


Klipper ur lite ur mc forumet:
JoJo... nu har Garmin Sverige tagit bort all info om Friluftskartan på garmin.se, finns inte kvar som kartografi till någon enhet.
Gissar att dom gjort bort sig rejält, det har enligt tidigare information på deras sida gjort gällande att Friluftskartan Pro ska funka till i stort sett alla navigatorer, även Nüvi & Zümo, nu finns den inte ens som tillbehör för GPSmap serierna.
Attachments
FriPro%20V2%20Zumo%20660.JPG
FriPro%20V2%20Zumo%20660.JPG (72.87 KiB) Viewed 2873 times
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi 500 Frilufskartan v2 segretation

Post by Mikael »

Precis sådär ser V2an ut i min Zumo660. Gamla Frilufts Pro ser ok ut i Zumo660.

Testar jag Frilufts V2 i Nuvi765T så der den helt ok ut.


De har gjort något i Zumon. Ex. så fungerar endast 16 färgers ikoner i fartkameravarningarna, tidigare gick det alldeles utmärkt med 16.7 miljoner färger.
Jag funderar skarpt på att lägga in äldre programvara i Zumon, tyvärr så blir blåtandshanteringen helt urusel. Och då går den heller inte att använda.

Misstänkter att Zumon inte kan hantera pixelshading-TYP-filen som används i V2an. Har planer på att testa utan och se hur det ser ut men har inte hunnit dit ännu.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi 500 Frilufskartan v2 segretation

Post by Mikael »

Testade utan TYP i Mapsource och kartan blir superful, massa störande vågräta linjer.
Tror att om man gör om TYP-filen och tar bort deklarationen för land så att den ser likadan ut som vanliga Frilufts PRO så kommer V2an funka finfint.

Zumon, Nuvi etc stödjer inte pixelshading så det har ändå ingen betydelse annat än att kartan antagligen går snabbare att rita ut.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi 500 Frilufskartan v2 segretation

Post by Mikael »

Hej igen. Kikade med TYP-editorn och det verkar vara denna deklaration som spårar iväg helt och hållet. Så om man tar bort den så borde allt fungera ok.
Mapsource fortsätter att fungera då jag tog bort deklarationen.
0x10f.jpg
0x10f.jpg (30.69 KiB) Viewed 2869 times
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply