GPS inköp

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
speedo_4
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 18 August 2010, 07:43
Location: Matfors

GPS inköp

Post by speedo_4 »

Hejsan alla glada skoteråkare i höstvärmen.
Sitter just nu och laddar inför en ny säsong och tänkte krydda upp den med en gps.
Problemet är just. Vilken GPS.
Tänkte eventuellt fästa den så här: http://www.locknersbilochmc.se/index.ph ... ts_id=6417
12 volts uttag finns redan monterat på skotern så det som återstår är just gpsen.
Den bör vara köldtålig (Alltså fungera vintertid) ,kunna köra friluftskarta och skoterkartan ovanpå den.
Pris. Upp till 4000 kr.

MVH Anton
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPS inköp

Post by Mikael »

Jadu, svårt val. De flesta av Garmins modeller som tål lite fukt tål också kyla. Iaf ner mot -15, vid kallare dagar så kan de bli lite sega i skärmhanteringen. Sitter den någorlunda vindskyddad och konstant spänning med skärmbelysning på max så håller de sig lite extra varma och goa.

Du har Zumo-modellerna som funkar ganska bra. Jag gillar dem inte men det är mest pga inställningsmöjligheterna som är begränsade jämfört med trotjänaren GPSMAP278 (GPSMAP478, GPSMAP276C). Zumo660 (widescreenmodellen) har en rad bra finesser, dock är finessen(!) med seg skärmhantering en stor nackdel.

GPSMAP620 har fin skärm, snabb hantering osv. Tyvärr så spräcker den din budget ganska rejält.

Sedan finns Oregon, Colorado, 62S osv. De har inte lika stor skärm men å andra sidan så stödjer det Frilufts V2's höjd-shading-kartor.

Funktionen med Frilufts tillsammans med Skoterledskartan fungerar på de flesta Garmins GPSr med undantag för de marina modellena GPSMAP4xx och GPSMAP5xx. Dessa GPSr har endast G2-stöd vilket gör att de ej kan hantera landbaserade routing-kartor (landbaserad guidning).

GPSMAP620 är en G2 GPS fast med en hybridfunktion så att du kan gå över i landbaserat läge med den.

Vet ej om du blev klokare av detta...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
speedo_4
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 18 August 2010, 07:43
Location: Matfors

Re: GPS inköp

Post by speedo_4 »

INte ett jäkla dugg om ja ska va ärlig.
Men med andra ord kan man köpa en vettig bil gps som sitter skyddad för väta och lägga in allt det trevliga i den? :oops:

MVH Anton
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPS inköp

Post by Mikael »

Finns bara en modell av bilgps som är vädertålig, Nuvi500/Nuvi550. Har gått att få tag på från Dustin för ca 1700:-
Övriga modeller får du lägga i plastficka. Hur bra man ser skärmen samt hur det fungerar med pekskärm vet jag inte.

Den viktiga frågan i valet av GPS är vad du skall använda den till förutom skotern.

Om det bara är skoter som gäller så skulle jag rekommendera att köpa en GPSMAP478 från USA/UK. Det finns 'refurbished' kvar att få tag på, dvs fabriksreparerade.
Exakt vilken summa det kostar i slutändan vet jag inte men det finns personer på forumet som gjort detta.

Den GPSen fungerar också i bil och båt, dvs både marina kartor och bilkartor samt att Friluftskartan också går kanon i denna modell.
Är dock inte lika användarvänlig som dagens peksskärmsGPSr samt att minneskorten till den är något(!) dyra.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
speedo_4
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 18 August 2010, 07:43
Location: Matfors

Re: GPS inköp

Post by speedo_4 »

Jag tänkte köpa en mc väska för gps som är gjord för att monteras lätt av och på på styret som finns i länken längre upp. Som sagt. Har vanlig gps för bilen genom jobbet så tänkte köra en enbart för snöskoter. Får se hur det blir isåfall då.
User avatar
jerrysandstrom
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 24 August 2010, 16:18
Location: Roknäs

Re: GPS inköp

Post by jerrysandstrom »

Har just köpt denna väska som ni skriver om.Passar perfekt till mitt styre på en ski-doo mxz1200,jag har en garmin765t som jag strömmatar med original fästet som ryms lätt i väskan.Blir intressant att testa i vinter.

\\jerry
exxazz
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 11 February 2010, 02:44
Location: Stockholm

Re: GPS inköp

Post by exxazz »

Hej Speedo!

Kolla denna tråd:
viewtopic.php?f=17&t=1254

Jag har en Nuvi 500 och är mycket nöjd med allt den klarar av både på skotern och i bilen samt vad man kan göra med den kopplad till en PC. Men allt är förstås en smaksak som framgår av tråden ovan.
En 620 klarar mycket mer, ja. Men jag menar att pris vs prestanda inte går ihop. Dessutom ser det ut som att skotern sitter på gps:en istället för tvärtom. Det är en stor rackare...

Lycka till med ditt köp!

Björn
Om datorn vore en snöskoter skulle världen vara gladare!
speedo_4
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 18 August 2010, 07:43
Location: Matfors

Re: GPS inköp

Post by speedo_4 »

jag kommer ha en mc väska som är vattentät. jag skall köra friluftskartan pro och lägga skoterkartan ovanpå. Kan jag i princip köra på vilken garmin gps som helst? t.ex nuvi 200? Eller bör man satsa på något annat.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPS inköp

Post by Mikael »

Du kan köra med Nuvi200. Hur bra den kan visa Friluftskartan vet jag inte, risken är att Frilufts blir en smula seg, iofs blir den det i alla Nuvisar.

Beträffande skoterledskartan så fungerar den utan problem i nuvin.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: GPS inköp

Post by HMR »

Har kört FP och FPv2 (omtypade) i diverse Nüvisar. Bl a 200 och 760. Även nyare modeller.

Jag tycker att det funkar förvånansvärt bra. Största begränsningen är skärmupplösningen. Tycker att FP/FPv2 funkar bättre i Nüvi 200 än 60Cx (för liten skärm) och Z660 (långsam).

Bästa GPS för FP/FPv2 som jag använt är Nokia 5800. Mest tack vare den högupplösta och detaljerade skärmbilden. Fast den funkar mest till fots och är inget att ha på cykel/MC/skoter.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply