Fartkameror i Garmin 278/478

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Fartkameror i Garmin 278/478

Post by runte »

Måhända icke skoterrelaterat men funkar det med fartkameror i 278/478?
Har hämtat en .gdb-fil med över 1000 kamera-wp men vad jag förstår så hamnar dessa i wp-mappen i gps:n och det verkar mindre trevligt att bläddra i dessa wp som man i sig inte är ett dugg intresserad av
Går ju visserligen att lägga in fart-wp i en egen kategori men dom ligger ju där ändå

Tips och förslag mottages
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by HMR »

Du skall inte använda gdb-fil som du lägger in via Mapsource för då blir det vanliga waypoints. Använd istället csv-fil (Comma Separated Values) och stoppa in dom med POI-loadern så funkar det såsom tänkt med varningar etc.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by runte »

Det lät ju bra men men poi loadern hittar inte 478:an, får bara förslag till datorns kortläsare, MapSource hittar 478:an utan vidare, förslag?
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by runte »

runte wrote:Det lät ju bra men men poi loadern hittar inte 478:an, får bara förslag till datorns kortläsare, MapSource hittar 478:an utan vidare, förslag?

Testade med min PDA och GMXT och där hittades enheten av poi loadern
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by HMR »

runte wrote:Det lät ju bra men men poi loadern hittar inte 478:an, får bara förslag till datorns kortläsare, MapSource hittar 478:an utan vidare, förslag?
Viktigt att du startar upp 478:an innan du ansluter USB-kabeln. Prova att antal gånger med att ansluta respektive starta POI-loadern i lite olika ordning. Ha inte igång Mapsource!
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by runte »

Tyvärr, har provat på alla sätt jag kan komma på
Googlade på POI och 478 och det verkar som att det inte går ihop konstigt nog, för vad jag förstår så funkar det med 278
http://www.poi-factory.com/node/24552

Har tom testat med att köra in en .gpi fil via cmd men icke

Tackar för ditt intresse, fortsätt att fundera, hehe
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by HMR »

Kollade manualerna.

I 278:ans manual finns ett avsnitt om POI's.

I 478:ans manual nämns ingenting om POI's.

Dvs uppenbart så supportas inte POI's i 478. F ö så stödjer inte heller 276C POI's.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by runte »

Illa, du har säkert rätt, kollade nu oxå och där verkar det skilja på 278 mot 478

Har ju blivit lite förtjust i 478:an som redskap i bilen och för att lämna PDA:n med tomtom + fartkameravarningar hemma så hade det varit fint med poi:s i 478:an, men svårt att få allt som man vill

Fö. så får jag inget ljud från GMXT när jag närmar mig en kamera, en blänkare på displayen är allt, har "allt" i ljudväg aktiverat
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by Mikael »

En alternativ lösning är att skapa en transparent karta som endast innehåller POIs och sedan skicka in den i GPSen tillsammans med de andra kartorna.
Tyvärr får du ingen varning då du närmar dig fartkameran.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by HMR »

runte wrote:Fö. så får jag inget ljud från GMXT när jag närmar mig en kamera, en blänkare på displayen är allt, har "allt" i ljudväg aktiverat
Min N95 med GMXT sa "Plong". Om min N97 låter vet jag inte. Skall kolla nästa gång.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by runte »

Mikael wrote:En alternativ lösning är att skapa en transparent karta som endast innehåller POIs och sedan skicka in den i GPSen tillsammans med de andra kartorna.
Tyvärr får du ingen varning då du närmar dig fartkameran.
Ok, men ser det inte som ett alternativ, det är "ljudbangen" jag vill ha, får köra vidare med TomTom och PDA:n och 478:an som kartvisare
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by runte »

HMR wrote:
runte wrote:Fö. så får jag inget ljud från GMXT när jag närmar mig en kamera, en blänkare på displayen är allt, har "allt" i ljudväg aktiverat
Min N95 med GMXT sa "Plong". Om min N97 låter vet jag inte. Skall kolla nästa gång.
Hur stora kartfiler på ett ung. kan du köra in i Nokian? Märker att när jag har fripro v2 på ca 750mb i PDA:n så blir den ganska seg i uppstarten och man märker oxå en viss eftersläpning på markören kopplat till hastigheten, ser oxå att med jämna tidsmellanrum så visas hastigheten 0 i korta sekvenser, möjligen därav eftersläpningen
Har plockat bort .gpi-filen (POI data) för att kolla om det är den som spökar
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Fartkameror i Garmin 278/478

Post by HMR »

runte wrote:
HMR wrote:
runte wrote:Fö. så får jag inget ljud från GMXT när jag närmar mig en kamera, en blänkare på displayen är allt, har "allt" i ljudväg aktiverat
Min N95 med GMXT sa "Plong". Om min N97 låter vet jag inte. Skall kolla nästa gång.
Hur stora kartfiler på ett ung. kan du köra in i Nokian? Märker att när jag har fripro v2 på ca 750mb i PDA:n så blir den ganska seg i uppstarten och man märker oxå en viss eftersläpning på markören kopplat till hastigheten, ser oxå att med jämna tidsmellanrum så visas hastigheten 0 i korta sekvenser, möjligen därav eftersläpningen
Har plockat bort .gpi-filen (POI data) för att kolla om det är den som spökar
Jodå, min N97 med GMXT säger "Plong-Plong" när jag närmar mig en kamera.

Det som begränsar kartorna i GMXT/Nokian verkar vara antal segment. Någonstans runt 1700 segment eller så. Varje kartfil får inte vara större än 2 GB men man kan ju ha 3-4 olika filer. Jag har kört med som mest 2.7 GB kartor. Startar då segt men när den väl är igång så har jag inte noterat några extra problem med stor kartfil.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply