erfarenheter av gpsmap. 620 Zumo660

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

erfarenheter av gpsmap. 620 Zumo660

Post by puttedyk »

Hej funderar på gpsmap 620 eller Zumo 660
då jag mäst kommer att använda den i båten och bilen. Och skotern
Ni som har en vad har ni upplevt för brister?
Och vad ficker att köpa just den? (för utom skärmen)?
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: erfarenheter av gpsmap. 620 Zumo660

Post by Mikael »

Zumon _borde_ vara en solklar vinnare, hyffsat stor skärm, bluetooth, möjlighet att stänga av omberäkning av rutt och slå av autozoom, vespaläget som gör att man ser POI på lägre zoom osv. 620in saknar alla dessa saker förutom en fläskigare skärm... men....

Jag har verkligen kämpat mig igenom en skotersäsong med denna GPS.

660in är otroligt seg med Friluftskartan. Det är mer eller mindre omöjligt att panorera runt lite för att lokalisera sig, man får vänta ibland uppemot 1 minut innan man ser kartan efter en förflyttning.
Friluftskartan V2 fungerar INTE på Zumo660, allt blir ett blått blurr.

Sedan bluetooth... Mycket fin sak, koppla telefon + headset mot GPS och sedan kunna styra musik/samtal via GPSen OM DET HADE FUNGERAT BRA, dvs. Kasst ljus via mediaspelaren och allt som oftast då man svarar på telefonsamtal så låter det som att man sitter i en tvättmaskin med redubbla lager läskpapper framför mickrofonen (Sällskapsresan i skärgården *3). Ingen förstår vad man säger. Ibland så kan det fungera.
Kanske en bugg som fixas, kanske inte, vem vet förutom Garmin.

RAW-loggins stöds INTE på 660in, så alla spår blir "följ-väg"-syndromet.

Sedan till 620in....

Jag har hittills mycket liten erfarenhet av 620in, har bara testat den i bilen då vi var med barnen och kikade på majbrasor.
Det jag konstaterat är att den är snabb vid panorering av Frilufts, som GPSMAP278. Den våldsamma upplösningen gör att du ser ganska stora områden av kartan väldigt tydligt.

Frilufts V2 fungerar mycket bra på den, man får inte finessen med shading som Oregon/Coloradon har.

Den har inte möjlighet att slå av autozoom samt ruttomberäkning, tyvärr.

RAW-logging stöds av 620in. :)

620 skall få åka på skotern under kommande säsong.


Som båtGPS så blir valet ganska lätt. Bara å ta 620in då 660in troligen inte alls är rolig att navigera till sjöss med, samtidigt som 620in är gjord för sjön.

I bilen så spelar det egentligen ingen roll, annat än att bilfästet till 620in kostar 900:- och den kan vara i största laget att ha på instrumentbrädan.
620ins bilfäste fäster man inte på rutan utan det har en fot med något gummijox som håller fast den ganska bra då man ställer den på plats, men hastiga manövrar får den att vicka/flyga iväg.


Mina 2 cent, som man brukar säga. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

Re: erfarenheter av gpsmap. 620 Zumo660

Post by puttedyk »

Tack Micke.
Då återstår bara att leta reda på någon att kläma på.
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
Post Reply