Zumo 660

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

latmasken
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 January 2011, 08:48
Location: Umeå

Re: Zumo 660

Post by latmasken »

Tack för all vänlighet. Det finns ett stort problem då jag inte har någon aning om vad "update the pointer in the inf.xmp file present in the same directory where you should put your typ-file" betyder överhuvudtaget.

Såvitt jag förstått så är det enbart "I0020779.TYP" som jag skulle haft till min 660. (Ang friluft v2 norra norrland)

Jag sitter här och småler lite, jag brukar inte vara så här korkad. Men nu känner jag mig HELT off!
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660

Post by HMR »

latmasken wrote:Jag sitter här och småler lite, jag brukar inte vara så här korkad. Men nu känner jag mig HELT off!
Korkad handlar det inte om. Du är nog inte ensam i din desperation. Men det tar bara ett par tre tusen timmar att lära sig det grundläggande om PC. :mozilla_frown:

Realistiskt - är rätt lösning att ta hjälp av någon i bekantskapskretsen att fixa problemet hands on. Tyvärr så går det inte att på distans enkelt hjälpa en novis i detta läget.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660

Post by Mikael »

Har du en mapp som heter "C:\Users\All Users\GARMIN\Maps\Friluftskartan_Pro_v2_Norraland.gmap"?
(Jag utgår från Windows 7 nu, har du WinXP så heter det "Documents and Settings" istället för "Users")

Om du har, så borde du ha en fil där som heter "I000080A.typ"
Gör för säkerhets skull en kopia av filen.

Kopiera sedan dit den typfil du istället vill använda och döp den sedan till "I000080A.typ"

Starta sedan Mapsource, flyttar omkring kartan/zooma ut/in en hel del så att Mapsource fattat att den skall rita om kartan.

/Micke...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
latmasken
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 January 2011, 08:48
Location: Umeå

Re: Zumo 660

Post by latmasken »

Jävla dator. Att det ska va så för****at svårt.
Ni har varit till stor hjälp, men jag hittar inte ens igen var Friluftskartan är i datorn.

Än mer omöjligt är det då naturligtvis att byta typfiler.

Jag kör Vista så det lär säkert vara någon omöjlig sökfunktion eller någon otroligt ologisk väg för att hitta skiten.
Det gick då inte med C:\bla bla bla\GARMIN osv. Finns inget som ens är i närheten. Hittar bara en massa genvägar å skit på typ 2kB.

Kartan är dock installerad, för den funkar i Mapsource. (Mao så har jag gjort något rätt :shock: )
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660

Post by HMR »

Om du först går in under "Tools" > "Folder Options" > "View" och bockar i "Show Hidden Files and Folders" så blir det lättare.

Därefter bör du kunna hitta en sökväg typ "C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\GARMIN\Maps".

Ovanstående gäller engelsk XP som bör vara lik Vista. Tyvärr har jag ingen dator med Windows på svenska.....
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660

Post by Mikael »

Du kan behöva starta Utforskaren i administrativt läge för att du skall se mapparna. Dvs högerklicka på utforskaren och sedan klicka på Kör som administratör.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660

Post by Mikael »

Angående Hidden files/Dolda filer på Vista
Tror du går i meyn Ordna->Mapp och Sökalternativ->Fliken 'Visning'
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
latmasken
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 January 2011, 08:48
Location: Umeå

Re: Zumo 660

Post by latmasken »

Ja nu får man nästan skämmas om jag misslyckas.
Vi får se, tack så länge!

/Jonas
latmasken
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 January 2011, 08:48
Location: Umeå

Re: Zumo 660

Post by latmasken »

Sådärja!

Nu är datorn apterad med 2 kg sprängdeg. Nu ska jag bara hämta lite pentylstubin i mobförrådet.

Därefter så är mina bekymmer ur värden för alltid!
Vila i frid datorjävel!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660

Post by Mikael »

Det går alltså inte så bra?

Vi kan försöka fixa det någon kväll. Skicka ditt telnr och lite av ditt problem via epost till mig så kan det nog gå att lösa.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply