Garmin Nüvi 3760T

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Garmin Nüvi 3760T

Post by HMR »

Köpte en Garmin Nüvi 3760T att ha i bilen. Men det visade sig vara den sämsta Garmin jag träffat på hitintills. Jag har redan beställt returfrakt till säljaren.

Hustrun har en Nüvi 760 och sonen har en Nüvi 200. Båda dom funkar bra både med City Navigator och Fri Pro v2. Tyckte att Nüvi 3760 borde vara mycket bättre med sin grymt ljusstarka 480x800 pixel skärm. Med FPv2 och instoppad i ett skyddsfodral borde den kunna dubblera som rörlig karta på MC:n

Det visade sig att det var nästan hopplöst att manövrera pekskärmen. Ibland ingen reaktion alls, ibland får man trycka 5 sekunder, ibland är det fel aktivitet som startar. Skillnaden mot en iPhone är närmast löjligt stor.

Ännu värre var att Nüvi 3760 vägrar kategoriskt att visa några ikoner/symboler på skärmen. Jodå - upptankade waypoints syns men det är oxå det enda.

Upptankade POI:s, dvs fartkameror, badplatser, mm syns inte alls. Dom finns där OK. Fartkameravarningen fungerar men dom syns inte.

I Fri Pro v2 syns inga hus, inga vägbommar, inga fornminnen, ingenting! Vad skall man då med GPS:en till om inget syns?

I City Navigator syns inga bensinmackar, inga toaletter, inga restauranger, inga bankomater, ingenting! Bara vägar vilka i o f s syns bra efter sedvanlig omtypning. Dvs om man zoomar in ordentligt. Vid utzoomning försvinner dom oxå.... Skillnaden mot Nüvi 760 är enorm. 760 visar både vägar, fartkameror och bankomater!

Nya Garmin blir bara sämre och sämre och sämre. :mozilla_cry:
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin Nüvi 3760T

Post by Mikael »

*Suck*
Angående att POIs inte syns, har du testat att minska ner dem till 16 färgers ikoner innan du skickar in dem i GPSen?

Förstår fortfarande inte varför Garmin kategoriskt VÄGRAR att visa POI. Varför kan man som användare inte få göra det valet själv?
Problemet är att det är ingen ide att fråga Garmin, dels så får man alltid svar på något helt annat samt att de vägrar göra något som deras kunder önskar.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Garmin Nüvi 3760T

Post by HMR »

Mikael wrote:*Suck*
Angående att POIs inte syns, har du testat att minska ner dem till 16 färgers ikoner innan du skickar in dem i GPSen?

Förstår fortfarande inte varför Garmin kategoriskt VÄGRAR att visa POI. Varför kan man som användare inte få göra det valet själv?
Problemet är att det är ingen ide att fråga Garmin, dels så får man alltid svar på något helt annat samt att de vägrar göra något som deras kunder önskar.
De POI's jag testat är 8-bitars bmp hämtade från speedcam.tk. De funkar i mina andra GPS:er. T ex GMXT. Till saken hör att jag kunde se några enstaka hastighetsskyltar nära Tollarp när jag zoomade in till 30 m. Så ikonerna funkar nog i princip.

Ikonerna i City Navigator är ju Garmins egna. Men av dem såg jag inte en enda hur jag än zoomade.

Ikonerna i FPv2 är ju oxå Garmins egna. Dock har jag bytt ut en hel del av dem. Några få dök faktiskt upp. Dvs mindre än en promille. Kanske bara 1 på 10000.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin Nüvi 3760T

Post by Mikael »

Min zumo660 hade problem med 8bit bilder, ex de från speedcam. Minskade dem till 4bit (16 färger) och då funkade allt. Ingen av ikonerna fick ha mer färger för då visades ingen.
Kommer inte ihåg vilken firmware det var och jag har inte testat 8bit mera i den.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Garmin Nüvi 3760T

Post by HMR »

Verkar som om Garmin inte validerar sin programvara på ett professionellt sätt. Felen liknar minnesfel, dvs dom har ingen koll på hur programvaran utnyttjar minnet.

Mina typfiler för FPv2 fungerar numera, såvitt jag vet, i de flesta programvaruversioner på Z660. Dvs även alla ikoner. Det jag gjort är att städa bort alla bitmappade polygoner och ersätta dem med enkel färg. Bör rimligtvis inte påverka något annat än minnesåtgången.

Har packat ner min Nüvi 3760 för retur till Pixmania. Men jag han testa typ-filerna för FPv2 för Z660 i den och det blev inte bättre.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Garmin Nüvi 3760T

Post by HMR »

Jag tänkte att 3760T kan omöjligt vara så kass som jag fann. Måste vara fel på just det exemplaret.

Jag gick in till Media Markt och började knappa på deras demoex. Efter c:a en minuts knappande så hängde sig apparaten. Frös helt fast. Reagerade inte på någonting. Gick inte ens att stänga av den.

Jag gav upp....
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Garmin Nüvi 3760T

Post by HMR »

Skulle kanske nämna hur det blev....

Köpte en Nüvi 765T på eBay. Helt OK men tyvärr förvånansvärt mycket sämre än Nüvi 760.

- 765 visar slumpmässtigt valda vägnamn medan 760 visar ortnamn. 760 vinner på landsbygden.
- 760 visar småvägar vid utzoomning. Det gör inte 765. 760 vinner på landsbygden.
- 765 kräver överdrivet stor inzoomning för att intressepunkter skall visas. Vettigt i stan.
- 765 har lane assist. Det har inte 760. 765 funkar bättre på motorväg och i stan.
- 760 har en mer ljusstark och tydlig skärm än 765.
- Fri Pro v2 funkar inte i 765. Men funkar perfekt i 760!

Sammanfattningsvis så är 760 överlägsen 765 i glesbygd. Den sitter numera i min bil. Hustrun är dock ganska nöjd med sin nya fina och svarta 765 eftersom hon ofta har ärende till storstaden.

:)
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply