Kart eller oregon 300 problem ?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
leo_zvar
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 29 December 2010, 17:27
Location: UMEÅ

Kart eller oregon 300 problem ?

Post by leo_zvar »

Är det bara jag som har problemet att man kör "utanför" lederna eller vägarna om jag kör på en vanlig bilväg eller skoterledkartan & tittar på vars jag är nånstans, då är man helt plötsligt 30-40 meter utanför vägarna när man zoomar in men ändå säger gps´n att nogrannheten är 3 meter, men använder jag lås till väg ja då håller den sig där om det är en "väg" som man kan beräkna en rutt på...

Hoppas ni förstår.

vilken skräp..... tror min iphone har bättre nogranhet än denhär Oregon 300 jag har.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Kart eller oregon 300 problem ?

Post by Mikael »

Hehe, välkommen till GPSens underbara värld. :)

GPSen är ganska exakt, ta istället och jämför positionsdata mellan GPS och Iphone.
Kan dessutom nästan garantera att IPhone alltid kör med "Fäst på väg".

Kartorna är helt enkelt inte bättre än så. Det är ofta flygfotade. Sedan har du inte en kartpunkt varje meter utan det kan vara 100 meter mellan varje punkt på en väg, ibland ännu längre. När det gäller skoterledskartan så filtrerar jag så att punkterna inte är tätare än 70 meter, långa rakar har sedan mycket få punkter. Skulle jag inte göra det så skulle det antagligen ta 1 minut för GPSen att rira om kartan.

Det är därför som finessen "Fäst på väg" kom till. GPSen/telefonen letar efter närmaste väg och är den närmare en ett förinställt värde så hoppar den dit. Tyvärr tar den också med sig spårloggen dit så resultatet blir helt värdelöst.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
leo_zvar
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 29 December 2010, 17:27
Location: UMEÅ

Re: Kart eller oregon 300 problem ?

Post by leo_zvar »

Men man tycker att friluftskartan pro v2 ska vara exakt, är faktist störande att en sån karta som har så mycket information med bäckar,höjder osv, inte kan visa vars sjutton man är mer exakt...

apropå gps,

min kompis har en HTC Desire & den jäkeln visar exakt husnr jag bor i när jag testade den hemma i lägenheten och exakt vart jag är någonstans, men detta var via googlemaps egna karta..... det är väl där problemet är att kartorna är sådär dåliga, tycker man borde få vad man betalar för "friluftskartan"... men men :mozilla_cool:
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Kart eller oregon 300 problem ?

Post by Mikael »

Då skulle du ha sett hur första versionen av friluftskartan var. Friluftskartan baserar sig på uppgifter från Lantmäteriet så vems felet är är nog svårt att säga.

Angående vilket husnummer man befinner sig på så finns den infon inte i Frilufts.
Fast jag vet inte om jag skulle vilja ha Google Maps i GPSen. Du ser inte bäckar i den, samt att myrar och annan logväxt vegetaion är också svår att se i Google. Kraftledningar är inte heller helt lätt att se i google.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply