Zümo 550

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
vaen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 March 2010, 21:20
Location: dalarna

Zümo 550

Post by vaen »

Min zümo "klagar" på för lite minne när jag ska lägga upp en rutt i bilkartan. Det trots att jag lagt in skoterledskartan på ett separat 512mb SD kort. Så den borde inte belasta gpsens minne tycker jag. Ska det vara så!? Lr finns det något jag kan göra åt problemet? Det lär ju knappast bli bättre när jag ska installera Pro v2... Känner mig faktiskt lite besviken på zümon :(
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zümo 550

Post by Mikael »

Angående minnet fullt.
Det kan bero på att GPSen ej kan hittar från start till slut av rutten.
Eller att du är på plats 1, start är på plats 2 och slut är på plats 3, det finns skoterled från plats 2 till plats 3, men GPSen kommer vilja rutta från nuvarande position och finns det ingen skoterled så kommer den inte hitta till mål och rutten blir då för komplex och minnet tar då slut.

Det har inget med att göra hur mycket kartor du har i interna / externa SDminne, det är GPSens egna interna arbetsminne som tar slut.

När du säher lägga upp en rutt på bilkartan, menar du att du skall rutta efter bilväg med Skoterledskartan aktiv?
Det kan blir lite besvärligt för GPSen, den vet inte vad som är bilväg eller Skoterled och Skoterledskartan brukar bli prioriterad då den är transparent och har högre prioritet än 'vanliga' bakgrundskartor.

Hmm, hoppas det inte blev för krångligt i ovanstående förklaring, isf så du fråga vidare.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
vaen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 March 2010, 21:20
Location: dalarna

Re: Zümo 550

Post by vaen »

Tror du att jag tjänar något på att radera alla bilkartor utom sverige, övriga europa behöver jag endå inte ha! Tänkte om de frigör mer plats på gpsen och på så vis skapar mer minne? bara en tanke...
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zümo 550

Post by Mikael »

Det är inte det minnet som tar slut då den ej hittar rutten utan GPSens interna arbetsminne.

Du vinner egentligen ingenting på att radera bilkartan, annat än att du får mer plats för andra kartor.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
vaen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 March 2010, 21:20
Location: dalarna

Re: Zümo 550

Post by vaen »

Okej. Nu la jag in skoterledskartan på gpsen och sen stoppade ja in pro v2 på det minneskort som följde med. Och nu funkar de bra!? om ja vill söka bilvägar så bockar jag bort dom andra kartorna och är det skoter som gäller så bockar jag ur bilkartan. Ja fattar faktiskt inte varför det funkar nu helt plötsligt men det är kul iaf =)
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Zümo 550

Post by Trollet »

Som Micke sa, det beror på att arbetsminnet (som är något annat än lagringsminne) inte räcker för att ha så många kartor aktiva samtidigt.
Det är å andra sidan inget problem för du vill inte hs bilkartan aktiv när du kör skoter och tvärtom. Det förstör betydligt mer än det hjälper.
Nüvi 500
vaen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 March 2010, 21:20
Location: dalarna

Re: Zümo 550

Post by vaen »

jaha! Har testat lite på hemma plan och skoter/friluftskartan verkar vara en fin mix! Måste ge mig av till fjälls så man får prova med skotern också. Ska försöka sätta mig in i alla funktioner på gpsen. Såsom att spara spår och göra egna spår osv. =)

Tack för supporten!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zümo 550

Post by Mikael »

Bara å öva, sedan skickar du spåren/landmärken till mig så fixar jag in det i kartan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply