Zumo 660

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660

Post by HMR »

Mikael wrote:Jag har testat 3D och friluftskartor och det passar inte mig det minsta. Detaljerna i kartorna får helt fel perspektiv, höjdlinjerna blir bredare än E4, allt flyter ihop och sedan fladdrar kartan för mycketfram och tillbaka.
Kör själv med "Norr upp", då tvillar endast pilen då man svängar och kartan är alltid still. Sedan skulle jag inte kunna lokalisera mig på en karta som är uppochner så jag är van att titta på en papperskarta (och Mapsource för den delen) med norr som upp.
Det är nya tider nu.

Du, liksom jag, är sannolikt en gammal "kartbög" som mörka vinterkvällar satt och dräglade över kartor. För oss är GPS:en främst en rörlig karta där vi själv är inritade. Ett jättelyft för oss kanske. Men den moderna mobiltelefonmänniskan ser GPS:en som en bildskärm som liknar det han ser genom vindrutan i bilen och inuti sitter "Ingrid" och säger "Sväng höger om 100 meter".

Norr upp? Vad f-n är norr för något?
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660

Post by Mikael »

Norr är där jag bor, Söder är där du bor... Jag har svinkallt, du har slask :lol:

Heter det inte "Norr uppåt" i GPSen, eller står det "Nord upp"?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Mygg@n
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 28
Joined: 27 February 2009, 20:09
Location: Rättvik

Re: Zumo 660

Post by Mygg@n »

Har numera också inställningen "Norr upp" (eller vad det nu står)
Var ute på långkörning på okända leder och körde fel ett par gånger innan jag zoomade ut och såg att kartan va ju vriden.....
Lätt att luras så numera är norr upp !!

P.S. och 2D visning
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660

Post by HMR »

HMR wrote:Norr upp? Vad f-n är norr för något?
Sorry men jag menade bara att vara sarkastisk mot den alltför vanlige medborgaren. Han har mestadels ingen aning om åt vilket håll han kör eller var han är. Och han bryr sig inte. Så länge en röst i GPS:en talar om när han skall svänga är allt bra. Norrge, Södertälje, Västanå och Österlen är bara kuriosa för honom.

Den vanlige medborgaren visar kartan på GPS:en i perspektiv. Det som Garmin felaktigt kallar "3D". Jag utgår från att samme medborgare håller M:s bilkarta kraftigt lutande? Det ser nog lustigt ut när denne medborgare planerar sin semester. Viker ut kartan på golvet och alla i familjen lägger sig runt om med hakan i golvet och kikar längs med kartan för att den skall vara "3D".

Nej. Läsa kartor "Norr Upp" är stenålder och tillhör en svunnen tid. Det är snart bara gamla obotliga nördar som jag som gör sådant. :(
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
exxazz
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 11 February 2010, 02:44
Location: Stockholm

Re: Zumo 660

Post by exxazz »

HMR wrote: Det ser nog lustigt ut när denne medborgare planerar sin semester. Viker ut kartan på golvet och alla i familjen lägger sig runt om med hakan i golvet och kikar längs med kartan för att den skall vara "3D".
Asgarv!
:lol: :lol: :lol:

Förstår kanske inte riktigt. Vi har ju 3D-TV hemma med samma princip. Behöver inga nya prylar, det är ju bara att fälla TV:n bakåt så får man 3D. Eller?
:D
Om datorn vore en snöskoter skulle världen vara gladare!
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660

Post by HMR »

exxazz wrote:Förstår kanske inte riktigt. Vi har ju 3D-TV hemma med samma princip. Behöver inga nya prylar, det är ju bara att fälla TV:n bakåt så får man 3D. Eller?
:D
Snart slänger väl Mikael ut oss på "OT" men din tanke är suverän. Jag skall lyfta ner min 40 kg tunga 50" TV och lägga den på golvet. Måste testa om jag får 3D-TV när jag lägger mig på golvet och kikar längs tv-skärmen. Funkar det på en Zumo så funkar det väl på en Panasonic!
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660

Post by Mikael »

Rolig läsning men en smula OT är det nog... :D
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
latmasken
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 January 2011, 08:48
Location: Umeå

Re: Zumo 660

Post by latmasken »

Hjälp!
Hur får jag mer kontrast mellan vatten och land i friluftskartan v2 i min 660?
Det syns så dåligt när det ena är ljust gult och det andra ljust blått.
Tacka vet jag myrar, de är mörkblå.

Dessutom så är jag ingen dataexpert, så finns det enkel hjälp för detta är jag evigt tacksam.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660

Post by Mikael »

HMR hade väl nån TYP-fil för Frilufts V2, eller kommer jag ihåg fel?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660

Post by HMR »

Mikael wrote:HMR hade väl nån TYP-fil för Frilufts V2, eller kommer jag ihåg fel?
Finns på http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
latmasken
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 January 2011, 08:48
Location: Umeå

Re: Zumo 660

Post by latmasken »

Ja tack så mycket. Filerna som jag laddade ner är för alla möjliga gps:er å över hela världen.

Är det någon som vill bjussa på lite tid å berätta hur jag får ner "rätt" filer till min 660.
Alla filer är extraherade i en mapp i min dator, men hur i allsin dar ska dom komma in i min 660?
Alternativet är att någon vill hjälpa mig, och jag får skicka en hundring som tack för hjälpen :D

Trevlig helg!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660

Post by Mikael »

Tror att HMR är bäst på detta med att förklara.
Jag tenderar att djupdyka lite för mycket och dessutom förutsätta en hel del av den som skall langa in det.

Jag är programmerare/systemutvecklare. Rår inte för det men alla applikationer fungerar perfekt så länge man slipper användare. :D
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660

Post by HMR »

I princip så går det till så att man installerar rätt typfil på sin PC och därefter skapar man med Mapsource en ny kartfil som man kopierar upp till GPS:en. Det finns en fil readme.txt i zip-filen du tankat hem med lite instruktioner.

Inte enkelt för den som inte har god datorvana. Bäst är om du ber någon med goda PC-kunskaper hjälpa dig hands on.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
latmasken
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 9 January 2011, 08:48
Location: Umeå

Re: Zumo 660

Post by latmasken »

Jaha, det är bara att ge upp då mao.

Jag kom inte längre än att jag fastnade redan i detta. Det finns nämligen inga sådana "directory" i min dator
Kan alltså inte kopiera en en fil till rätt destination.

Mitt arbete är åxå väldigt ,väldigt trevligt bara man slapp alla kunder :D
Installation
============

Copy the .TYP file to the apropriate directory.
Copy I0000797.TYP to C:\Garmin\FAMILY_797
Copy I0000283.TYP to C:\Garmin\CNEURO2008
Copy HMR00284.TYP to C:\Garmin\CNEURONT2008
etc.
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660

Post by HMR »

latmasken wrote:Jaha, det är bara att ge upp då mao.

Jag kom inte längre än att jag fastnade redan i detta. Det finns nämligen inga sådana "directory" i min dator
Kan alltså inte kopiera en en fil till rätt destination.

Mitt arbete är åxå väldigt ,väldigt trevligt bara man slapp alla kunder :D
Installation
============

Copy the .TYP file to the apropriate directory.
Copy I0000797.TYP to C:\Garmin\FAMILY_797
Copy I0000283.TYP to C:\Garmin\CNEURO2008
Copy HMR00284.TYP to C:\Garmin\CNEURONT2008
etc.
Ge inte upp....

I readme.txt står även:
If you run Mapsource 6.16.3 and have the map installed in C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\GARMIN\Maps then copy your typ-file to the relevant subdirectory of this directory.

Å andra sidan så kan du lägga typ-filen var som helst och ändra pekaren enligt:
If you run Mapsource 6.15 or later versions it is probably more straightforward to only update the pointer in the inf.xmp file present in the same directory where you should put your typ-file

Det är betydligt mindre riskabelt att göra på detta vis eftersom du då inte meckar med registret.

Kämpa på....
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply